Dag 17: Een dag Palenque incl. bezoek aan de archeologische site
De trap die ons bij de archeologische site Palenque brengt

Net als gisteren slaapt Meike nog als we om even na 7.30 uur opstaan. Maar het duurt daarna niet lang voor ze wakker wordt. We ontbijten in het restaurant van het hotel, kosten 280 pesos, waarna we nog een poosje blijven zitten om onze plannen voor morgen en overmorgen te bespreken en via Booking.com de bijbehorende hotels te boeken. De kerstvakantie is nu echt begonnen, dus vinden wij het wel prettig om van te voren onze hotels geboekt te hebben. We merken het ook in het hotel, Hotel Maya Tulipanes, waar we nu zitten, het is nu veel drukker dan twee dagen geleden.

Om 10.30 uur stappen we in onze auto om een kwartier later uit te stappen bij de archeologische site Palenque. Het is even zoeken naar een parkeerplaats, maar uiteindelijk parkeren we op de parkeerplaats bij de winkel / het restaurant / het museum. Bij de ingang realiseren we ons dat het zondag is en dat wij als inwoners van Mexico vandaag dus gratis naar binnen mogen. De meneer bij de ingang wil wel even onze ID-kaart zien en bestudeert deze een poosje waarna we inderdaad gratis naar binnen mogen, mooi twee keer 57 pesos bespaard.

Palenque is de laatste van de "grote / bekende" archeologische sites in Mexico die we bezoeken, we hebben Teotichuacan, Chichén Itzá, El Tajín, Monte Albán inmiddels bezocht en ook in de categorie net iets minder bekend hebben we er al behoorlijk wat gezien. In het totaal staat onze teller na ons bezoek van vandaag op 25 verschillende archeologische sites.

We lopen een kleine drie uur rond op de archeologische site Palenque. Het duurt even voordat we hem gaan waarderen, maar uiteindelijk vinden we de archeologische site Palenque zeker de moeite waard. Vooral het grote gebouw waarin je een beetje kunt ronddolen is erg aardig. We lopen vrij lang rond / in / bij dit gebouw om het van alle kanten te bekijken.

De archeologische site Palenque

Verder doen we redelijk ons best om ook de wat meer afgelegen groepen gebouwen te bezoeken. Één daarvan mogen we niet bezoeken, het pad is afgesloten. Een andere groep is duidelijk minder populair, daar is het pad niet netjes met grind verhard en zien de gebouwen er een stuk "wilder" (origineler) uit. Bij de gebouwen waar we de meeste toeristen zien, krijgen we het gevoel dat deze voor een belangrijk deel zijn gerestaureerd / herbouwd. Hier en daar loop je over beton en niet over oude stenen of zo.

We zien hier, net als de afgelopen dagen op de archeologische sites Yaxchilán, Bonampak en Toniná, ook mensen die de zeer geïnteresseerd lijken in de Maya's en alles wat daarbij hoort. Op blote voeten lopen, met de handen omhoog naar de zon staren, op een hoop stenen gaan zitten mediteren (of zoiets), het komt allemaal voor. Voor ons is dit relatief nieuw omdat we tot nu toe vooral archeologische sites van de Toltec, Olmecs, etc. hebben bezocht en daar hebben we dit soort mensen nog nooit gezien.

Rond 13.30 uur zitten we weer in onze auto en rijden we terug naar ons hotel. Daar is het heerlijk rustig, alle gasten lijken weg te zijn. Wij lunchen in ons hotel, waarna Meike gaat zwemmen en wij nog even wat skypen, etc. Om even na 16.00 uur wordt het tijd om op te ruimen en wat spulletjes te verzamelen, we willen naar het centrum van Palenque lopen.

Het centrum van Palenque is gewoon lelijk

Volgens één van onze reisgidsen is Palenque één van de minst aantrekkelijke dorpen / steden in Chiapas. Nu heb je in Chiapas niet zo heel veel steden, dat scheelt al een stuk, maar na een wandelingetje van ruim anderhalf uur kunnen we ons er wel iets bij voorstellen.

Ons hotel staat in een gebied van een paar blokken waar meerdere soortgelijke hotels staan en waar enkele aardige restaurantjes zitten. Als we naar het centrum lopen (b)lijkt dit deel door een rivier gescheiden van de rest van Palenque, waarbij wij het gevoel krijgen dat het niet de bedoeling is dat toeristen vanuit "ons" deel de rivier oversteken naar de rest van Palenque. Zodra we de rivier oversteken zien we ongeveer eenzelfde stad als Ocosingo waarvan we Mexicanen hebben horen zeggen dat het niets voorstelt en arm is.

Zomaar een straat in het centrum van Palenque

Er zijn echter wel een paar verschillen met Ocosingo, zo heeft Ocosingo een mooi opgeknapt centraal plein en is het centrale plein van Palenque gewoon lelijk en zien we daar de lelijkste kerstboom van deze vakantie. Aan de andere kant zitten er ook in het centrum van Palenque behoorlijk wat hotels, maar dan wel relatief goedkope, en diverse, erg heel aardig uitziende, restaurantjes, en die heeft Ocosingo weer niet.

Tot slot hadden we de afgelopen dagen hier en daar al wat mensen gezien met lang haar, wijde broeken, wijde shirts, piercings, etc. die ons deden denken aan de hippies uit de jaren '60 en '70. Wij hebben de indruk dat deze mensen Palenque zien als een prima plek want we zien er in het centrum van Palenque nog veel meer dan we er in bijvoorbeeld San Cristóbal de las Casas hebben gezien.

Helaas, nu even geen geroosterde kippen

Uiteraard zien we hier ook winkeltjes en stalletjes waar je cd's / dvd's met muziek, films en / of videospelletjes kunt kopen. In één van deze winkeltjes zijn dit wel erg duidelijk kopieën, alle hoesjes zijn zwart/wit in plaats van in kleur. Als we hier een foto van willen maken zegt de man in de winkel dat dat niet de bedoeling is, dus zullen we het zonder moeten doen.

Als we tegen 18.00 uur terug zijn in ons hotel hebben we eigenlijk niets bijzonders gezien, of het moet die boom met een soort klimopcatus zijn. Maar we zijn wel blij dat we het wandelingetje hebben gemaakt, hierdoor hebben we het contrast tussen het erg nette deel van Palenque waar wij zitten en de rest van Palenque kunnen zien.

Ons hotel, Hotel Maya Tulipanes, in Palenque

Omdat het eten in het restaurant van gisterenavond niet veel beter was dan in het restaurant van het hotel eten we vanavond gewoon lekker makkelijk in het restaurant van het hotel zodat we gewoon aan onze tafel buiten kunnen blijven hangen totdat we naar bed gaan. Uiteraard moeten we nog wel een paar keer naar onze hotelkamer om Meike in bed te leggen, een trui te halen, etc.