Dag 6: Ochtendje aan het zwembad en naar Costa Verde
Vanochtend slaapt Meike uit en wij dus ook, het is 8.15 uur voordat we opstaan. We ontbijten in het restaurant bij het hotel, kosten 260 pesos, kleden ons om en vertrekken naar het zwembad. Bij het hotel is een mooi zwembad, maar bij het restaurant, dat aan de andere kant van de weg en aan het strand ligt, is een mooier zwembad. Dus gaan we daar heen, ook al omdat we daar beter in de schaduw kunnen zitten.

Het zwembad bij het restaurant tegenover ons hotel in Puerto Arista

Om 12.15 uur gaan we douchen, pakken we onze spullen in en checken we uit. Vervolgens gaan we terug naar het restaurant om te lunchen. Inmiddels vinden we het behoorlijk warm. Als we willen betalen en de rekening eens bekijken zien we dat ze hier standaard 10% fooi op de rekening zetten, dat is dan mooi, we hebben we de afgelopen 2x dus heel veel fooi gegeven. Deze keer betalen we geen peso meer dan de rekening plus de aangegeven 10% fooi, 286 pesos.

Als we om 13.40 uur in onze auto stappen geeft de thermometer een buitentemperatuur van 40° C aan. Gelukkig blijkt dit niet helemaal te kloppen, als we gaan rijden daalt de buitentemperatuur volgens de thermometer al snel tot 36° C, en wij vermoeden dat dit best zou kunnen kloppen.

Het strand van Puerto Arista

We willen naar Costa Verde een dorpje aan de rand van de Reserva de la Biosfera La Encrucijada. We willen daar morgen namelijk gaan kajakken tussen de mangroven. Helaas kloppen de twee bijbehorende telefoonnummers die in ons blad van Mexico Desconocido over Chiapas staan niet. We willen er nu heen rijden om te kijken of we dit kunnen regelen en dan terugrijden naar Refugio del Sol om daar te gaan slapen.

Costa Verde blijkt echter verder rijden dan we ingeschat hadden en dus besluiten om toch maar te kijken of we er ook kunnen slapen, dan maar geen airco en geen zwembad. De laatste 21 kilometer gaat over een onverharde weg. Langs deze weg zien we vooral weilanden met rundvee. Verder zijn ze de weg aan het opknappen waardoor we op twee plaatsen van de weg af en dwars door een weiland moeten. Uiteindelijk is het 15.50 uur als we aankomen bij de paar huizen en aanlegsteiger die samen het dorpje Costa Verde vormen.

Het valt allemaal erg mee, we worden erg vriendelijk ontvangen en we kunnen hier inderdaad kajakken en slapen. Er is een apart gebouw met op de begane grond een zaal of zo iets en op de eerste verdieping twee kamers met voor die twee kamers een soort balkon / veranda. Terwijl we naar dit gebouw lopen zien we de eerste leguaan wegschieten, kijk dat zijn precies de dingen waarvoor we gekomen zijn.

Onze kamer is eenvoudig, maar zonder meer voldoende

Deze groene papagaai (of zoiets) kwam op de rand van ons balkon zitten
Nadat we de twee kamers even bekeken hebben kiezen we er eentje uit om vannacht in te slapen. Als we terug lopen naar onze auto komt er een groene papegaai op de rand van het balkon zitten, geweldig.

Ondertussen wordt onze kamer netjes uitgeveegd, worden er twee klamboes opgehangen, handdoeken neergelegd en wordt er een ventilator in onze kamer neergezet, helemaal prima. Ook de wc's, die in een apart gebouwtje zitten, worden nog even schoongemaakt en in de douche verschijnt shampoo, ja het is net een echt hotel met een douche en handdoeken en shampoo van het hotel.

Ondertussen ontdekken we steeds meer vleermuizen die onder het dak boven ons balkon hangen, eindelijk een kans om deze dieren eens wat beter te bekijken. Verder regelen we voor morgenochtend een paar kajakken en voor vanmiddag een boottochtje richting zee.

Een half uur na aankomst stappen we in een bootje met buitenboordmotor en worden we via een flinke rivier (Río San Nicolás) naar het strand gebracht, een tochtje van dik 20 minuten. Onderweg zien we heel veel mangrovebomen, enkele aalscholvers en een visarend.

Op het strand blijken we onszelf te moeten vermaken en dat is even een tegenvaller. We lopen wat heen en weer en Meike gaat uitgebreid op zoek naar schelpen terwijl wij een beetje naar de aalscholvers, zwarte gieren en pelikanen kijken die hier rondvliegen. Verder zien we een vrouw en een paar kinderen die op zoek lijken te zijn naar krabben.

Nadat we uitgekeken zijn vragen we onze kapitein naar de overkant van de riviermonding te varen, dat valt niet mee omdat het daar nogal ondiep is. Hierna varen we dezelfde weg terug en om iets voor 18.00 uur zijn we weer in het dorpje.

Tijdens onze boottocht naar de Stille Oceaan zien we onder andere deze pelikanen

In het dorpje zijn enkele mensen aan het volleyballen en één van hen vertelt ons waar de winkel van het dorp is en waar we kunnen eten. De winkel is iemand met een extra koelkast met wat frisdrank, of eigenlijk vooral pepsi cola, water en één fles aanmaaklimonade, en wat chipjes. We kopen wat te drinken waarna we gaan vragen hoe het met het eten zit. Dit is bij een ander gezin. De oma kookt en de moeder doet de bediening. Ze zullen ons komen halen als het eten klaar is. Kijk, dat is nog eens geweldige service.

Van het strand aan de Stille Oceaan zien we een erg fraaie zonsondergang

Terwijl we op ons gemak op een paar stoelen voor onze kamer zitten, het is inmiddels al behoorlijk donker, is Meike aan het spelen met de kinderen van het dorp. In het dorp wordt gewerkt aan de bouw van een restaurant, nou ja gewerkt, de fundering ligt er en we zien een paar stapels bouwmateriaal, maar actie hebben we niet gezien. De hopen zand die er liggen zijn echter wel een geweldig mooie zandbak en de diverse spulletjes uit de zandbak van Meike die we bij ons hebben komen nu goed van pas.

Tegen 19.30 uur is het eten klaar, we krijgen een prima vis met wat rijst en tortilla's geserveerd. Vooral de vis smaakt erg goed.

Bij onze slaapkamer (niet erin) zien we meerdere vleermuizen

Meike is vanavond lekker moe en om 20.00 uur wil ze wel naar bed, wij vinden dit prima. Ze mag vanavond in haar eigen tent / klamboe slapen. Een uur later gaan wij ook onder de klamboe liggen, we zijn de muggen die ons gezelschap houden wel zat. Hier zitten uiteraard redelijk wat muggen, maar we hebben wel eens erger meegemaakt.