Dag 1: Met de auto van Mexico Stad naar Córdoba
Als we om even na 8.00 uur opstaan zijn we nog niet echt bezig met op vakantie gaan. Gisterenavond zijn we bezig geweest om twee vliegtickets te regelen voor de ouders van Gabrielle, die ons rond de jaarwisseling willen bezoeken, en dat viel deze keer niet mee. Zelfs aan de telefoon konden ze ons niet helemaal helpen, we hebben nu twee reserveringen, die we vandaag moeten bevestigen / betalen. Ook dit gaat wat moeizaam, maar als we om 11.00 uur voor de tweede keer bellen gaat het goed.

Op dat moment hebben we de meeste spullen die mee moeten op vakantie inmiddels verzameld zodat we vervolgens redelijk snel alles kunnen inpakken en om 12.50 uur rijden we de parkeergarage uit. We hebben nog niet geluncht, dat willen we doen bij de Italian Coffee aan de snelweg vlak voor Puebla.

De reis verloopt spoedig, het stukje naar de Periférico (rondweg) is nog het lastigst. Hierdoor rijden we in anderhalf uur naar de Italian Coffee zodat we om 14.30 uur eindelijk aan onze lunch zitten, kosten 227 pesos. Gelukkig hadden we voor Meike nog wat koekjes en tomaatjes bij ons.

Na een half uur zitten we weer in de auto en ook het tweede deel van de reis verloopt voorspoedig. Alleen rond Puebla stremt het een beetje en hier en daar zijn wat kleine werkzaamheden, maar alles bij elkaar gaat het prima. Verder passeren we diverse tolpoorten, vijf in het totaal, waar we in het totaal 319 pesos tol betalen.

De Plaza de Armas (het centrale plein) in Córdoba met in de verte de Pico de Orizaba, de hoogste berg (vulkaan) van Mexico (5.636 meter)

Om even na 17.00 uur parkeren we onze auto voor Hotel Mansur in Córdoba. Daar hebben ze nog kamers vrij en voor 625 pesos krijgen wij er eentje met uitzicht op de kathedraal (Catedral de la Inmaculada Concepción) en het er voor gelegen plein, Plaza de Armas.

Nadat we onze spullen uit onze auto hebben gehaald, brengt Jacob de auto naar de iets verder op gelegen parkeergarage van het hotel en Gabrielle en Meike de bagage naar onze kamer. Op de kamer genieten we eerst een poosje van het uitzicht vanaf het ruime balkon. Ondertussen komt er een optocht van blije vuilnismannen, of zo iets, langs. Even later ontdekken we dat er tot een uur of acht om het kwartier een klein optochtje is. Dit is iets te veel van het goede, en dus lopen wij even naar het plein en vervolgens een paar blokjes om.

Deze vuilnismannen hebben duidelijk iets te vieren

Tijdens dit wandelingetje proeven we een beetje de sfeer van Córdoba. Wat ons betreft een vrij eenvoudige stad. De Plaza de Armas is mooi en daar omheen staan een aantal mooie gebouwen, maar voor de rest zien we vooral kleine winkeltjes met goedkope spulletjes en veel erg eenvoudige restaurantjes.

Tegen 19.00 uur gaan we naar een restaurant, El Balcón de Zevallos, dat op de eerste verdieping van een van de mooie gebouwen rond de Plaza de Armas zit. Vanaf het balkon van dit restaurant hebben we een prima uitzicht, al is de weg tussen het restaurant en het plein eigenlijk net iets te druk. Toch zitten we prima, zeker als er op een gegeven moment een lichtshow wordt gestart.

De verlichte kerstboom op de Plaza de Armas

Al met al zitten we hier bijna twee uur, eten we prima en de koffie is ook goed, en de kosten, 600 pesos, vallen mee. Nadat Meike nog even wat op het podium bij de kerstboom op de Plaza de Armas heeft gespeeld, stoppen we haar in bed en gaan we zelf nog even op het balkon van onze kamer zitten. We zitten daar prima, al het is er wel flink lawaaierig als gevolg van het verkeer. We vragen ons even af of het wel verstandig was een kamer aan deze kant van het hotel te kiezen. Maar daar zullen we vannacht zeker achter komen.