Excursies in en rond Peking, Huangyaguan Great Wall
In de ruim drie jaar dat we inmiddels in Peking wonen zijn we al behoorlijk wat keren naar de Chinese Muur geweest. Nu hebben we bezoek van Ineke en haar zoon Mathieu (9 jaar) en ook zij willen naar de Chinese Muur. Naar wat zoeken hebben we een stukje gevonden waar wij nog nooit geweest zijn. En dus gaan we op 19 oktober 2008 naar Huangyaguan Great Wall (Huángyáguān Chángchéng / 黄崖关长城).

Kaartje van Huangyaguan Great Wall
Tijdens onze speurtocht naar waar Huangyaguan Greatt Wall lag, vonden we dit kaartje van Huangyaguan Greatt Wall en omgeving
Om 10.00 uur stappen we in de auto, we zijn voorbereid op een redelijk lange trip, Huangyaguan Great Wall ligt in de buurt van de Eastern Qing Tombes en de keer dat we daar heen gingen vonden we dat ook een behoorlijk lange reis. Maar ja, wie weet zijn er inmiddels wel nieuwe, betere wegen.
We hebben besloten om via de Jingshen Expressway te rijden, net als de keer dat we Eastern Qing Tombes gingen. Helaas zit het deze keer allemaal iets minder mee.

Als we net voorbij de zesde ringweg zijn, komt er een auto over de vluchtstrook onze kant op. Een echte spookrijder durven we het te noemen want dat is meestal onbewust en deze auto heeft zijn alarmlichten aan dus die weet wat hij doet. Iets verder op zien we nog meer auto's onze kant op komen en nog iets verder op zien we wat er aan de hand is. Het verkeer staat stil en de auto's die we tegenkwamen zijn gedraaid in de hoop via de zesde ringweg een andere route te vinden.
Eigenlijk is dat niet eens zo slecht plan, dus wij draaien ook en rijden achter een vrachtwagen terug richting de zesde ringweg. We volgen een aantal auto's de oprit vanaf de zesde ringweg op. Daar gaat het helaas mis. Bij de tolpoort staan een stuk of acht mensen te zwaaien dat ze ons er echt niet door laten. Zo komen wij dus niet op de zesde ringweg.
Vervolgens doen we iets doms, we draaien en nemen de oprit van de Jingshen Expressway richting Peking. Dat hadden we dus niet moeten doen. We hadden gewoon de oprit richting Shenyang (waar we vandaan kwamen) moeten nemen en vervolgens nog een stukje tegen het verkeer in moeten rijden om vervolgens de afrit van deze snelweg richting de zesde ringweg te kunnen nemen. Dan was er niet aan de hand geweest en hadden we gewoon de zesde ringweg opgekund.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Nu nemen we de Jingshen Expressway richting Peking en vervolgens de eerste afslag om een stukje door Tongzhou te rijden in de hoop om zo bij de Jingtong Expressway te komen. Dit gaat goed. Onderweg komen we een bord tegen dat ons richting de zesde ringweg stuurt. Dat volgen we, maar als we bij de oprit komen kunnen we er niet op. Voor zover wij kunnen zien staat er geen file op de zesde ringweg staat, maar staan de vluchtstrook en de oprit vol met vrachtwagens. Wij kunnen er op geen enkele manier langs.
Het lijkt erop dat een flink aantal vrachtwagenchauffeurs dacht dat ze de zesde ringweg op mochten terwijl dat niet zo (b)lijkt te zijn. Nu zijn ze allemaal gestopt waar ze stonden en staat de oprit en de vluchtstrook daarnaast vol.

Na deze tegenslag worden we toch een beetje somber. Het is inmiddels al bijna 11.30 uur en als het zo doorgaat zijn we pas tegen 14.00 uur bij Huangyaguan Great Wall. Dat is op zich geen probleem, maar we willen op tijd weg want Ann heeft voor ons voor 18.30 uur een tafel gereserveerd in een restaurant met een Chinese show en dat willen we niet missen.

We besluiten, voor de tweede keer vandaag, om te draaien. Deze keer wel gewoon naar de andere weghelft. We proberen het nog 1x via de Jingtong Expressway. Gelukkig zit het verder niet tegen. Sterker nog, de provinciale weg die ons naar de snelweg brengt is een stuk rustiger dan toen we deze, ruim twee jaar geleden, op de terugweg van de Eastern Qing Tombes reden.
Uiteindelijk is het bijna 13.30 uur als we de auto op de parkeerplaats bij Huangyaguan Great Wall zetten. We spreken af dat we uiterlijk om 16.00 uur weer in de auto willen zitten. We rekenen erop dat we dan genoeg tijd hebben om op tijd in het restaurant te zijn.

Kaartje van Huanyaguan Great Wall
Tijdens onze wandeling over de muur komen we onder andere deze enorme sprinkhaan tegen
De Chinese Muur bij Huangyaguan Great Wall is duidelijk veel minder toeristisch dan bij Mutianyu en wellicht ook nog ietsje minder dan bij Simantai en Jinshanling. Oftewel het is hier aangenaam rustig en overzichtelijk. Verder heeft dit deel van de Chinese Muur nog een groot voordeel dat wij tot nu toe alleen nog maar bij Huanghua hebben gezien, je hoeft niet eerst een heel eind te klimmen om op de muur zelf te komen. Overigens betekend minder druk niet minder duur, de kaartjes kosten hier nog steeds 50 RMB per stuk.

Nadat we wat drinken (wel afdingen) en drie kaartjes hebben gekocht gaan we op stap. We kopen geen kaartje voor Mathieu want dat deed van gids van Ineke en Mathieu in Xi'an ook niet. Dit ondanks het feit dat hij ruim groter is dan 1,20 meter, de maximale lengte waarop kinderen gratis naar binnen mogen. Maar ook nu is dit bij de kaartjescontrole geen probleem.

De Chinese Muur loopt bij Huangyaguan van een berg door een vallei en volgens weer een berg op. Hierbij is het stuk onder in de vallei ooit gesloopt en inmiddels weer gedeeltelijk herbouwd. Het stuk onderin de vallei bevat ook een soort "stadmuur" om een gebiedje waarin nu vooral allerlei attracties voor kinderen (onder andere een doolhof en een speeltuin) staan en ook een hotel staat.
Wij volgen deze "stadsmuur" voor een deel totdat we bij het restaureerde deel van de Chinese Muur komen. Daar slaan we linksaf en begint het klimmen.
Al snel komen we bij een punt (waar je overigens ook via een alternatief pad met te paard gebracht kunt worden), waar het lijkt alsof je niet veel verder meer kunt. Maar als we iets dichterbij komen, blijkt dat vooral het aanzien van de muur verandert, van stenen in rotsbokken. We kunnen "gewoon" verder lopen. Van gewoon lopen is namelijk geen sprake meer, de muur verandert hier in een hele steile trap.

Als we boven aan deze trap staan zijn we inmiddels ongeveer 350 meter gestegen en zijn we een dik uur onderweg. We genieten van het uitzicht en besluiten dat we de rest van dit pad, dat nog verder omhoog gaat, te laten voor wat het is. We lopen op ons gemak terug, dat gaat trouwens een stuk makkelijker dan we hadden verwacht. We hebben overigens een website gevonden die een wandeling aanbiedt die hier verder gaat totdat je in een ander dorpje bent.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Als we weer beneden zijn kijken we nog wat rond en zien we ook waarvoor al die golfkarretjes bedoeld zijn die we daar zien. Die golfkarretjes brengen je, uiteraard tegen betaling, naar een dorpje een stukje verderop, waarna je vervolgens terug kunt lopen naar de parkeerplaats.
Vanaf het hoogste punt waar we waren hebben we dit dorpje en het stuk van de Chinese Muur waar je vervolgens over heen moeten lopen zien liggen. Dit zit eruit als een behoorlijk aantrekkelijke optie om te doen wanneer je een wandeling van één of twee uur over de muur wilt maken.

Voor de rest vinden we de omgeving hier erg mooi maar is de Chinese Muur hier toch iets minder spectaculair dan bijvoorbeeld bij Mutianyu, Simatai of Jinshangling. Dit komt vooral doordat je bij op dit plaatsen de muur, bij helder weer, veel verder door de bergen kunt zien kronkelen.

Stipt om 16.00 uur betalen we 5 RMB parkeergeld waarna we de parkeerplaats verlaten. Na enig overleg besluiten we via Pinggu (Pínggǔ / 平谷) terug te rijden. Deze route is een grote meevaler. Zodra we de route die we op de heenweg hadden verlaten, komen we op een leuke, rustige bergweg. We zien enkele stuwmeren en komen uiteindelijk in Pinggu. Daar zien we een bord van de Jingping Expressway, waar we nog nooit van gehoord hebben. Maar gezien de naam zal deze snelweg wel van Beijing naar Pinggu lopen, dus volgen we dat bord. We komen op een spiksplinternieuwe provinciale weg en we beginnen te twijfelen of dit wel een verstandig plan is. Het kan best zijn dat het bord er al hangt maar de snelweg nog niet klaar is.

Een van de stuwmeren die we onderweg zien

Maar niets is minder waar, een eindje verderop zien we de snelweg liggen en we kunnen er zowaar nog op ook. Het is een schitterende nieuwe snelweg die ons heel snel richting Peking brengt. Dit gaat zo snel dat we rond 18.00 uur al bij het restaurant zijn.
Al met al was het weer bijzondere ervaring. We hebben een nieuw stuk van de Chinese Muur gezien, spook gereden en een nieuwe snelweg ontdekt die we in de toekomst vast nog wel eens vaker zullen gebruiken.

Voor meer foto's van Huangyaguan Great Wall kijk je in dit fotoalbum met 19 foto's van Huangyaguan Great Wall, dat is inclusief de bovenstaande foto's.