Wandelen in en rond Peking, het Xiaoxihu Circuit
Op zondag 23 oktober 2005 hebben we wandeling nummer 7 (het Xiaoxihu Circuit) uit ons wandelboekje "Hiking around Beijing" gelopen. Het was mooi herfstweer, T-shirtje dunne lange broek, redelijk zicht en daarmee een heerlijke wandeling. Het begin was allemaal iets minder. We hadden geen wekker gezet en op ons gemak ontbeten en koffie gedronken. We dachten we hebben tijd zat. Een collega van Gabrielle had vorige week deze wandeling gelopen en was in één keer naar het start punt gereden en ze waren binnen 4,5 uur weer bij de auto geweest.
Echter wij reden er niet in één keer na toe. Misschien kwam het wel omdat Jacob vond dat we niet over de Airport Expressway maar over de Jingcheng Expressway moesten. Dit had sneller kunnen zijn, maar dan moet je op de vierde ringweg niet een afslag te vroeg nemen en vervolgens op de rotonde bij Xiao Tang Shan (小汤山) rechtdoor rijden en niet zoals in de route beschrijving staat rechtsaf gaan. Dat is namelijk de weg waar je vandaan komt als je de routebeschrijving vanaf het begin volgt.
Verder hadden we in de buurt van het beginpunt ook nog wat problemen. We zagen heel veel borden met Beijing Huanghuagheng Lakeside Great Wall Reserve maar volgens de route beschrijving moesten we naar het dorpje Xi Shui Yu (小西湖). En daar hebben we nu nog steeds geen borden van gezien.

Inmiddels weten we dat het Beijing Huanghuagheng Lakeside Great Wall Reserve in Xi Shui Yu ligt dus een volgende keer kunnen we het een stuk makkelijker vinden. Tot slot hadden we nog een opengebroken brug met een bijbehorende wegomlegging die voor wat spanning in de auto zorgde.
Maar we hebben het gehaald. De heenweg duurde wel 2,5 uur en daarmee een uur langer dan de terugweg.

Je kunt dus ook gewoon deze borden volgen

De wandeling zelf is niet zo lang, er staat 2 uur 30 minuten voor en dat klopt heel aardig. Een probleem was echter wel dat we aan het begin een veldweg naar links moesten hebben en daar stond een bord bij dat je daar niet door mocht. Niet dat zo'n bord ons tegenhoudt, maar er stond (of eigenlijk zat) deze keer ook nog een soldaat bij, dus zijn we het pad naar links maar een stukje gevolgd. Dat pad liep de berg af en draaide een stukje verderop naar links waardoor we in de buurt van het goede pad kwamen. Daar zijn we vervolgens dwars door de bosjes omhoog geklommen en zo kwamen we toch op het goede pad.

Een eindje verderop gaan we linksaf een soort bospaadje op. Het is erg lekker dat het niet zo warm meer is en we lange broeken aan hebben want er staan erg veel prikkende struiken, grasstengels etc. Dit paadje bevat ook een kleine, maar venijnige (steil met grind op het pad) afdaling.
Na een kleine vijf kwartier komen wij bij een stukje van de Chinese muur. We klimmen op de eerste toren en genietend van het schitterende uitzicht, bergen, meertje en herfstkleuren eten we een paar boterhammen.
Vervolgens lopen we over de muur naar de volgende toren en inclusief een kleine omweg naar de derde toren. Deze derde toren is de laatste en hoogste voor vandaag dus ook die wordt beklommen om van het uitzicht te genieten.

Het uitzicht vanaf de Chinese Muur op het stuwmeer.
Het uitzicht vanaf de Chinese Muur op het stuwmeer. Klik hier voor een vergroting

Het stukje van de tweede naar de derde toren is een beetje lastig omdat men de doorgang door de tweede toren dicht heeft gemaakt. Gelukkig zijn anderen ons voor geweest en die hebben naast de muur wat stenen op elkaar hebben gestapeld zodat je iets voorbij de tweede toren weer op de muur kunt klimmen.

Vervolgens moeten we op zoek naar een pad naar rechts. We vinden wel iets dat even naar rechts gaat, maar daarna vooral naar links en heel steil naar beneden. Maar omdat we niets anders zien proberen we dit toch maar. Wel houden we de berg (heuvel) voor ons in de gaten want uiteindelijk moeten we bij een riviertje aan de noordkant van die berg uitkomen. En dat lukt. Wel gaan we uiteindelijk aan de zuidkant naar beneden, maar daar vinden we een mooi paadje dat om de berg heen loopt en ons bij het riviertje aan de noordkant brengt.
Daar zien we bij een bruggetje over het watertje ook het pad waarvan we nu denken dat we het hadden moeten hebben. Wij vermoeden dat het de bedoeling is dat je vanaf de derde toren eerst aan de noordkant van de muur een stukje naar beneden loopt en dat er dan ergens een pad naar beneden zit dat wij niet gezien hebben.

Vanaf het punt dat we weer op de route komen is de rest van het pad verhard. Bij het meer kiezen we, we zijn mooi op tijd, voor de alternatieve route. Nadat we voor de tweede keer door de open gebroken straat in Xi Shui Yu zijn gelopen zijn we om iets over 17.00 uur weer bij de auto.

De terugweg loopt voorspoedig al blijft in het donker rijden over (provinciale) wegen in China een bijzondere ervaring. Zo is de linker baan van de snelweg op een gegeven moment afgezet met plastic pionnen. Maar dat staat nergens aangegeven en er staan ook geen lampen bij. Wij zien iets voor ons en kunnen nog op tijd naar rechts. Een Chinees vlak voor ons was minder gelukkig en heeft een aantal pionnen stuk gereden.

Voor meer foto's van deze wandeling kijk je in dit fotoalbum met 14 foto's van deze wandeling, dat is inclusief de bovenstaande foto's.