Wandelen in en rond Peking, van Jiankou naar Mutianyu Great Wall
Het was oktober en erg mooi weer om te wandelen, dus gingen we op zaterdag 29 oktober 2005 wandelen. Deze keer hadden we bezoek, Cindy & Harry, en met z'n vieren gingen we mee met Cycle China. De beschrijving van de wandeling op hun website sprak ons wel aan. Dus zaten we om iets over 8.00 uur in een busje voor een ritje van ruim 2,5 uur. Onze benen waren erg blij toen we het busje uit mochten.

We wandeling begon in een klein dorpje met een flinke klim naar de Chinese muur. Het was erg mooi, zonnig weer. Uit de zon, en soms ook in de zon, was het wel wat frisjes, dus op je T-shirt lopen was er niet meer bij. Maar dankzij de zon, in de middag werd het wat bewolkter, konden we een aantal mooie foto's maken. Dit begon al tijdens de klim.

Het dorpje waar de wandeling begon. De laatste paar kilometer weg is onverhard, maar er staan wel twee enorme schotelantennes.

Na een uur omhoog lopen kwamen we op onze eerste toren van de muur van deze dag. Daar genoten we met volle teugen van het geweldige uitzicht op zowel de muur, de omringende bergen als de dorpjes beneden. Na een pauze waarin we wat eten en iedereen volop foto's maakte gingen we weer verder.
Een eindje verderop kwamen we bij een stuk van de muur dat behoorlijk steil omhoog ging om een klein stukje verderop weer steil naar beneden te gaan. We konden daar kiezen, over de muur verder of even van de muur af, een stukje over de berg lopen en vervolgens weer verder over de muur. De keuze was snel gemaakt, wij gingen over de muur. We waren met een groepje van een man of tien en iedereen liep vrij makkelijk.

Als we steil naar beneden zeggen, bedoelen we dus dit

Na de klim naar de muur liepen tot iets voor 14.00 uur over een niet gerestaureerd stuk van de muur. Echter het pad was veel beter te lopen dan het stuk van de muur dat Jacob in september had gelopen. Aan het eind liepen we nog ruim een uur over een restaureert stuk van de muur, de Mutianyu Great Wall ((Mùtiányù Chángchéng / 慕田峪长城). Dat is eigenlijk net als lopen over een stoep alleen dan in de bergen en met hier en daar trappen, kleine, grote, steile, erg steile en soms ronduit enge trappen. Oftewel misschien was de eerste trap die we liepen wel het gevaarlijkste stukje van de dag.

Lekker trapje toch ? !

Aan het eind van de wandeling was er echter nog een lekker toetje. Omdat we eindigde bij een erg toeristische stuk van de muur (Mutianyu Great Wall, voor een beschrijving van dit stuk van de muur klik je hier) waren daar ook toeristische voorzieningen. Zo waren er twee kabelbanen zodat je als je niet wilt niet omhoog hoeft te klimmen om bij de muur te komen. Maar wat nog veel leuker is, er is voor degene die naar beneden gaan ook een rodelbaan. Kijk, dat leek ons wel wat.
De gids vond dat een minder goed plan. We hadden er niet voor betaald. Maar ook anderen in de groep vonden het een prima idee dus betaalde een deel van de groep voor de rodelbaan en liep de rest naar beneden. Helaas voor Harry had hij een slechte slee waardoor het zo lang duurde voordat hij beneden was dat we al begonnen te denken dat hij uit de baan gevlogen was.
De baan kent echte westerse prijzen, 40 RMB per persoon, maar was wel lekker lang en daarmee wat ons betreft het geld zeker waard.

Om 15.45 uur zaten we weer in het busje om even na 17.30 uur weer in Peking te zijn. Het was een erg mooie wandeling, jammer alleen dat het door de drukte op de weg zo lang duurt voordat je er bent. Maar gezien de grote hoeveelheid wegen die men aan het aanleggen is zal dit in de toekomst wel beter worden.

Voor meer foto's van deze wandeling kijk je in dit fotoalbum met 28 foto's van deze wandeling, dat is inclusief de bovenstaande foto's.