Wandelen in en rond Peking, de Huanghuazhen Temple Walk
Op zondag 29 oktober 2007 hebben we wandeling nummer 4 uit ons wandelboekje "Hiking around Beijing" gelopen. Het is de derde keer deze maand dat we in de buurt van de Huanghua Great Wall (Huáng Huā Chéng Cháng Chéng / 黄花城长城) wandelen. Wat ons betreft is dit de minst interessante wandeling van deze drie.

Ondanks dat Jacob al twee weken in zijn hoofd had dat we vandaag deze wandeling zouden doen, zag het er tot vanochtend naar uit dat het niet door zou gaan. Het was de afgelopen twee dagen erg mistig, het zicht was vaak maar 50 meter. Met zulk slecht zicht is wandelen in de bergen toch een stuk minder aantrekkelijk. We vinden het leuk wanneer er wat te zien is.
Maar vannacht heeft het flink geregend en is het behoorlijk hard gaan waaien hierdoor is het vandaag zowaar een mooie heldere dag. Ruim boven gemiddeld helder zelfs.

We zijn er vanochtend vroeg bij, we zitten even na 10.00 uur al in de auto. We rijden vanaf de vierde ringweg de Jingsheng Expressway op en even later zien we iets wat we nog nooit gezien hebben. Je kan vanaf dit punt de bergen zien, en dat niet alleen, het lijkt wel alsof er sneeuw op de bergtoppen ligt. Tja, het heeft vannacht geregend en boven op de hoogste bergen zal het best nog kouder zijn dan de 10° C die we in Peking hebben gemeten. Wie weet wat we nog te zien krijgen.

In de verte zien we besneeuwde bergtoppen

En inderdaad bij een uitzichtpunt tussen de Silver Pagoda's en Huanghua Great Wall hebben we een perfect zicht op de met sneeuw bedekte bergtoppen. We komen vandaag zelf niet in de sneeuw te lopen want dan moet je echt naar de hogere bergen voorbij Huanghua Great Wall, en onze wandeling ligt een klein stukje voor Huanghua Great Wall. Gelukkig hadden we echt geweldig weer waardoor het toch een heel aangename wandeling was.

De routebeschrijving in het boekje is deze keer prima. Zonder moeite vinden we het beginpunt in Huang Hua Zhen (Huáng Huā Zhèn /黄花镇) en rond 11.45 uur gaan we op stap. Het is in principe een van A naar B wandeling van anderhalf uur van het eenvoudigste niveau.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Het eerste half uur lopen we over een betonnen pad. Gelukkig loopt dit pad dood want de afslag die we moeten hebben, een klein paadje door een boomgaard, hadden we wel gezien, maar natuurlijk niet genomen. Maar het eind van het betonnen pad is maar iets voorbij deze afslag, dus we zijn zo weer terug om alsnog deze afslag te nemen.
De oogst van dadelpruimen (persimmon)
Hier begint het leukste deel van deze wandeling. We lopen omhoog richting een soort zadelpunt tussen de heuvels door. Vanaf dit zadelpunt hebben we een heel fraai uitzicht op de Chinese Muur bij Huanghua Great Wall. Jacob loopt (of eigenlijk wurmt zich door de struiken) nog een stukje verder omhoog naar de top van een heuvel voor een nog beter uitzicht.
Hier merken we echter dat wind niet alleen voordelen (een heldere lucht) maar ook nadelen heeft, het is hier behoorlijk koud.

Vanaf dit zadelpunt hebben we een onverwacht lange afdaling naar het dorpje Dong Gong (Dōng Gōng / 东宫). We hadden niet door dat we zover omhoog gelopen zijn.
Onderweg zien we twee mannen die dadelpruimen (persimmon in het Engels), een soort kakivrucht, aan het plukken zijn. De ene knipt met een soort schaar op een stok de vruchten los waarna de ander met een doek tussen twee stokken de vruchten probeert te vangen. Op zich best een handig systeem.

Bij Dong Gong lopen we de grote weg op terug richting de auto. We willen wel via een ander pad, maar in eerste instantie lijkt dat er niet te zijn. Maar na een klein stukje komen we langs een zijweg en die nemen we op de gok. En dat gaat goed. We volgen deze weg en dankzij de van Magiel geleende GPS hoeven we niet echt te zoeken naar de kortste route.

Rond 14.00 uur zijn we weer terug bij de auto. Daar gaan we nog even op een muurtje zitten om onder belangstelling van enkele Chinezen nog wat te eten en te drinken voordat we weer naar huis rijden.
Het is eigenlijk wel een erg eenvoudige en korte wandeling voor het stuk dat we ervoor moeten rijden. We hebben de rest van de omgeving al gezien want anders zou je het kunnen combineren met een bezoekje aan het Xiao Xi Hu Reservoir (Xiǎo Xī Hú / 小西湖) of Huanghua Great Wall.
Maar ja, wij hadden op de heenweg de besneeuwde bergtoppen en dat is wat ons betreft ook iets bijzonders.

Voor meer foto's van deze wandeling kijk je in dit fotoalbum met 9 foto's van deze wandeling, dat is inclusief de bovenstaande foto's.