Wandelen in en rond Peking, van Baihe naar Jiuduhe
De wandeling van Baihe (百合) naar Jiuduhe (九渡河) is de tweede wandeling van ons wandelboekje "Hiking around Beijing" maar wij lopen deze als één na laatste van de wandeling ten noorden van Peking.

Op 23 maart 2008 (Eerste Paasdag) willen we voor het eerst dit jaar gaan wandelen. We hebben flink mazzel, de afgelopen dagen was het flink bewolkt / mistig maar vandaag is het heerlijk weer, helder, een zonnetje en rond de 18° C. Perfect weer voor een mooie wandeling.

Het startpunt van deze wandeling is ongeveer een uur rijden van de noordelijke vierde ringweg. In een dorpje een eindje voor de Zilver Pagoda's nemen we een weg naar rechts. Deze weg wordt steeds smaller en slechter en op een gegeven moment is hij zelfs onverhard. Tot onze stomme verbazing komen we hier een grote vrachtwagen tegen en zien we een stuwmeertje.
Weer iets verder is de weg weer van beton en als we nog even volhouden komen we echt in het dorpje Baihe. Het is een geinig dorpje zoals we ze tijdens het wandelen al meer hebben gezien. Wat geinig is om te zien is dat men bezig is om een nieuwe tempel (of zo iets) te bouwen. Wellicht hoopt men zo hier wat meer toeristen te trekken

Het stuwmeer(tje) waar we langs komen

We parkeren onze auto en gaan op pad. Deze wandeling is eigenlijk een van A naar B wandeling van ongeveer 2,5 uur. Wij zijn van plan om gewoon heen en weer te lopen wat dus zo'n 5 uur zou moeten duren.
Al na een dik kwartier merken we wat het grote probleem met deze wandeling is, er zijn heel weinig goede markeringspunten in het veld op basis waarvan de route beschreven kan worden. Hierdoor moeten we regel matig zoeken en lopen we meerdere keren een stuk(je) de verkeerde kant op. Maar wanneer je goed oplet en je verstand een beetje gebruikt is de route wel te lopen op basis van de informatie in het boekje.

Ook in Baihe is men een tempel aan het bouwen

De wandeling zelfs is niet moeilijk. Alleen de afdaling van de grote boom (zo groot is hij trouwens niet) is redelijk lang en iets steiler. Voor de rest is het een eenvoudige wandeling een beetje heuvel op, heuvel af, wat vals plat naar beneden en hier en daar zowaar een stroompje en natuurlijk allerlei veldjes waar men rond deze tijd begint met de voorjaar werkzaamheden. Het is trouwens erg leuk om te zie dat de eerste struiken in bloei staan. Dit geeft het bruine, grauwe landschap toch een wat vriendelijker kleur.

Dit maakt dat we wandelen in de omgeving van Peking erg leuk vinden

Tegen de tijd dat we in de buurt van Jiuduhe komen besluiten we om niet heen- en weer te lopen maar een soort rondje te lopen. Hiervoor volgens we droge rivier die we tegen komen richting het Oosten, we hopen zo om een heuvel heen te lopen en weer in de buurt van het pad te komen. Deze droge rivier lijkt hier en daar trouwens meer op een vuilnisbelt dan op een rivier.
Ons plan lukt en we komen in de buurt van het pad dat ons weer naar de grote boom moet brengen. Op de heenweg zijn we bij een T-splitsing even voorbij de grote boom naar echts gegaan en nu proberen we het pad te vinden dat daar van links uit moet komen. Dat gaat niet goed.
We lopen wel ongeveer goed, maar niet helemaal. Hierdoor moeten we op een gegeven moment kiezen, of terug of een stuk(je) zelf een weg vinden door de struiken. Wij kiezen voor dit laatste. Het lukt ons wel om boven te komen maar het valt niet mee. De helling is hier behoorlijk steil en de struiken soms erg dicht. Jacob moet zelf een keer een stukje op handen en voeten kruipen om verder te komen. Maar wanneer we eenmaal boven op de heuvel (berg) zijn lopen we op eenvoudige wijze naar de grote boom en vervolgens terug naar de auto.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

In het totaal duurt het ongeveer vijf uur voordat we weer terug zijn bij de auto. Maar wanneer we niet zo hadden hoeven zoeken en niet door de struiken hadden hoeven ploegen dan hadden we er waarschijnlijk wel een uur korter over gedaan.

Voor meer foto's van deze wandeling kijk je in dit fotoalbum met 14 foto's van deze wandeling, dat is inclusief de bovenstaande foto's.