Dag 13: Wandelen van Yongning naar Zhangzi
Vandaag staan we om 6.45 uur op zodat we nog kunnen douchen voordat we gaan ontbijten. We hebben geen idee wanneer we weer kunnen douchen en in het ergste geval duurt dat vijf dagen. Vandaag ontbijten we in het hotel met iets van rijstepap en noodlesoep. Vooral de noodlesoep gaat er samen met wat gestoomde broodjes prima in. Vervolgens pakken we onze spullen en om even voor 8.30 uur vertrekken we met twee mini busjes richting Yongning.

In Yongning wachten ons enkele verrassingen. Zo blijkt dat er nog wat boodschappen, brood en water, gedaan moeten worden en dat we vandaag geen zes maar slechts vier paarden hebben. Als we hier iets van zeggen, zegt Li dat dit geen probleem is. Aangezien we er waarschijnlijk toch niets aan kunnen veranderen laten we het maar zo. Uiteindelijk is het bijna 9.45 uur voordat we op stap gaan, we hebben geen idee waarheen en hoe lang dit gaat duren.

Een van de bakovens waar we langskomen

We nemen een klein weggetje Yongning uit. Hierbij komen we langs een aantal bakkerijen waar men vooral stenen, dakpannen en potten bakt. Vervolgens komen we op de weg die we twee dagen geleden, vanuit Labu, gereden hebben. Deze volgen we een eindje waarna we linksaf gaan richting een dorpje. Vervolgens begint het pad langzaam te klimmen. Op een mooi veldje houden we onze eerste pauze.
Op dat moment is de laatste stand van zaken dat we vandaag nog drie uur moeten stijgen en vervolgens drie uur moeten dalen. Zo dat is wel iets meer dan waar we ons op hebben ingesteld, en eigenlijk geloven we er niets van. De ervaringen van de afgelopen dagen leert dat dit soort informatie nog wisselvalliger is dan het Nederlandse weerbericht, dus we gaan er maar vanuit dat het nog wel een keer zal wijzigen.

Zij gaan houtskool verkopen / wegbrengen

Na deze pauze blijkt dat we een probleempje hebben. We vinden dat Caroline zo min mogelijk moet lopen vanwege haar knie en Li blijkt het ook niet echt vol te kunnen houden. Doordat we echter maar vier paarden hebben kan er maar één persoon op een paard, de rest van de paarden zitten vol met bagage. Dus moeten ze om beurten op het paard, laten we hopen dat ze, Li en Caroline, het overleven.

We zijn vanochtend van 2.660 meter vertrokken en het pad blijft maar stijgen. We passeren de 3.000 meter, de 3.200 meter en zelfs de 3.500 meter. Als we rond 15.00 uur eindelijk het hoogste punt van vandaag bereiken, geeft onze gps een hoogte van net iets meer dan 3.600 meter aan. Op de top zien we trouwens behoorlijk wat omgewaaide / omgezaagde bomen. Men blijkt hier houtskool te maken. Dit is wel aardig want toen we vanochtend net op weg waren kwamen we enkele vrouwtje met manden vol met houtskool tegen.
Ondertussen zijn we trouwens erg blij met het weer. Het is droog en aan het begin van de dag scheen de zon heerlijk. In de loop van de ochtend kwamen er steeds meer wolken waardoor het niet heel warm werd, het is dus prima wandelen weer.

In de buurt van het hoogste punt kan je in de verte Lugu Lake zien

Tijdens de afdaling overleggen we nog even en besluiten we dat we morgen echt twee paarden extra willen zodat Li en Caroline allebei op een paard kunnen zitten. Dus neemt Jacob tijdens een pauze Li even apart en legt hem in zijn beste Chinees uit dat we tot nu toe tevreden zijn maar dat we morgen echt twee extra paarden willen hebben. Daarbij vertelt hij ook dat we nog 4.000 RMB moeten betalen en dat wij voor iedere dag dat we minder dan zes paarden hebben we 500 RMB per paard per dag inhouden.

Het verhaal van nog twee keer drie uur lopen blijkt achteraf toch behoorlijk te kloppen. Na onze top op 3.600 meter dalen we weer naar 2.750 meter en daar doen we inclusief een pauze bijna drie uur over. Uiteindelijk is het rond 17.45 uur als we het erf van de mensen waar we blijven slapen op lopen.

In het naaldbos waar we door afdalen liggen erg veel omgewaaide / gebroken bomen

De "boerderij" waar we slapen is echt geweldig. Hij blijkt vijf jaar oud te zijn en in het totaal 300.000 RMB (±30.000 euro) gekost te hebben. Onze kamers liggen naast elkaar, zien er sober maar netjes uit en hebben een betonnen vloer.
De grootste verrassing is niet de warme douche die we, dankzij een zonneboiler, kunnen nemen en ook niet de water aangedreven graanmolen. Nee, dat is de binnenplaats van deze boerderij waar we gaan eten, die ziet er echt geweldig uit. Maar zoals de vrouw des huizes opmerkt, het kan er wel heel mooi uitzien maar om er alle dagen te leven is dit toch echt niet zo mooi. Daar kunnen wij ons wel iets bij voorstellen, maar dat neemt niet weg dat wij het hier echt geweldig vinden.
Ondertussen kijken wij er lustig op los en zien niet alleen een enorme keuken, vlees dat te drogen hangt maar ook iets wat op een gedroogd en compleet varken lijkt. Vooral dit laatste vinden we er toch iets minder uitzien.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Elektriciteit opwekken, graan malen en de aandrijving van de graanmolen
Tegen de tijd dat het donker wordt gaan de lampen aan, die branden op zelf opgewekte stroom. Dit gaat met een soort omgekeerde waterpomp die aangedreven wordt door water dat uit de bergen komt. Deze aggregaat blijkt echter wel genoeg stroom te leveren voor de TV en wat lampen, maar niet genoeg voor om de batterij van onze laptop op te laden. Dit is best jammer want daar hadden we geen rekening mee gehouden. Vanmiddag hebben we met Google Earth onze gps uitgelezen en uitgebreid zitten kijken waar we heen zouden gaan. Hierdoor hebben we 's avonds niet voldoende stroom over om dit verslag kunnen te typen.

Als we gaan eten blijken we vandaag een heel bijzondere maaltijd te krijgen. Het is namelijk de eerste keer dat we geen vlees krijgen. Niet dat we dit erg vinden, wat we wel krijgen is namelijk echt anders dan wat we tot nu toe hebben gegeten en prima te eten.
Als we na het eten buiten komen, hebben we onze laatste verrassing van vandaag. De hemel staat namelijk vol met sterretjes. Het is hier pikdonker en helder, oftewel ideale omstandigheden om sterren te kijken. Dus gaan we voor het slapen gaan, warm aangekleed, nog even buiten zitten waar we onder het drinken van een biertje van de sterrenhemel genieten. Tegen 22.00 uur ligt iedereen in bed.