Dag 6: Een dagje Zhongdian (Shangri-La) met o.a. Ganden Sumtseling Gompa (het grote klooster van Zhongdian)
Vandaag gaan we dagje rondkijken in Zhongdian (Zhōngdiān / 中甸) / Shangri-La (Xiānggélǐlā / 香格里拉). Om te beginnen gaan we ontbijten in Noah Café. Daar worden we vriendelijk verzocht niet in de bank te gaan zitten die we hebben uitgezocht. Even later zien we waarom. De kat die het restaurant bewaakt, heeft vannacht een rat gevangen en daar achtergelaten. Voor de rest hebben we een prima ontbijt.

Hierna gaan we weer naar Kampa Caravan om plannen te maken voor de komende dagen. We zitten er ruim een uur en er komen allerlei opties langs. De hoogte is echter een belangrijk issue. Gisteren had Jacob behoorlijk hoofdpijn en vandaag is Gabrielle aan de buurt. Dus we zitten er niet op te wachten om enorm omhoog te gaan. Verder willen we misschien naar Deqin (Déqīn / 德钦), daar kan je een tocht rond Meili Snow Mountain maken, maar die vinden we te zwaar, te hoog, en duurt te veel dagen.
Uiteindelijk besluiten we om twee ééndaagse wandelingen rond Zhongdian te doen en drie dagen richting Deqin te gaan. We hebben dan één hele dag in Deqin die we willen gebruiken om wat in de buurt van de Mingyong Gletsjer (Míngyǒng Bīngchuān / 明永冰川) te wandelen. We verwachten in het Feilai klooster (Fēilái Sì / 飞来寺) te kunnen slapen. Tevreden met de uitkomst gaan we weer weg, maar niet voordat we een aanbetaling hebben gedaan voor de wandeling van morgen.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Vervolgens nemen we een taxi naar het grote klooster van Zhongdian. Deze man wil niet op de meter rijden en vraagt 15 RMB. Jacob, onze man met de portemonnaie, heeft deze keer geen zin in uitgebreide gespreken dus accepteert hij deze (te hoge) prijs. Rond 11.00 uur zijn we bij het klooster, Ganden Sumtseling Gompa (Sōngzànlín Sì / 松赞林寺).
Hier spreken we af om niet perse met elkaar mee te lopen maar dat we elkaar over twee uur bij de ingang weer te zien. Zo lopen we wat rond en zien we van alles en nog wat. Het meest indrukwekkend is het gebouw achter het klooster dat in aanbouw is. Hier lopen vele tientallen vrouwen met manden vol grond via een brug omhoog. Boven staan enkele tientallen monniken deze grond aan te stampen om zo de muur van een gebouw te maken.
Wij vinden het een mooi klooster maar zijn na ruim anderhalf uur wel uitgekeken. Zo groot is het ook weer niet.

Rond 13.00 uur vertrekken we weer. We waren eerst van plan om terug te lopen maar dat vinden we inmiddels niet zo'n goed plan. Op de heenweg hebben we gezien dat de weg erg stoffig en niet zo interessant is. Dus nemen we de lijnbus voor 1 RMB per persoon. Tegen de tijd dat deze bus een eindje in het nieuwere deel van de stad is, stappen we uit om de rest te lopen.
Hierbij komen we langs een overdekte markt waar we even een kijkje nemen. Ondanks dat we er de afgelopen jaren al enkele tientallen hebben gezien blijft het leuk om over dit soort markten te lopen. Vervolgens gaan we opzoek naar wat te eten, we hebben inmiddels best wel trek. Op de gok lopen we een lokaal restaurant in. Tot onze stomme verbazing blijkt men hier een Engelse kaart te hebben. Zo kan Ben zijn hobby, het uitzoeken van ons eten, weer uitoefenen. Het eten is prima en met een voldaan gevoel gaan we weer op stap.

Even een hapje Chinees eten
We lopen richting het Guishan Park (Guīshān Gōngyuán) waar iets van een tempel met een enorme gebedsmolen staat. Onderweg zien we een groepje soldaten. We hadden verhalen gehoord over veel politie en soldaten in Zhongdian, maar wij vinden het wel meevallen. In de drie dagen dat we er zijn zien we enkele vrachtwagens met soldaten en een enkele keer een groepje van een stuk of tien soldaten door de straat lopen.

Het Guishan Park is niet zo bijzonder, al is het wel grappig om zo'n grote gebedsmolen te zien. Verder ligt dit "park" op een heuvel waardoor je een leuk uitzicht over de stad hebt. Hierbij zien we dat er aan het plein voor het park nog iets van een tempel ligt dus willen we daar ook we even heen. Maar dat is dus geen tempel maar een museum gewijd aan de Grote Mars en dan met name aan dat deel van de grote mars dat door dit deel van China ging. Het is niet allen geinig om iets over de grote mars te lezen, maar vooral ook aardig hoe deze informatie gepresenteerd wordt.

De ingang van het Guishan Park met de enorme gebedsmolen

Na dit museum, dat volgens de Lonely Planet Scriptur Chamber (Gǔchéng Cángjīngtáng) heet, hebben we het lopen wel gezien en gaan we voor een bakkie. Hiervoor gaan we naar Fragrant Valley Coffee en dat bevalt heel erg goed. Ze hebben hier echt perfecte koffie waardoor we hier van 16.30 uur tot 19.00 uur zitten. Tegen die tijd willen we wat eten en daarvoor verkassen we naar Noah Café te gaan voor ons diner.

Het is maar dat je het weet
Tijdens het eten worden we gebeld met de mededeling dat het morgen gaat regenen en we dus warme en regen kleding moeten meenemen. Dit geeft nogal een schok. Gelukkig hebben we onze laptop bij ons en is er in Noah Café draadloos internet. Dus zodra we het eten op hebben gaan we op zoek naar de weersverwachtingen voor de komende dagen. Het blijkt slecht weer te worden en omdat we het nu al koud genoeg vinden, willen we ons plan aanpassen, niet naar Deqin maar zo snel mogelijk richting het zuiden of een andere plek waar het lager en vooral warmer is.
Naar een flinke tijd zoeken en puzzelen sturen we rond 22.30 uur een mailtje naar Eco Tours China. We hadden met hen al contact met over een achtdaagse trekking van Zhongdian via Shudu Lake (Shǔdū Hǎi) richting Lugu Lake (Lúgū Hú / 泸沽湖). Daar willen we nu de eerste twee dagen, rond Shudu Lake, van afhalen en de reis aanvullen met vijf dagen van een andere achtdaagse trekking van Lugu Lake naar Baoshan (Bǎoshān / 宝山). Al dit lukt hebben we een elfdaagse tocht met een rustdag aan het Lugu Lake.
Nadat dit mailtje verstuurd is gaan we terug naar ons hotel en meteen door naar bed.