Dag 4: Wandelen, The Tiger Leaping Gorge (deel 2)
Als we rond 8.00 uur buiten komen komt de zon nog net niet boven de bergen uit. Maar tijdens ons ontbijt verandert dit en tegen de tijd dat we rond 9.30 uur op stap gaan lopen we volop in de zon. Voordat we op pad gaan, moeten we nog even betalen. Wij betalen in het totaal 434 RMB voor alles, onze kamers, het eten, het drinken en het ontbijt.

Het eerste deel van het pad loopt erg ontspannen. Het pad is min of meer vlak en dat is een hele verademing ten opzichte van gisteren. Onderweg genieten we niet alleen van het uitzicht en de bergen maar ook van de dorpjes waar we langskomen. Na ongeveer anderhalf uur komen we langs Halfway Guesthouse. We besluiten door te lopen en iets verderop pauze te houden.
Tegen 11.45 uur, we zijn dan ruim twee uur onderweg, komen we langs een behoorlijk spectaculaire waterval. Hier begint ook de pijp waar we al een behoorlijke tijd langs lopen en die water afkomstig van deze waterval naar enkele dorpjes langs de route brengt.
Iets voorbij dit punt begint het pad te dalen en dat doet het hier en daar behoorlijk steil. In het totaal moeten we ruim 300 meter (van 2.400 naar 2.060 meter) naar beneden voordat we bij Tina's zijn. Daar komen we rond 13.00 uur aan. Bij Tina's rusten we wat uit en lunchen we.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Rond 14.15 uur gaan we weer op pad. Deze keer zonder bepakking omdat we willen afdalen naar de Yangtze Rivier (Cháng Jiāng / 长江). Door allerlei spraakverwarringen en misverstanden binnen onze groep van vier duurt het even voor we echt op pad zijn, maar het is helemaal goed gekomen en achteraf hebben we de mooiste route gelopen.
Lekker trappetje
We gaan min of meer vanaf het terras bij Tina's naar beneden. Het eerste stukje moeten we nog wel een beetje zoeken naar de route maar nadat we langs een huisje zijn gekomen waar een oud vrouwtje van iedereen 10 RMB vraagt is de route eenvoudig te volgen.
Het pad gaat steil naar beneden. Omdat onze gps onder in de kloof tussen de hoge rotswanden geen ontvangst heeft weten we niet precies hoeveel we afdalen maar we schatten dat het toch wel 400 meter naar beneden is. Wij doen er minder dan 45 minuten over om beneden te komen.

Beneden is eigenlijk niet zo heel veel spectaculairs te zien. Het water stroomt wel erg hard en er is iets van verval, maar niet genoeg om het een waterval te noemen. Verder liggen er wat rotsen in het water waar we op kunnen zitten en die door iedereen gebruikt worden om een beetje van het uitzicht te genieten.
Als we uitgekeken zijn willen we via een ander pad omhoog. Dat gaat eerst via een gammel bruggetje en vervolgens moeten we weer 10 RMB per persoon betalen om het volgende pad op te mogen. Wat we ook proberen, we moeten echt 10 RMB betalen, dus dan doen we dan maar.

Dit pad is zo mogelijk nog steiler dan het pad dat we naar beneden hadden. Redelijk aan het begin is er iets wat op een splitsing lijkt. Wij vermoeden dat het pad naar rechts een soort van "beneden route" is richting Sean's Guesthouse (Walnut Grove volgens de Lonely Planet). Wij nemen het pad naar links en komen zo via een erg steil paadje bij een nog steilere trap. Er is een steil pad als alternatief voor de trap, maar wij nemen de trap. Boven ligt een plank met het opschrift "links gevaarlijke trap, rechts een beter pad".
Na deze trap wordt het pad niet perse minder steil en krijgen we nog een wat kleiner trappetje waar je niet omheen kunt. Alles bij elkaar doen we er ongeveer een uur over om boven te komen. Daar vinden we het wel lekker om even een stukje over het relatief vlakke asfalt naar Tina's te lopen.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Bij Tina's halen we onze rugzakken op en drinken we nog wat. Inmiddels is iedereen zo voldaan van wat we tot nu toe gelopen hebben dat we besluiten om over de asfaltweg naar Sean's Guesthouse te lopen. Dat loopt wel zo makkelijk en snel. We doen er ruim een half uur over zodat we daar nog voor 18.00 uur aankomen.
Vroeg zijn heeft echter ook nadelen, pas vanaf 18.00 uur is er stroom, dus moeten we nog een poosje wachten voordat het licht op onze kamer aan kan. De rest van de dag zitten we vooral buiten op het terras, kletsen we wat met elkaar en enkele andere Nederlanders die we vandaag al eerder zijn tegengekomen en genieten we weer van een heerlijk maaltijd. Tegen 23.00 uur gaat iedereen voldaan naar bed.