Dag 1: Vertrek uit Peking, aankomst in Lijiang
Op zaterdag 19 april 2008 vertrekken we voor een vakantie van drie weken naar Yunnan en Sichuan. Deze keer gaan we niet met z'n tweeën maar met z'n vieren, Ben & Carla gaan ook mee. We hebben een route door de bergen langs de grens met Tibet uitgezocht met enkele meerdaagse wandelingen / trekkings. Echter Tibet is op dit moment gesloten voor toeristen en de laatste berichten zijn dat ook een deel van de gebieden waar wij naar toe willen dicht zijn. Het is dus niet zeker of we ons plan wel kunnen uitvoeren.

Wij vertrekken 's morgens rond 11.00 uur. Deze keer hebben we uitgebreid afgewogen wat we wel en niet mee willen nemen. Er is namelijk een grote kans dat we een paar dagen al onze spullen moeten dragen. Aan de andere kant willen we onze laptop, ons grote fototoestel en onze GPS wel meenemen. Oftewel we moeten keuzes maken en uiteindelijk hebben we in het totaal 35 kilo bagage bij ons. Het is wat ruim, maar we hopen dat het niet te veel is.

We vliegen met Air China vanaf de nieuwe terminal 3 van het vliegveld van Peking naar Kunming (Kūnmíng / 昆明). Wij vinden de nieuwe terminal best mooi. De vlucht zelf verloopt voorspoedig en als we aan de grond staan zien we dat onze rugzakken op de bagagewagen geladen worden. Maar wanneer we even later bij de bagageband staan, komt er uiteindelijk maar één te voorschijn. Dan kijkt Jacob eens goed achter de flappen waar de bagage vandaan moet komen en ziet hij dat een rugzak van ons naast de bagageband is gevallen. We vragen even wat rond en een mannetje haalt vervolgens onze tweede rugzak te voorschijn.

De nieuwe terminal (3) van het vliegveld in Peking

Nu moeten we even wachten totdat Ben & Carla aankomen. Zij vliegen met de KLM rechtstreeks vanuit Nederland naar Chengdu (Chéngdū / 成都) gevlogen en landen als het goed is ongeveer 20 minuten later dan wij in Kunming. En inderdaad, dat gaat goed.
Vervolgens checken we met zijn vieren in voor onze laatste vlucht naar Lijiang (Lìjiāng / 丽江). Die vlucht is zo kort dat we alleen iets te drinken krijgen. Rond 19.00 uur landen we in Lijiang.

We nemen een taxi naar de stad. De taxichauffeur vraagt 80 RMB voor dit ritje. Wij zeggen dat we op de meter willen rijden. Dat vindt hij ook goed. Uiteindelijk kost de rit ons 82 RMB.
Het laatste stukje naar ons hotel moeten we lopen. Ons hotel, de Moon Inn, ligt namelijk in het oude centrum van Lijiang en daar mag (kan) je met een auto niet in. Het vinden van het hotel gaat niet vanzelf maar na een telefoontje (de mevrouw die opneemt spreekt prima Engels) worden we bij een bruggetje opgehaald. Uiteindelijk is het 20.30 uur als we in het hotel inchecken.

De binnenplaats van ons hotel in Lijiang

Ons hotel is trouwens een prima, niets aan de hand hotel. Het gebouw is twee verdiepingen hoog en gebouwd rond een binnenplaatsje. De sfeer is er erg rustig en voelt authentiek aan, of dat het ook is, is altijd de grote vraag. Het kost ons 260 RMB per nacht per kamer. Je kunt er niet ontbijten, maar dat is geen probleem. Ze hebben (in tegen stelling tot wat het bordje zegt) geen draadloos internet, maar er staat wel op iedere kamer een computer met internet. En daar mag je de netwerkkabel uittrekken waarna ze je zelfs helpen om het internet op je eigen computer aan de gang te krijgen.

Een lekker kippetje
Hierna gaan we meteen eten. We zien iets leuks aan het water en strijken daar neer. Dit blijkt een hotel te zijn en ze hebben er een hot pot met kip. Die is dus niet zo geweldig. De kip is vooral veel bot met wat vel en hier en daar een beetje vlees. Verder komen we nog de klauw en de kop van een kip tegen. Ja, het was een echte kip. Maar ja, het is wel gezellig en de groente en de aardappels die erbij zitten zijn goed te eten.

Met een niet zo erg gevulde maag lopen we nog een rondje door het centrum. Daar blijkt het uitgaansleven in volle gang te zijn, wat een herrie. Gelukkig ligt ons hotel niet in het hart van het centrum. Maar als we rond 23.00 uur richting bed gaan blijkt dat we de muziek toch nog redelijk kunnen horen. Gelukkig zijn we redelijk moe, dus slapen zal wel lukken.