Dag 6: De weekmarkt in Xiding, via Menghai terug naar Jinghong
Slapen ging vannacht goed, tenminste tot 6.30 uur. Om 6.30 uur gaat de dorpsomroeper aan. Die hebben we de afgelopen week al vaker gehoord maar deze keer is het een volhouder. Dat wil zeggen, vanaf 6.30 uur tot 8.00 uur komt er een volledig programma door de luidsprekers. Dit maakt zoveel lawaai, daar helpen zelfs geen oordoppen tegen.
Om even na 7.30 uur staan we op en verzamelen onze spullen vast een beetje. Om 8.00 uur gaan we ontbijten. Deze keer geen Chinese rijsttafel maar gewoon een bakkie noodlesoep bij een stalletje met een fles vruchtenyoghurt toe.

Het stalletje waar we vandaag ontbijten

Tijdens ons ontbijt zitten we eerste rang om te zien hoe de weekmarkt van Xiding (Xīdìng / 西定) op gang komt. Nadat we ons ontbijt op hebben lopen we een rondje over de markt, die eigenlijk relatief klein is. De bijzonderheid van deze markt is dat hier mensen van meerdere minderheden, gedeeltelijk nog in traditionele kleding, komen. Er komen namelijk mensen uit alle omringende dorpen naar deze markt.
Dit laatste heeft voor ons en groot voordeel. De mensen waar we gisteren sliepen komen namelijk ook en zij nemen onze iPod mee. Die hadden we daar laten liggen. Toch handig zo'n gids en mobiele telefoons die je zelfs in de kleinste dorpjes van China bereik hebben.

De weekmarkt van Xiding

Rond 9.00 uur hebben we de markt wel zo'n beetje gezien. Maar ja, er zijn nog geen buskaartjes te koop en waarschijnlijk vertrekt onze bus terug naar Jinghong (Jǐnghóng / 景洪) ergens tussen 12.00 uur en 13.00 uur. Dus we hebben nog wel even. Uiteindelijk hangen we nog een uurtje rond op de markt. Hierna gaan we terug naar onze kamer om nog een spelletje te spelen.
Op de weekmarkt van Xiding zie je diverse klederdrachten
Om 11.00 uur hebben onze gidsen kaartjes voor de bus gekocht en blijkt dat we met de bus van 12.20 uur gaan. Tenminste als hij op tijd vanuit Menghai (Měnghǎi / 勐海) aankomt. Gezien de wegwerkzaamheden die we een paar dagen geleden zagen kon dat wel eens niet lukken.

En dat klopt, het is vrijwel 13.00 uur voordat de bus aankomt. Nadat iedereen is uitgestapt stappen de nieuwe passagiers in en vertrekt hij weer. Gelukkig zitten we deze keer ongeveer midden in de bus zodat we minder last hebben van alle hobbels etc.
Rond 14.30 uur komen we aan in Menghai. Daar kopen onze gidsen kaartjes voor de bus naar Jinghong die vrijwel meteen vertrekt. Nu zien we ook dat de bus Menghai - Xiding in het geheel niet op de grote doorgaande weg van Xishuangbanna (Xīshuāngbǎnnà / 西双版纳) komt. Daar draaien we nu namelijk vrijwel meteen op. Dat is wel prettig want deze weg heeft vrijwel geen hobbels, behalve op de plek waar tijdens het afgelopen regenseizoen een stuk is weggespoeld, en heeft twee ruime rijbanen waardoor de bus lekker kan doorrijden. Hierdoor rijden we in een dik uur naar Jinghong.

Op het busstation van Jinghong nemen we afscheid van onze gidsen. Dit geeft nog wel even wat gedoe. We hadden tenslotte afgesproken om, als we tevreden waren, aan het eind van de reis nog 500 RMB (10% van het totale bedrag) te betalen. Tja, na twee dagen dachten we er aan om zelfs een deel van het reeds betaalde geld terug te vragen. Niet dat we slecht verzorgd of slecht behandeld werden, maar de te wandelen afstanden waren een stuk korter dan beloofd en wat ons betreft gewoon te kort. De laatste twee wandeldagen hebben dat voor een deel goed gemaakt. Vooral de extra wandeling naar de grot vonden we erg leuk. Maar ja, daar staat wel tegenover dat we volgens afspraak met een auto van Gelanghe (Gēlǎnghé / 袼朗和) richting Xiding zouden gaan en dat hebben we uiteindelijk met de bus gedaan.
Na lang wikken en wegen hebben we besloten om slechts een deel van de 500 RMB te betalen. Xiao Wu, de tolk, snapt precies wat er aan de hand is en lijkt er geen problemen mee te hebben. Xiao Li kijkt echter enorm teleurgesteld. Wij vinden dit wel een triest gezicht, maar ja, wij kunnen het ook niet helpen dat er zo'n groot verschil zit tussen de beloofde afstanden en wat we daadwerkelijk gelopen hebben. Uiteindelijk stemt ook Xiao Li in met ons voorstel.

De tandarts

Wij nemen voor 5 RMB een taxi naar het Daqingshu Hotel (Dàgīngshù Bīnguǎn / 大青树宾馆). Tot onze verbazing hoeft de meneer aan de balie ons niet in te schrijven, hij wil alleen geld hebben, 60 RMB voor een nacht. Nadat Gabrielle eerst even is wezen kijken betalen we dit enorme bedrag.
Vergeleken met ons hotel van afgelopen zaterdag is dit hotel wel iets minder. Maar wat voor ons belangrijker is, het is hier een stuk rustiger, zodat we vannacht waarschijnlijk iets beter kunnen slapen.

Nadat we onze spullen naar de kamer hebben gebracht vertrekken we weer. We gaan naar het Mei Mei Café (Měiměi Kāfēitīng / 美美咖啡厅), de nieuwe locatie, er zijn namelijk twee vestigingen van het Mei Mei Café in Jinghong. Daar ploffen we om even voor 17.00 uur neer om er pas na 20.00 uur weer weg te gaan.
In tussentijd eten en drinken we wat, komt Xiao Li toevallig langs die over zijn teleurstelling van afgelopen middag heen schijnt te zijn en bekijken we wat we de komende dagen willen doen. Bij het Mei Mei Café hebben ze een net boek met allerlei opties. Daar staan trouwens behoorlijk leuke, lees pittige, meerdaagse wandeltochten in. Maar in alle gevallen zijn die nooit langer dan drie dagen.

Wij willen in principe naar Ganlanba (Gǎnlǎnbà / 橄榄坝) = Menghan (Měnghǎn / 勐罕) en naar het Sanchahe Nature Reserve (Sānchàhé Zìrán Bǎohùqū / 三岔河自然保护区). Ganlanba schijnt een leuk dorpje te zijn en in het Sanchahe Nature Reserve kan je in een boomhut slapen waarbij je, als je mazzel hebt, vanuit je boomhut olifanten kunt zien. Het blijkt dat de mensen van het Mei Mei Café voor 700 RMB een auto met chauffeur kunnen regelen die ons heen en weer rijdt tussen deze locaties.
Wij vinden dit erg duur, dus denken we er over om met de bus te gaan. Terug uit het Sanchahe Nature Reserve schijnt dan lastig te zijn dus vragen we wat ophalen bij het park kost, dat is 270 RMB. Ook een hoop geld.
Wanneer we vervolgens vragen of ze ook een boomhut kunnen reserveren, wat ze volgens hun boek kunnen, blijken we helemaal niet in de boomhutten te kunnen slapen. De olifanten schijnen wat dingen beschadigd te hebben en sindsdien is het slapen in de boomhutten verboden. Lekker, er waren voor ons namelijk twee belangrijke redenen om naar Xichuangbanna te gaan, het lekker warme weer en de mogelijkheid om in een boomhut te slapen. Nu hoeven we ook niet meer naar het Sanchahe Nature Reserve.

Let ook op de hond onder de tafel
Dit maakt onze planning wel een stuk eenvoudiger en nu zijn we er snel uit. Morgen gaan we naar Menglun (Měnglún / 勐仑) onder andere voor de Xishuangbanna Tropical Botanical Garden (Xīshuāngbǎnnà Rèdài Zhiwùyuán / 西双版纳热带植物园), daar blijven we dan slapen. Vervolgens gaan we zaterdag naar Ganlanba om het dorpje te bekijken en wat te fietsen. Ook daar blijven we dan slapen. Dan kunnen we zondagochtend vanuit Ganlanba nog prima ons vliegtuig halen. Door telkens in de plaats waar we zijn te blijven slapen hoeven we minder in de bus te zitten en kunnen we telkens onze bagage op onze hotelkamer achterlaten.

Nadat we het plan helder hebben en klaar zijn met eten, 118 RMB, gaan we nog even kijken bij de andere (oude) locatie van het Mei Mei Café. Daar drinken we nog een bakkie koffie, ons eerste in vijf dagen tijd.
Tegen 22.00 uur zijn we terug in ons hotel waar het koude water het niet blijkt te doen. De meneer aan de balie blijkt dat al te weten, en als we wachten komt het volgens hem vanzelf goed. Het is toch wat, voor het eerst sinds vier nachten slapen we in een hotel en prompt is dit meteen de enige keer dat we niet kunnen douchen. Een gelukje hierbij is dat we vandaag niet gewandeld hebben want van in de bus zitten zweet je toch iets minder dan van berg op lopen, alhoewel zoveel scheelt dat ook weer niet.
Hierna gaan we vrijwel meteen slapen. Vannacht neemt Gabrielle een aspirientje want ze heeft knallende koppijn. Ja, al dat vakantie houden gaat je niet in de koude kleren zitten.