Dag 4: Onze (wandel)tocht van Gelanghe naar Zhanglang
Zo, dat was weer een bijzonder nachtje. Zulke stoffige dekens hebben we nog nooit meegemaakt. Verder was het ook de eerste keer dat we ons omdraaiden om minder last te hebben van de stank van een waterbuffel onder ons. Zo'n planken vloer is wel leuk, maar die kieren laten van alles en nog wat door.
Verder heeft er in onze "kamer" de hele nacht een lamp gebrand. Misschien is dat omdat ons gastgezin er trots op is dat er de hele nacht stroom was of omdat ze denken dat wij het fijn vinden of misschien dat ze dit altijd doen. Hoe dan ook, het is wel handig wanneer je om 02.00 uur wilt kijken hoe laat het is, maar verder had het van ons niet gehoeven.

Even de tanden poetsen
Zoals afgesproken staan we om 7.00 uur op. We zijn op dat moment al even wakker omdat om 6.30 uur de werkdag van de stadomroeper begon. Wat ons betreft had dat best een uurtje later gekund. Hoe dan ook, wij moeten op tijd op want we moeten om 7.30 uur de bus naar Menghai (Měnghǎi / 勐海) hebben. Gisteren hadden we de keuze tussen de bus van 7.30 uur of die van 11.30 uur. Die keuze was voor ons niet moeilijk.
Zonder ontbijt gaan we op stap, we moeten wel 100 meter lopen naar de bus. De bus heeft helaas 20 minuten vertraging en echt warm is het vanochtend niet.
Onze bus is echt zo'n lekkere lokale bus en de weg is halfverhard en stoft lekker. We zijn blij dat we de vroege bus hebben dan is het niet zo heet en blijven de ramen dicht en het stof buiten. Behalve een raam links van ons. De vrouw die daar zit steekt een paar keer haar hoofd buiten het raam. Ze kan kennelijk niet zo goed tegen al het gedraai op de bergweg waar we over rijden.

Rond 8.45 uur komen we aan in Menghai. Onze gidsen kopen daar eerst kaartjes voor onze volgende bus richting Xiding (Xīdìng / 西定). Hierna hebben we tot 10.40 uur om te ontbijten en iets van Menghai te zien.
We lopen naar een lokaal restaurantje waar we een bakkie noodlesoep naar binnen sleurpen. Samen met een banaan en een flesje drinkyoghurt (dat dus geen yoghurt maar melk is) is dit een prima ontbijt. Hierna lopen we nog een rondje over de behoorlijk grote markt van Menghai.

Op de markt van Menghai zien we onder andere wat levend pluimvee. Dat zie je niet vaak meer in China. Wat we hier voor het eerst zien is dat mensen een levende kip kopen en die vervolgens naar een hokje brengen waar die tegen een kleine vergoeding geslacht wordt. Hierna is de kip een stuk makkelijker op een motortje mee te nemen.
Verder schijnt er in Menghai niet veel bijzonders te zien te zijn dus lopen we terug naar het busstation. Daar wachten we nog even voordat we met de bus richting Xiding vertrekken.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Onze bus gaat eerst over een tweebaans asfaltweg waar op dit moment aan gewerkt wordt, en dat is niet zonder reden. Gelukkig zitten we helemaal achterin zodat we goed doorhebben wanneer de bus door een gat rijdt. Diverse keren komen we meer dan een paar cm los van onze bank. Gelukkig vallen we iedere keer netjes terug en houden we er, behalve dit stukje tekst, niets aan over.
Het gebied waar we door rijden is behoorlijk vlak en we zien naast (lege) rijstvelden vooral veel suikerriet en een paar veldjes met vlas.
Op een geven moment slaan we linksaf richting Xiding. Langs deze weg zien we alleen maar (lege) rijstvelden. Wanneer we vervolgens de bergen in gaan verandert de weg van een asfaltweg met hier een daar een gat in een zandweg met grote stofwolken. Zo stoffen we een eindje verder en rond 12.45 uur, net na een dorpje stappen we bij een winkeltje uit.

Zo nu eerst even bijkomen. We drinken wat en eten wat, onder andere de door onze gidsen meegenomen en erg lekkere dumplings. Vervolgens trekken we onze wandelkleding aan en smeren we ons in tegen de zon. Om iets na 13.00 uur gaan we op stap.

Mondkapjes zouden hier zo gek nog niet zijn

We volgen een stoffige zandweg waar regelmatig een (vracht) auto of een trekker over heen komt. Gelukkig is het lekker weer, maar verder vinden we het eigenlijk niet zo veel. Weer zo'n weg als gisteren maar deze keer met veel te veel stof. Als er een (vracht)auto langs komt gaan we even in de kant staan, niet om de (vracht)auto langs te laten, maar om het stof te ontwijken. Er zit weinig anders op dan hopen dat we niet veel verkeer zullen zien, dan is het allemaal nog wel te doen.
Gelukkig wordt het nog een stuk beter. Na een dik half uur komen we bij een bord met daarop "Bulang Ecological Museum". Daar is een kruising en nemen wij de weg met het minste verkeer en het minste losliggende zand. Kijk dit loopt een stuk beter.

Het uitzicht tijdens de eerste helft van onze eerste wandeling van vandaag

We zijn amper een uur onder weg als onze gidsen al weer pauze willen houden. Omdat het wel een erg mooi plekje is, er staat een soort afdakje speciaal gebouwd om er even uit te rusten, vinden we dit goed en houden we een korte pauze.
Als we weer verder lopen komen we langzaam maar zeker in een wat bosrijkere omgeving. Dit maakt het wandelen een stuk leuker en afwisselender. Om even voor 14.45 uur komen we bij een dorpje, Zhanglang (章郎寨), met mensen van de Bulang minderheid.
Wij willen door het dorpje lopen, maar onze gidsen zeggen dat we eerste onze bagage gaan wegbrengen en dan nog een stuk(je) gaan lopen waarbij we ook door dit dorp zullen komen. Kennelijk zijn we bijna bij het eindpunt van de wandeling van vandaag.

Dat klopt, een paar minuten later staan we bij het huis dat het eindpunt voor vandaag is. Het schijnt dat we hier nu stoppen en vanavond eten en kunnen douchen, maar dat we vanavond een paar meter verderop in het Bulang Ecological Museum gaan slapen.
In het totaal hebben we volgens onze gps zeven kilometer gelopen. Ruim korter dan de beloofde 12 kilometer. Nu maar hopen dat we straks nog een leuke extra wandeling hebben.
We zoeken een plekje om te zitten en drinken en snacken wat. Ondertussen horen we dat we in het huis van de dorpoudste zitten en dat de dorpoudste een veteraan van het volksbevrijdingsleger is.

Hierna pakken onze dagtochtrugzakken en rond 15.15 uur begint onze tweede wandeling van vandaag. We zijn benieuwd wat dit gaat worden. Deze keer gaan we niet met twee, maar met drie gidsen op stap. We schijnen naar iets van een grot te gaan. En wat blijkt, we maken nog een erg leuke wandeling van dik negen kilometer en zijn pas na 18.15 uur weer terug. Voor het eerst zijn we iets van moe van het wandelen.

Het eerste stukje lopen we door het dorpje Zhanglang. Vervolgens duiken we al snel het bos in. We lopen wel min of meer over een zandweg, maar deze is niet zanderig en we komen alleen een paar motortjes tegen. Vervolgens komen we langs een dorpje in aanbouw. Er staan nu een paar huizen, maar een jaar geleden stond er nog helemaal niets.
Zo lopen we rustig door totdat onze derde gids op een gegeven moment een klein paadje kiest. Dit paadje gaat behoorlijk steil naar beneden. Verder ligt er wat los zand en kurkdroge bladeren waardoor het geheel een beetje glad is. Het is wel leuk voor de afwisseling, maar we moeten ook goed uitkijken. Uiteindelijk redden we het zonder te vallen.

Het laatste stuk tot aan de grot doet ons denken aan onze eigen wandelingen rond Peking. Tijdens deze wandelingen zijn we regelmatig uitgekomen op terrassen waarbij we zelf een pad moesten zoeken en het soms wat lastig was om van het ene terras op het andere te komen. Nu is het pad niet anders. De laatste paar honderd meter is het ineens weer vlak waardoor we heerlijk relaxt bij de grot komen.

De grot zelf valt niet tegen en doet denken aan wat we bij de Peking Man site gezien hebben. Een overhangende de rots met daaronder een ruimte waar vroegen monniken gezeten schijnen te hebben. Nu zitten er vooral vleermuizen.
We genieten hier van wat we zien en ondertussen eten en drinken we wat. Ook dalen we nog een klein stukje naar een grot iets lager gelegen grot. Daar gaan we echter niet in. Dit is namelijk een gang van hooguit een halve meter hoog en we hebben geen goede zaklamp bij ons. Dus of de ruimte aan het eind van deze gang waar je kunt staan werkelijk bestaat, zoals onze derde gids beweert, dat weten wij niet.
Hierna dalen we nog iets verder naar een klein watervalletje. Als we daar uitgekeken zijn is het inmiddels 17.00 uur en tijd voor de terugweg.

Vleermuizen in de grot waar onze tweede wandeling van vandaag naar toe gaat

We lopen via een totaal ander pad terug wat de wandeling nog leuker maakt. We vonden dit al de leukste wandeling tot nu toe en dat is het nu helemaal. Vooral ook omdat de terugweg voor ons gevoel veel minder klimmen is dan we hadden verwacht.
Terug in het dorp kijken we nog even bij het lokale klooster. Dat ziet er een stuk verzorgder uit dan het klooster van Gelanghe (Gēlǎnghé / 袼朗和) waar we gisteren waren. Hierna lopen we redelijk vermoeid maar voldaan het laatste stukje.

Overigens kunnen we vandaag goed zien dat het gebied waar we door lopen behoorlijk arm is. Alle mensen die we zien, ook de dorpsoudste, hebben gaten in hun kleren. De mensen hebben zich goed aan deze omstandigheden aangepast en eten bijvoorbeeld heel veel bloemen en bladeren van bomen uit het bos. Dit merkten we gisteren en eergisteren ook al aan het eten dat we toen voorgezet kregen. En eerlijk is eerlijk, die bloemen en bladeren zijn over het algemeen prima te eten.

Een dorpje / huis waar we op de terugweg langs komen

Als we weer "thuis" zijn drinken we wat waarna we snel gaan douchen. We zijn voor ons doen ongewoon laat en het begint al behoorlijk af te koelen. Net als bij onze vorige twee slaapplaatsen komt het warme water hier van een zonneboiler. Dit is echter wel de eerst keer dat er in de douche ook een (hang)toilet zit. Kijk dat scheelt weer een avondwandeling.
Wanneer we om 19.30 uur klaar zijn met douchen is het eten ook klaar. Het eten is ook deze keer goed te doen en ook vanavond staat er weer een lokale specialiteit op tafel, hond.
Na het eten bekijken we de foto's van vandaag. Hierna moet dit verslag nog getypt worden waardoor we vanavond extreem laat, om 22.30 uur, naar bed gaan. Inmiddels hebben we trouwens te horen gekregen dat we niet in het museum gaan slapen, dat schijnt bezet te zijn. Dus blijven wij slapen op de plek waar we nu al zitten, wel zo handig.