Dag 3: Onze wandeling naar Gelanghe
Vannacht hadden we zeer zeker geen last van de herrie van het verkeer of cafeetjes. Helaas heb je in dit soort dorpjes dan wel weer kippen met bijbehorende hanen die heel vroeg herrie beginnen te maken. Daarom is het handig om altijd en overal oordoppen bij de hand te hebben.
Rond 7.30 uur staan we op en pakken we onze spullen een beetje in. Vervolgens krijgen we een ontbijt dat voor 50% hetzelfde is als het diner gisterenavond. Hierna pakken we onze laatste spullen in en om 8.50 uur gaan we op stap.

Volgens het afgesproken plan hebben we vandaag een wandeling van 22 kilometer voor de boeg. Onze gidsen zeiden gisteren dat het iets minder dan 20 kilometer is. We zullen wel zien wat het wordt.
Zodra we op pad gaan volgen we een zandweg die we min of meer de hele dag volgen. Eerst gaan we een stukje omhoog, vervolgens dalen we een stukje, daarna krijgen we nog een klein klimmetje en tot slot krijgen we een vrij lange afdaling richting Gelanghe (Gēlǎnghé / 袼朗和). De laatste vier kilometer is vlak. Uiteindelijk lopen we vandaag, volgens onze gps, een kleine 16 kilometer.

Dit is het uitzicht dat we vandaag het grootste deel van onze wandeling hebben

Het eerste en het laatste stukje van de route zijn zonder meer het interessantst. Aan het begin lopen we nog een beetje tussen de bomen en na een half uur komen we langs iets dat op een restaurantje lijkt en nog een kwartier later komen we door een dorpje. Daar is een winkeltje waar we een fles drinkyoghurt en een flesje cola kopen, lekker voor tijdens de pauzes.
Vanaf dit dorpje totdat we in de buurt van Gelanghe komen lopen we op zo'n typische onverharde bergweg. Het is vooral jammer dat men de laatste twee tot drie jaar hier al het bos gekapt schijnt te hebben. We zien nu vooral veel theestruiken.

Tijdens een pauze eten we het overgebleven gedroogde vlees van de lunch van gisteren op. Dit gedroogde vlees schijnt een lokale specialiteit te zijn en is erg lekker. Zoals verwacht willen onze gidsen het pvc bakje waar het gedroogde vlees in zat in de berm laten liggen. Als wij daar iets van zeggen, geven zij als antwoord dat het wel verteert, net als papier. Tja, het is natuurlijk maar net hoe lang je wilt wachten, dus stoppen we het bakje maar in onze eigen rugzak.
Voor de rest vinden we het raar om te zien dat Xiao Wu zo nu en dan een flink stuk achter ons loopt en dat hij onderweg ergens een parasol heeft geregeld zodat hij in de schaduw daarvan kan lopen.

Onze gids, Xiao Wu, met zijn parasol

In Gelanghe zien we trouwens iets wat we nog nooit in China hebben gezien, een auto met een buitenlands kenteken. Het blijkt een Birmese auto te zijn. Dat moeten wel hele hoge of hele foute mensen zijn.
Ondanks dat onze gidsen vaker willen pauzeren doen we dit twee keer voordat we om iets voor 13.00 uur bij een restaurantje in Gelanghe gaan eten. We zijn daar op dat moment ook wel aan toe. Het is inmiddels behoorlijk warm en ondanks dat we zelf wat cakejes en onze gidsen wat bananen en gedroogd vlees bij zich hadden, hebben we sinds ons ontbijt niet veel meer gegeten.

Het bovenste schrift is de taal van de Dai en dat schijnt op Thai te lijken
Na een prima en relaxte lunch lopen we het laatste stukje naar een dorpje van de Dai minderheid vlak bij Gelanghe. De Dai schijnen trouwens de enige van de 13 minderheden in Xishuangbanna (Xīshuāngbǎnnà / 西双版纳) te zijn met een taal waar een geschreven versie van is. Dit schrift lijkt op Thai en is onder andere te zien op de straatnaamborden in Jinghong (Jǐnghóng / 景洪).
Als we het dorpje in lopen maakt het de indruk dat er flink gemoderniseerd wordt. De meeste huizen hebben inmiddels muren van baksteen (die in de velden rond het dorp gebakken worden) en een douche met een zonneboiler. Verder is een groot deel van de wegen inmiddels met beton verhard.
Het vinden van een slaapplaats is wat lastig. Als we bij het eerste, erg modern uitziende, huis aankomen blijkt daar niemand thuis te zijn (achteraf blijkt dit het huis van de dorpoudste of zo te zijn). Onze gidsen praten wat met elkaar en enkele dorpsbewoners waarna we twee huizen verder op in één van de weinige nog 100% houten huizen gaan logeren. Dit is eigenlijk wel zo geinig. Het is 14.15 uur als we hier aankomen.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Tja, wat nu te doen. Eerst maar even naar de wc. Dat is nog een heel stuk lopen want die staat buiten het dorp, dat is wel zo hygiënisch. Vervolgens komen er allerlei mensen langs die nog nooit of nog niet vaak buitenlanders hebben gezien. Zo wordt het een poosje mensen kijken en bekeken worden.

Tegen 16.30 uur hebben we het wel gezien en gaan we nog een rondje lopen. We lopen eerst naar de hoofdstraat en vervolgens via de hoofdweg naar Gelanghe. Onderweg zien we weer enkele plaatsen waar men stapels stenen aan het maken is zodat deze gebakken kunnen worden. We zien zelfs een stapel waar op dit moment het vuur in brand. Hierna lopen we nog een stukje door Gelanghe en kopen we de flesjes drinken die onze gidsen niet konden vinden. Achteraf blijkt dat onze eigen schuld, het is namelijk geen yoghurt zoals wij gezegd hadden, maar melk wat er in deze flessen zit.
Als we weer terug zijn in ons Dai dorpje gaan we nog even naar het plaatselijke klooster en aan de andere kant van het dorp kijken. Daarmee hebben we echt alles gezien wat hier te zien is en om even na 18.00 uur zijn we weer "thuis".

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

De zon begint al flink te zakken dus wordt het tijd voor een lekkere warme douche. Ondertussen krijgen we het bericht dat, net als gisteren, de stroom is uitgevallen. Tegen de tijd dat we om 19.30 uur gaan eten is er echter weer stroom. Dat is erg prettig want nu kunnen we gewoon bij het licht van de lamp eten en de batterij van onze laptop opladen.
Onder het eten wordt er de nodige rijstwijn (báijiǔ / 白酒) en wat bier gedronken. Verder praten we via onze gids wat met de mensen waar we vannacht te gast zijn. Hierbij horen we onder andere dat bier een relatief nieuwe drank voor deze mensen is. Dankzij deze gezelligheid is het voordat we het doorhebben 21.00 uur geweest en is het een veel betere, leukere, avond dan gisteren.

's Avonds keert al het vee terug naar het dorp waar het onder de huizen overnacht

Net als gisteren maken we ook vanavond een avondwandeling naar het toilet en om even voor 22.00 uur liggen we in bed, de oordoppen binnen handbereik.