Dag 1: Vertrek uit Peking, aankomst in Jinghong
We vertrekken vandaag, zaterdag 21 februari 2009, rond 11.30 uur met een taxi richting het vliegveld van Peking. De reis verloopt op zich soepel, al heeft onze vlucht van Peking (Běijīng / 北京) naar Chengdu (Chéngdū / 成都) wel flink last van turbulentie. Daarnaast landen we met een halfuur vertraging in Chengdu. Gelukkig hebben we ruim twee uur overstaptijd dus is het geen probleem om onze vlucht naar Jinghong (Jǐnghóng / 景洪) te halen.

Om iets over 20.00 uur landen we op het vliegveld van Jinghong. Dit vliegveld wordt ook wel het vliegveld van (Xishuang)banna genoemd. Nadat we onze bagage hebben opgehaald lopen we het gebouw uit en daar staat, zoals afgesproken, een taxichauffeur op ons te wachten. Die brengt ons voor 30 RMB (de teller geeft op het moment dat hij stopt 20 RMB aan, maar van te voren hadden we 30 RMB afgesproken) naar het Doudou Guesthouse. Dit hebben we van te voren, net als de taxi, via het Forest Café geboekt .

De bagageband van het vliegveld van Jinghong (Xishuangbanna)

Vanuit de taxi ziet we al iets van Jinghong, dit stadje maakt op ons een bijzonder relaxte indruk. Wat wil je ook, het is hier op dit tijdstip van de dag nog bijna 30° C en dat terwijl er in Peking sneeuw ligt. Nadat we naar onze kamer zijn gebracht, kosten 120 RMB per nacht, gaan we vrijwel meteen weer naar buiten. Even een rondje lopen en ondertussen wat eten en drinken.
We lopen richting het Forest Café, wat onlangs verhuisd is en nu buiten het centrum zit. Als we daar aankomen maakt het op ons meer de indruk van een reisbureautje dan van een plek om gezellig wat te eten of drinken. Dus lopen we weer terug richting ons hotel. In de omgeving van ons hotel zitten namelijk wel allerlei leuke restaurantjes, bars etc. Onderweg lopen we ook nog even over de nachtmarkt, van 19.00 uur tot 24.00 uur kan je hier allerlei spulletje kopen. Uiteindelijk zakken we ergens neer waar we op ons gemak een kleinigheid eten en wat drinken.

Vanuit onze hotelkamer hebben we uitzicht op deze typische daken

Tegen 23.00 uur lopen we terug naar ons hotel. De kamer die we hebben is eenvoudig maar netjes. Ze hebben hier verder ook draadloos internet en de kamers hebben een airco. Onze kamer heeft echter ook één vrij groot nadeel. Hij ligt aan een weg met allemaal terrasjes en dat geeft nogal wat lawaai. Maar ja, morgen om 9.30 uur staat onze gids op de stoep en dan gaan we wandelen. Dus proppen we onze oordoppen in en gaan we toch maar proberen om te slapen.