Dag 20: Terug naar Peking
We staan om 7.30 uur op, douchen, ontbijten, pakken in, checken uit en om even voor 9.30 uur zitten we in de taxi naar het vliegveld van Kashgar. We hebben eerst een vlucht met Hainan Airlines van Kashgar naar Ürümqi en vervolgens een vlucht naar Peking.

De vlucht naar Ürümqi duurt ruim anderhalf uur en even voor 13.00 staan we op onze bagage te wachten. Dan komt het spannendste deel. We hadden namelijk drie opties voor vluchten naar Peking, om 13.40 uur, rond 15.00 uur en om 17.10 uur. Die van 13.40 en van 17.10 uur zijn beiden van Air China. Vanwege het feit dat we minder dan een uur overstaptijd zouden hebben durfde we de vlucht van 13.40 uur niet te boeken. Normaal gesproken neem je dan de eerste volgende vlucht, wij boekten echter de vlucht van 17.10 uur in de hoop dat we op tijd zouden zijn en dan ons ticket konden laten omboeken naar de vlucht van 13.40 uur. Met de vlucht van 15.00 uur zou dat niet kunnen want die wordt door China Southern uitgevoerd.

We zijn op tijd dus daar ligt het niet aan. Toch gaat het feest niet door. Het omboeken kost namelijk 480 RMB per persoon en dat vinden we te veel. Dat we geld moeten betalen verbaasd ons, we hebben wel eens vaker een ticket om laten boeken en tot nu toe was dat altijd gratis.
Nu hebben we dus nog vier uur te gaan voordat ons vliegtuig vertrekt. We zoeken een restaurantje waar ze een stopcontact hebben en bestellen daar een koffie van 60 RMB. Vanochtend in Kashgar lieten we de koffie schieten omdat we 55 RMB te duur vonden.

En inderdaad in Xinjiang lijken niet alle mensen op Chinezen En inderdaad in Xinjiang lijken niet alle mensen op Chinezen En inderdaad in Xinjiang lijken niet alle mensen op Chinezen
En inderdaad in Xinjiang lijken niet alle mensen op Chinezen

Voor de rest verloopt de vlucht naar Peking voorspoedig en over 21.00 uur landen we. Dan blijkt dat het laatste stukje van onze reis toch niet helemaal soepel verloopt. Eerst moeten we bijna een uur op onze bagage wachten. Dat zijn we niet gewend, meestal gaat het veel sneller. Maar ja, in het vliegtuig hadden we ook een krantenartikel gelezen dat het aantal vluchten op het internationale vliegveld van Peking verminderd zou worden omdat de systemen het huidige aantal niet aan zou kunnen. Dat willen we nu wel bevestigen. Verder zaten we in een groot vliegtuig (10 stoelen per rij) en kon je op het vliegveld van Ürümqi dozen met meloenen en druiven kopen. En als we naar de bagageband kijken blijken heel veel mensen van deze optie gebruik te hebben gemaakt. Tot slot hebben we ook geen geluk want onze rugzak is het op twee na laatste stuk bagage dat op de band komt.

Wanneer we vervolgens buiten komen moeten we even met de ogen knipperen, wat een enorme rij mensen staat er te wachten voor de taxi's. Zo erg hebben we het nog nooit meegemaakt. We schatten de wachttijd op meer dan drie kwartier. Daar hebben we echt geen zin in.
We besluiten naar de andere terminal te lopen, misschien is de rij daar korter. Dan zien we echter ook de shuttle bussen staan. Die zouden we ook kunnen proberen, dat hebben we nog nooit gedaan. Er staat een bord dat het systeem uitlegt. Terwijl wij het bord bestuderen krijgt de mevrouw die de kaartjes verkoopt zo'n beetje slaande ruzie met een klant. Gelukkig schieten enkele collega's haar te hulp want anders had ze vast klappen gehad. Als de rust is hersteld kopen we een kaartje (16 RMB per stuk) en stappen we in.
Nog geen tien minuten later vertrekt de bus en voor we het weten zijn we in Peking. De bus gaat bijna nog sneller dan de taxi omdat de bussen gebruik kunnen maken van een speciale baan bij de tolpoort op de snelweg van en naar het vliegveld. We stappen uit bij de eerste halte in Peking en hebben daar binnen twee minuten een taxi die ons naar huis brengt. Rond 22.30 uur zijn we thuis.