Dag 8: Bezoek aan Qian Tomb en het klooster (pagode) van Famen
Om 5.30 uur gaat de wekker. De ouders van Gabrielle moeten het vliegtuig van 8.20 uur naar Peking hebben en dat willen we niet missen. Even na 6.00 uur vertrekken we richting het vliegveld. Het val ons op dat het nog donker is. Verder rijdt het 's morgens om zes uur veel prettiger dan 's avonds om zes uur. We volgen de borden naar het vliegveld die ons over onverwacht kleine wegen sturen. Maar gelukkig, uiteindelijk komen we toch op de Airport Expressway terecht. Om even voor 7.00 uur zijn we bij het vliegveld, hartstikke mooi op tijd. Sterker nog, als we 15 minuten eerder waren geweest was de incheckbalie nog niet open geweest.
Na het inchecken drinken we nog een bakkie koffie en nemen we afscheid. Even na 8.00 uur verlaten wij het vliegveld weer, de rest van de vakantie zal het stil zijn op de achterbank.

Een beeld (of eigenlijk twee) dat onderdeel is van de Archway. Jammer dat het mannetje zijn hoofd er niet bij heeft kunnen houden.
Wij gaan naar de Qian Tomb (Qián Líng / 乾陵). Een tombe uit de Tang Dynasty van rond het jaar 700. De weg hier naar toe is heel bijzonder. De op onze kaart gestippelde snelweg is in geen velden of wegen te bekennen. Wel zien we een vierbaans provinciale weg waar flink aan gewerkt wordt. Hierdoor is de weg op een aantal plaatsen tweebaans waarbij de twee banen met hier en daar een betonblok van elkaar zijn gescheiden. Aan de sporen op de weg is te zien dat men regelmatig tussen deze blokken doorrijdt. Gezien het feit dat sommige betonblokken behoorlijk beschadigd zijn, vermoeden wij dat dit niet altijd goed gaat.
Verder willen we aan het begin van de reis tanken en maken we voor het eerst mee dat dit niet echt wil lukken. Wij tanken normaal gesproken benzine met een octaangehalte van 97. De eerste twee pompen hebben wel een pomp waar 97 op staat, maar verkopen doen ze het niet. Gelukkig zijn er in dit gebied heel veel pompen en de bij de derde pomp heeft men wel 97. Ook hebben ze hier een kraan waarbij een taxichauffeur zijn auto staat te wassen. Dat willen wij ook. Gelukkig ligt er nog een doek en met wat spoelen en boenen hebben we weer een schone voorruit.

Even voor 10.00 uur komen we op de parkeerplaats bij de tombe. We kopen eerst een kaartje (46 RMB per stuk) en beklimmen vervolgens een enorme trap. Boven aan de trap blijkt daar ook een weg te lopen en een parkeerplaats te zijn. We lopen verder langs de bekende beelden, Archway. Dit hebben we ook bij tombes uit de Ming en Qing tijd gezien. De vormen van de beelden zijn echter wel anders. De twee torens die we vanaf de parkeerplaats zagen blijken aan het begin van de Archway te staan en hebben volgens ons (achteraf) niets met deze tombes te maken.
Wel zien we nog een groep beelden die hun hoofd hebben verloren (letterlijk). Als we verder lopen worden van alle kanten paarden aangeboden. Wij lopen echter liever zelf en lopen steeds verder totdat we bovenop een berg staan. De tombe zelf zit nog verborgen in deze berg waardoor er eigenlijk niet zo veel te zien is.

De trap omhoog, achteraf blijkt dit het korste en eenvoudigste stukje van de beklimming te zijn

Boven op de berg genieten we wat van het uitzicht. Voor veel genieten is het uitzicht te slecht, maar het is hier wel lekker rustig. Naast het stalletje van de zoveelste verkoper zijn we, tot het moment dat er een aantal toeristen te paard arriveren, met z'n tweeën.
We vinden dit echter wel het hoogte punt van deze tombe. Wat ons betreft is het een tombe van niets, maar de omgeving maakt dit meer dan goed. Je kunt er lekker wandelen en nergens staat een hek. Je kunt zo naar de omringende dorpjes lopen. Als je zou willen en de weg weet kan je dus ook prima zonder kaartje de tombe en de berg bezoeken.

We lopen terug waarbij we bij de Archway nog getuigen zijn van iets wat op een foto shoot lijkt. Een groep Chinezen in kostuums poseren in allerlei standen voor een vrouw met een heel eenvoudig fototoestelletje. Op de boven gelegen parkeerplaats zien we de plaatselijke nachtegaal met haar begeleidingsband een openlucht concert geven. Allemaal heel erg leuk om mee te maken. Op de terugweg de trappen rechts liggen en nemen we een paadje door het veld naar beneden. Na ruim twee uur zijn we weer terug bij de auto.

Figuranten zijn kennelijk belangrijker (goedkoper ?) dan een goed fototoestel

Vervolgens gaan we op weg naar Famen (Fǎmén / 法门). Onderweg nemen we nog wat foto's van de appeloogst (Shaanxi is het hart van de Chinese appelproductie) en van een groep grafstenen. We zien op vele plaatsen midden in het land grafstenen staan. We hebben geen idee hoe die daar terecht zijn gekomen.
De weg naar Famen staat perfect aangegeven en rijdt ook prima. Als we in Famen aankomen zien we meteen waar we moeten zijn, vanaf ver zie je het enorme buddha beeld al staan. We parkeren en eten in een restaurant bij de parkeerplaats. Het bestellen gaat even lastig, maar gelukkig zit er een man te eten die drie woorden Engels spreekt en hij beveelt wat dingen aan die wij vervolgens ook bestellen. Het eten smaakt prima.

In Famen zijn een "beroemde" pagode en een bijbehorend museum. Wij kopen kaartjes (18 RMB per stuk) voor het park met de grote buddha in de veronderstelling dat dit een van die twee dingen is. Helaas dit is dus geen van beiden. Wat het wel is weten wij ook niet, maar wij vinden het gewoon een tuin met een vierkante toren met alle vier de kanten een buddha beeld.
Het leukst is dat je de toren kunt beklimmen waardoor je uiteindelijk boven de buddha beelden komt te staan wat een perfect uitzicht op de omgeving (inclusief de echte tempel) geeft. Verder is er nog een soort kelder, een beetje verstopt in iets waarvan we dachten dat het een winkeltje was. In deze kelder wordt met poppen een verhaal uitgebeeld. Waar het precies overgaat weten (begrijpen) we helaas niet.

Dit is dus niet de pagoda die wij zochten, wat het wel is ? Dat weten wij niet.

De pagoda van Famen, klik op de knop hieronder voor verschillende jaargangen
foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Als we weer buiten staan is het inmiddels bijna 15.00 uur en zijn we al behoorlijk moe. Toch willen we naar het Klooster van Famen (Fǎmén Sì / 法门寺). Het verhaal van dit klooster hangt nauw samen met dat van de pagode die er staat. In 1981 stortte de pagode namelijk voor de helft in elkaar. Toen met vervolgens besloot de pagode te herbouwen en onderzoek ging doen aan de fundamenten bleek er een al meer dan 1.100 jaar een verborgen ruimte onder deze tombe te zijn. Deze tombe bevatte niet alleen allerlei voorwerpen uit de Tang Dynasty, maar ook (een stuk) van een vinger die men hier in Famen in het jaar 147 had gekregen. Deze vinger is een belangrijke relikwie voor buddhisten. Hij zou geweest van een van de vier belangrijkste personen in het buddhisme.
Sinds de vondst van de vinger gaat het veel beter met de pagode en het klooster. In het museum zien we namelijk foto's uit de jaren '30 en van vlak na het instorten waarbij er in de omgeving van het klooster weinig of niets staat. Nu staat er rond de pagode een groot klooster waarvan een belangrijk deel in 2000 gebouwd is.
Alles bij elkaar vinden we het klooster (entree 28 RMB) een beetje saai en zijn we te moe om het museum leuk te vinden. Maar we slepen ons er doorheen en alles heeft zo zijn mooie kanten. Zo heeft dit een klooster, te oordelen naar het aantal slaapvertrekken en foto's over het kloosterleven, een grote en actieve groep monniken. Ook hangen op een aantal plaatsen teksten over het buddhisme, iets wat we nog maar zelden hebben gezien.
Het museum (32 RMB per persoon) heeft Engelstalige informatieborden zodat wij ook kunnen snappen wat er aan de hand is. Vooral de foto's vinden we erg aardig. Verder heeft het museum, voor Chinese begrippen, perfecte toiletten. Ze zijn redelijk schoon, enkele hebben een pot en er is zelfs WC-papier. Wat kan een mens nog meer willen.

Als we om even na 17.00 uur weer bij de auto zijn, willen we zo snel mogelijk naar huis, eten en naar bed. Het rijden gaat goed totdat we in Xian zijn, daar komen we midden in de erbarmelijke avondspits terecht. Hierbij is vijf minuten volstrekt stil staan omdat men met zijn allen een kruispunt heeft vol gezet (geblokkeerd) niets bijzonders. Het is maar goed dat Jacob geen zin had om uit te stappen anders had hij zeker een paar keer een deuk in een auto getrapt. Als hij moe is, is zijn geduld met Chinese chauffeurs toch iets minder.
Voordat we naar het hotel gaan rijden we nog even langs de wasserette en die is vandaag, om 19.00 uur, wel open. Helaas is de was als we hem nu inleveren overmorgen pas klaar en we willen morgen weg uit Xian. Dus dat wordt een handwasje. We doen nog even een boodschapje in de naast de wasserette gelegen supermarkt en gaan naar ons hotel. Daar "genieten" we voor de tweede keer van het buffet waarna we nog wat rommelen op onze hotelkamer (wasje doen, foto's kijken) en om even na 22.00 uur liggen we in bed, heerlijk.