Dag 3: Bezoek aan een tempeltje en Beidaihe
Het is even zoeken, maar dan vinden we toch de ingang van Mengjiangnü Miao
Op maandag staan we weer om 8.00 uur op en deze keer zijn Erik en Jan er ook wat sneller bij. We ontbijten, pakken alles in, checken uit en verlaten even voor 10.00 uur dit toch wel bijzondere hotel. Positief zijn de locatie en de uitstraling van het gebouw. Iets minder is het feit dat men de kamers toch wel beter mag stofzuigen en er niet zo veel (maar wel lekker warm) water uit de kraan en de douche komt. Daarnaast was het prettig geweest als we zelf de verwarming wat hoger hadden kunnen zetten, maar net als op zoveel plaatsen in China kan dat ook in dit hotel niet.

We doen eerst even wat boodschappen en gaan vervolgens naar een tempel net buiten Shanhaiguan, Mengjiangnü Miao (mèngjiāngnǚ miaò / 孟姜女庙). Het kopen van een kaartje valt deze keer niet mee, er zit niemand achter het loket en ook als we op het knopje van de bel drukken komt er niemand. Gelukkig zien we een groepje Chinezen met een gids en die lopen niet naar het loket waar wij staan. Dus wij daar maar achteraan. Het blijkt dat we bij de uitgang in plaats van de ingang stonden. Maar nu we de ingang gevonden hebben komen we zonder veel moeite binnen.

Wat hier te zien is valt tegen, maar dat komt wellicht ook doordat er wel erg weinig bezoekers zijn en de tuin nog niet echt groen is. Het complex bestaat uit twee delen, het hoger gelegen deel is een kleine tempel zoals we er wel meer gezien hebben en het grotere lager gelegen deel is een soort tuin met daarin allerlei opstelling met poppen die het verhaal van Mengjiangnü (mèngjiānggnǚ / 孟姜女), een vrouw die op zoek gaat naar haar man die gedwongen is om mee te helpen bij de bouw van de muur, vertellen. Ze doorstaat hierbij allerlei ontberingen om er uiteindelijk achter te komen dat hij dood is. Aan haar is ook de hoger gelegen tempel gewijd.

Als we de tempel uitkomen moeten we ook nog even de omgeving bekijken want wat daar te zien is hebben we nog niet eerder gezien. Er is een binnenplaatsje waar een paar mannetjes bezig zijn om allerlei koraal schoon te maken etc. En dan hebben we het niet over één of twee stukjes koraal, nee, een enorm aantal kratten gevuld met verschillende soorten koraal zien we staan. Mensen van het Wereld Natuur Fonds zouden hier volgens ons spontaan een rolberoerte krijgen.

Stukje koraal kopen ? Er is genoeg !

Als we ook hier uitgekeken zijn vertrekken we naar Beidaihe (běidàihé / 北戴河) een oud vakantieoord van de partijtop aan zee. Volgens onze boeken zou hier een Oostenrijks restaurant moeten zitten, daar willen we een bakkie koffie drinken en een stukje sachertorte eten. We rijden min of meer binnendoor wat betekend dwars door Shanhaiguan en Qinhuandao (qínhuángdǎo / 秦皇岛), deze laatste stad is zonder meer de grootste van de drie plaatsen waar we dit weekend komen, maar volgens ons ook de minst interessante.
Beidaihe is een echte badplaats en had volgens ons ook best ergens langs de Middellandse Zee of een andere zee kunnen liggen. Het is er nog erg rustig, maar dat zal wel met het weer, minder dan 10º C, te maken hebben. Naar wat zoeken vinden we het restaurant, Kiesslings, dat we zochten. Helaas is alleen de naam nog Oostenrijks verder is het gewoon een Chinese eetzaal zoals we er al meer gezien hebben, dit wordt het dus niet.
We stappen weer in de auto en rijden een stukje langs het strand. Daar zien we een parkje met wat bankjes waar we vervolgens de vanochtend gekochte lunch opeten.

Buiten lunchen is leuk, maar als het iets warmer is is het nog leuker

Het loopt tegen 13.30 uur als we ons buikje weer vol hebben en in de auto stappen. We vertrekken richting Peking en na 2,5 uur rijden zonder noemenswaardige gebeurtenissen draaien we de vierde ringweg van Peking op en even later zijn we weer thuis.

Het was een leuk weekend, al raden we iedereen aan te gaan als het wat warmer en groener is. Dan ziet het er allemaal waarschijnlijk net iets leuker uit.