Dag 2: Het centrum, de Bund en een boottochtje over de Yangtze
Gabrielle is rond 8.30 uur wakker en denkt dat het goed voor Jacob is om ook wakker te worden. Dan kan hij snel weer het goede ritme oppakken en heeft hij minder last van een jetlag. In theorie is Jacob het wel met haar eens, maar de praktijk is wat weerbarstiger, het duurt tot ergens in de middag voordat hij een beetje fatsoenlijk aanspreekbaar is.
Het hotel (290 RMB per nacht) ligt lekker dichtbij de Bund (Wàitān / 外滩) en grote winkelstraat (Nanjing DongLu / 南京东路), maar heeft geen ontbijt en er komt wat weinig water uit de douche. Dus gaan we eerst op zoek naar een ontbijt. We hebben zin in iets met brood. Na wat rondlopen en zoeken ontbijten we uiteindelijk bij een Starbucks net voorbij de People Square (Rénmín Guǎngchǎng / 人民广场). Daar kunnen we lekker buiten zitten.

De Bund, de bekende boulevard van Shanghai langs de Huangpu River

Na het ontbijt lopen we op ons gemak naar de rivier (Huangpu River / Huángpǔ Jāng / 黄浦江) op zoek naar een rondvaart. Je hebt hier meerdere maatschappijen die in principe twee opties hebben, een rondje van een uur of een rondje van drie uur. Uiteraard kan je ook 's avonds een rondje varen, met of zonder eten. Wij gaan voor een rondje van een uurtje bij een toko met een kaartje waarop volgens ons de route staat die we dan varen. Het ziet er goed uit. Net als we de kaartjes gekocht hebben gaat de bus weg die ons naar de boot zal brengen. Dat zit mee, hoeven we niet te wachten.
We komen echter als laatste uit de bus waardoor de beste plaatsen op het dek al vergeven zijn. Op zoek naar een beter plekje eindigen we op het onder achterdek. We zitten daar lekker in de schaduw en hebben goed uitzicht. Alleen komen we 10 minuten voor het eind van de trip er achter dat overal op het schip het geluid van het bandje (een engelse tekst) te horen is, behalve op de plek waar wij zitten. Verder hebben we nog wat te mopperen over de route, die is dus maar ongeveer de helft van de route die op het kaartje stond.

Uitzicht op Pudong, het nieuwe Shanghai

Terug op het land gaan we niet terug met de bus maar lopen we door het nabij gelegen deel van Shanghai dat ook wel de oude stad wordt genoemd. Dit is erg leuk, al vragen we ons wel of hoelang het duurt voordat alles wat we zien gesloopt zal zijn. We zien niet alleen de opkomst van de nieuwe gebouwen maar ook erg veel winkeltje en straathandel met o.a. groenten, fruit, vlees en vis.

De prijs van de 'vooruitgang'
De prijs van de "vooruitgang"

Het is gezellig druk op straat in tegenstelling tot de buurt rond het Yuyuan park (Yùyán / 豫园) waar het bijzonder druk is. Na dit alles zijn we moe en gaan we via een bijzonder treintje naar de andere kant van het water. Het lijkt ons wel wat om daar wat te eten. Er zijn meerdere terrasjes en Paulaner kennen we. Maar het waait er nogal waardoor we uiteindelijk alleen iets drinken en weer vertrekken.
Onderweg lopen we nog even het Peace Hotel in, volgens onze Rough Guide een van de hoogtepunten van Shanghai. En we moeten toegeven, de lobby van dit hotel ziet er erg mooi uit.

We lopen door Nanjing DongLu op zoek naar wat eten en komen uiteindelijk terecht in een restaurant dat zich Hawaiian noemt en zegt Italiaans eten te serveren. Wij vinden het een bijzonder restaurant. Het ligt op de een derde verdieping (Chinese telling, dus tweede verdieping Nederlandse telling) waar het verder erg doods is, maar de sfeer in het restaurant zelf is prima. Het rare / opmerkelijke is echter dat het alles heeft van een westers restaurant volgens Chinese tradities. Dus als je groenten en patat bij je vlees wilt, moet je dat apart bestellen. Verder lijkt de kaart meer op een Chinese dan een westerse. Gelukkig had Jacob het systeem snel door waardoor wij niet alleen onze kip en biefstuk voorgeschoteld krijgen. Opvallend is hierbij dat de patat die bij de voorgerechten stond als laatste gebracht wordt. Maar het eten smaakt prima, dus niets aan de hand.
Of toch wel, er staan namelijk 7 gerechten op onze rekening van 97 RMB. Maar ja, wat zou er dan mis zijn, en het was al zo goedkoop. Het moet het gerecht van 2 RMB zijn, maar wat moet dat dan zijn. Ooh wacht, dankzij Jacob zijn Chinese lessen weet hij te ontcijfer dat het geen gerecht van 2 RMB was, maar dat er 2 personen aan onze tafel zitten, en dat klopt.

Het stukje van de Nanjing Donglu waar auto's zijn toegestaan

Na het eten lopen we nog naar de Starbucks waar we ook deze keer buiten onze koffie drinken. Het park waar het aan grenst (het People Park / Rénmín Gōngyuán / 人民公园) is echter dicht en daarom het terras ook, gelukkig is er wel een dakterras. Daar waait het echter wel zoveel dat we onze fleace vesten aantrekken.
Tegen 21.40 uur zijn we weer terug in hotel waar Gabrielle er achter komt dat ze twee blaren heeft, dat beloofd nog wat voor morgen.