Dag 9: Een wandeling van Discovery Bay naar Mui Wo
Tijdens het boeken van deze vakantie hebben we rekening gehouden met twee vrije (reserve) dagen om een keer uit te kunnen rusten, wat te gaan shoppen of voor het geval het een keer een dag zou regenen. Alles is de afgelopen week echter voorspoedig gegaan, ook omdat de Lantau Trail ook makkelijke stukken heeft zodat we die konden lopen toen Gabrielle erg verkouden was.
Tot nu toe hebben we één dag niet gewandeld dus hebben we vandaag over. Omdat we verder niet weten wat we zouden kunnen doen, gaan we ook vandaag maar weer wandelen. We hebben uitgezocht dat we met de boot van Mui Wo naar Discovery Bay kunnen en dat er dan allerlei opties zijn om terug te lopen.
Helaas konden we op internet geen goede route beschrijving of een bruikbaar kaartje vinden, dit is het beste wat we vonden. Wel hebben we de indruk dat de meest gangbare route eerst een stuk langs de kust loopt en dan binnendoor afsteekt richting Mui Wo. Deze route zou twee uur lopen zijn.
Wij (met name Jacob) vinden dit toch wel een erg makkelijke wandeling en dus zoekt Jacob een wat langere (en moeilijker) wandeling uit. Deze loopt via de berg Lo Fu Tau (465 meter) om het golfterrein van Discovery Bay heen en vervolgens naar beneden richting Mui Wo.

De boot die ons naar Discovery Bay brengt

Maar voor het zover is mogen we eerst uitslapen, onze boot gaat pas om 11.15 uur. Dus staat de wekker vandaag op 9.15 uur. Veel later kan niet want je kunt in ons hotel tot 10.00 uur ontbijten en we zijn blij dat we op tijd zijn. Want rond 10.00 uur begint men inderdaad het buffet op te ruimen en een stel dat rond 10.00 uur de ontbijtzaal binnenkomt moet het dus zonder ontbijt doen, jammer van de bonnetjes die ze bij zich hebben.

Doordat onze boot vrij laat gaat (hij vaart maar een paar keer per dag) hebben we ruim de tijd als we in de haven komen. Dus gaan we eerst maar een bakkie doen op het voor ons inmiddels bekende terrasje. Daar zijn we getuigen van de bevoorrading van de locale winkels door een geinig bootje. De boot ziet er een beetje oud uit, maar de mannen werken snel en voor je het door hebt zijn drie winkels en de McDonalds weer voorzien van van-alles-en-nog-wat.

Om 11.15 uur vertrekt onze boot en een half uurtje later zijn we in Discovery Bay. Wel in een andere haven dan op onze kaart staat, maar dat scheelt over land maar een paar honderd meter, over zee is het ruim verder. Om 11.45 uur gaan we op pad.

Uitzicht op (een deel van) Discovery Bay, helaas is het niet helderder

De route is een beetje zoeken, maar dankzij onze kaart lopen we niet noemenswaardig verkeerd. We hebben hier wel het voordeel dat een groot deel van het gebied waar we door lopen nog niet zolang geleden uitgebreid in brand heeft gestaan. Hierdoor kunnen we het pad goed zien als we op een topje staan.
Maar voor het zover is moeten we eerst Discovery Bay uit en dat lukt via een paar flinke trappen zodat we het al snel weer lekker warm hebben. Vervolgens gaat het pad verder omhoog richting een uitzichtpunt met een perfect uitzicht over Discovery Bay. Vanaf iets voor dit uitzichtpunt tot iets voor de oude zilvermijn van Mui Wo lopen we over een echt bergpad met nergens iets van een aangelegde trap of zo. Dat heeft als voordeel dat we tijdens de klim naar Lo Fu Tau zelf onze stappen kunnen indelen waardoor de klim toch iets minder zwaar is. Hier staat wel tegenover dat er hier en daar los zand op de helling ligt waardoor je uit moet kijken niet weg te glijden, maar gelukkig gaat alles goed.

Het is vandaag duidelijk weekend want we zien vandaag veel andere mensen die ongeveer dezelfde route lopen. Er blijkt een of andere tweedaagse wandeltocht voor teams uitgezet te zijn en vandaag moeten al die mensen (we vermoeden meer dan 150 teams van twee personen) over dezelfde route als wij. Gelukkig lopen ze niet allemaal bij elkaar waardoor we toch redelijk alleen kunnen lopen. Alleen tijdens onze lunch op Lo Fu Tau moeten we even een paar rugzakken aan de kant zetten omdat die precies voor de rotsen liggen waar wij op willen zitten.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

De klim naar Lo Fu Tau is behoorlijk steil, de afdaling richting Mui Wo is veel geleidelijker. Er zit hier en daar wel een steil stuk, maar deze worden afgewisseld met vals plat.
In de buurt van Mui Wo komen we langs wat de "Silver Mine Cave" heet. Gelukkig zijn we daarvoor niet op pad gegaan want dat is eigenlijk niet meer dan een grot van twee meter doorsnee die een paar meter de rotsen inloopt. Je hebt hier overigens wel een geinig uitzicht over de baai en bankjes. Nog iets verder op zit een waterval, maar je kunt duidelijk zien dat we in de droge tijd van het jaar zijn, er komt amper water naar beneden.

Als we het dorp bereiken horen we een flink getrommel. Er blijken vier vrouwen op een plein aan het oefenen te zijn op grote trommels. Dit is zonder meer een geinig gezicht, maar we zijn benieuwd hoe vaak ze dit doen. Als ze aan het oefenen zijn kan de hele buurt meegenieten.
Om 16.00 uur zijn we weer bij ons hotel. Gabrielle wil voor we weggaan toch nog even met de voeten in het zeewater en wat blijkt, dat is behoorlijk koud.

Kom op dames, geef ze van Jetje

Voor de rest van de dag doen we de dingen die we de hele week al na het wandelen doen, douchen, gps-uitlezen, foto's bekijken, verslag schrijven, spelletje spelen op de telefoon of computer, internetten, e-mailen en na het eten nog wat televisie kijken.