Dag 7: Deel 6 en 5 van de Lantau Trail
Na een dagje rust is het vandaag tijd voor onze één-na-laatste dag op de Lantau Trail. We staan zoals inmiddels gebruikelijk om 8.00 uur op, ontbijten, pakken onze spullen, lopen naar het busstation, kopen bij de 7-Eleven brood en wachten een dik kwartier voor onze bus vertrekt.
Het valt ons op dat het vandaag de minst heldere dag tot nu toe is en dat het hard waait. In Peking is harde wind goed voor het zicht, alle rotzooi waait dan weg. Hierbij in Hong Kong blijkt dat, zeker bij wind van zee, anders te zijn. Dan krijg je allemaal zeemist. Dat is jammer want nu hebben we niet zo'n goed zicht, net nu we de bergen in gaan.

Ruim voor 10.30 uur zijn we in Tai O. Deze keer gaan we niet meteen richting de Lantau Trail. We hebben gisteren op de veerboot namelijk filmpjes en foto's gezien van Tai O en dat zag er best geinig uit. Verder hoorde voor we gingen van vrienden dat zij naar een leuk vissersdorpje op Lantau hebben bezocht en dat zal Tai O wel geweest zijn.
Nu wij hier toch zijn lopen we dus eerst maar een rondje door het dorp en daarna richting de Lantau Trail. Eerst denken we dat het niet zal lukken om echt leuke foto's te maken van Tai O omdat de karakteristieke vissershuisjes op palen alleen vanaf het water goed te zien zouden zijn. Maar dat valt alles mee. Er zijn een aantal bruggen die perfect zicht op deze huisjes geven.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Uiteindelijk is het 11.10 uur voordat we weer op de Lantau Trail staan. We zijn blij dat we al een stukje gelopen hebben want we krijgen meteen een erg steile klim voor onze kiezen. Maar zoals altijd komen we ook deze keer weer boven waarna we verder lopen.
Het pad gaat vandaag echt over de toppen van de bergen die op dit deel van Lantau liggen. Het eerste deel van de route, tot de laatste splitsing voor de Tsz Hing Monastry, bestaat voor het overgrote deel uit een pad van beton. Hierbij is het pad regelmatig vervangen door een trap van beton. Maar net als de afgelopen dagen is de route ook vandaag weer erg afwisselend.

Na de laatste afslag richting de Tsz Hing Monastry is het pad een echt bergpad. Soms lopen we op zand en regelmatig over een rotsbodem en zo nu en dan over rotsblokken. En zoals het een echt bergpad betaamt, gaat ook ons pad zo nu en dan flink omhoog en daarna weer steil naar beneden.
Onderweg merken we twee dingen, het waait echt als een idioot. Boven op de toppen wil je eigenlijk gewoon niet stilstaan want je waait er gewoon uit je kleren. Verder is het zicht niet geweldig waardoor het uitzicht beperkt is. Deze dingen maken samen dat de beloning van onze inspanningen, een mooi uitzicht als je boven bent, vandaag wat minder is. Maar het is en blijft een leuke wandeling. En dat vinden kennelijk meer mensen want we komen vandaag zowaar drie flinke groepen (rond de 20 mensen) Chinezen tegen.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Net na 15.00 uur komen we bij het eindpunt voor vandaag, de Sham Wat Road. Hier trekken we wat extra kleren aan en na 20 minuten komt de bus die ons weer terugbrengt naar Mui Wo.

Terug op onze hotelkamer doen we onze standaard dingen en zoeken we op internet naar informatie over een wandeling van Mui Wo naar Discovery Bay. Dat valt nog niet mee. We vinden wel veel foto's maar weinig info over de te volgen route. Oké dan zullen we het met onze kaart moeten doen.
We hebben namelijk nog één dag Lantau Trail te lopen en we zijn nog twee dagen op Lantau. Voor deze extra dag lijkt een wandeling naar Discovery Bay en dan met de boot terug ons wel wat.
Omdat het laatste stuk van de Lantau Trail dat we nog moeten lopen over het hoogste punt gaat willen we dit stuk graag op een beetje een heldere dag doen. Dus mocht het nu zo zijn dat het zicht morgen weer zo slecht is als vandaag dan kan het zijn dat we morgen even wat anders gaan doen.

's Avonds gaan we weer eten bij hetzelfde restaurant aan de haven als maandag. We bestellen wat andere gerechten en we eten vanavond het lekkerst tot nu toe en ook nog het goedkoopst, wat kan een echte Hollander nu nog meer willen.
Met een volle buik lopen we terug naar het hotel. Daar kijken we nog wat televisie en gaan met een voldaan gevoel slapen.