Dag 5: Deel 8 en 7 van de Lantau Trail
Ook deze ochtend staat de wekker op 8.00 uur. Na het ontbijt vertrekken we richting de bus. Na een dag of drie hebben we een min of meer vast patroon ontwikkeld zowel voor wat we tijdens ons ontbijt eten als voor wat we zoal doen tussen het moment dat we opstaan en het moment dat we aan het wandelen zijn.
Gelukkig heeft de 7-Eleven vandaag weer een nieuwe voorraad voorverpakte belegde broodjes zodat we ook vandaag weer eten voor onderweg kunnen kopen. We wachten vervolgens nog even en om 9.40 uur vertrekt onze bus (lijn 1) naar het begin (of eind) van deel 8 van de Lantau Trail.

Om 10.10 uur zijn we weer op stap. Deel 8 van de Lantau Trail is het enige deel dat voor 100% uit verharde (beton) weg bestaat. In het begin zitten er een paar klimmetjes maar voor de rest is het vlak. Oftewel wij hebben echt geen anderhalf uur nodig om dit stuk van 5,5 kilometer te lopen. Na deel 8 gaan we verder met deel 7 waarvan het eerste stuk uit dezelfde betonnen weg bestaat. Maar na ruim een kilometer wordt het pad dan toch een stuk interessanter.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Eerst hebben we een stukje gewoon paadje. Daar staat ineens een raar bord. Volgens dit bord zou een deel van de route verderop moeilijk begaanbaar zijn omdat de landeigenaar geen toestemming geeft op het gras te maaien etc. Oké, dat zal wel, maar wij zijn niet bang voor een beetje gras. Verder trekt het alternatief ons niet zo, midden over de bergen in plaats van langs de zee zoals wij voor vandaag gehoopt hadden. Dus wij blijven gewoon de route volgen.

Iets verderop gaan we toch van de route af. Dit omdat we een stukje een ander pad willen volgen dat dichter langs het puntje van dit deel van het eiland loopt en zouden we langs een fort en een tempel moeten komen.
Voor het fort (daar is eigenlijk niets van over) en de tempel, die zie je wel, maar je komt er niet echt langs, hoef je deze omweg niet te maken. Maar voor het pad wel. Deze variant gaat namelijk twee keer over een zandstrand. De Lantau Trail zelf komt regelmatig dicht bij het water, maar loopt nergens echt over het strand. En met dit weer (volop zon en rond de 25° C) is het helemaal niet erg om een stukje over het strand te lopen.

Het afgesloten deel van de Lantau Trail
foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Als we weer bij de Lantau Trail komen krijgen we prompt weer een heel stuk een beton pad. Het is echter niet echt saai, daarvoor gaat het te veel op en neer en is de begroeiing langs het pad te afwisselend. Na het betonnen pad komen we in de buurt van het stuk dat moeilijk begaanbaar zou zijn. We zien nog een paar waarschuwingsborden waarvan één zelfs zegt dat het wordt afgeraden om verder te lopen. Maar dat doen we toch.

De ellende valt heel erg . Hier en daar groeit het gras inderdaad een beetje over het pad. Maar het pad is overal nog te zien en op de meeste plekken zelfs prima te belopen. Het meest moeten we nog oppassen voor laaghangende takken waar je je hoofd vreselijk aan kunt stoten, wat wij gelukkig niet doen. We hadden ons er op voorbereid dat wanneer het heel erg zou zijn we de pijpen misschien weer aan de broeken zouden moeten doen om onze benen te beschermen tegen allerlei krassen etc. maar dat is niet nodig.

Aan het eind van dit toch best begaanbare stuk komen we weer bij een andere baai waar prompt weer een betonpad loopt. Het eerste stuk loopt langs een rotsachtig strandje waarna het wat meer de heuvels in gaat en wij lekker in de schaduw van allerlei struiken kunnen lopen. Het laatste stukje gaat door het dorpje Tai O. Nadat we ook dit deel van de route gelopen hebben moeten we nog een klein stukje verder lopen tot aan het busstation van Tai O. Daar komen we rond 15.45 uur aan. We zijn deze vakantie nog niet zo laat klaar geweest met wandelen.

Gabrielle vond vandaag de mooiste dag tot nu toe, daar is niet iedereen het mee eens. Het weer was zonder meer erg lekker en de route was erg afwisselend maar er was vandaag wel erg veel (meer dan 50% van de route) beton.

In Tai O moeten we 10 minuutjes wachten voordat de bus ons weer naar Mui Wo brengt. Rond 17.00 uur zijn we weer in ons hotel. Helaas is de zon al achter de bergen dus het terras laten we vandaag maar schieten. Hier staat tegen over dat Gabrielle zich zoveel beter voelt dan de afgelopen dagen dat ze geen behoefte heeft om voor het eten nog even te slapen.

Het laatste stukje lopen we door Tai O

Eten doen we vandaag voor de tweede keer in ons hotel. Deze keer maken we gebruik van het buffet. Het is heel behoorlijk. Tja, en we kunnen wel iets anders willen maar zoveel keus is er ook weer niet in Mui Wo en dat is volgens ons toch echt het grootste dorp waar wij tijdens onze wandelingen op Lantau langs komen.
Na het eten kijken we nog even naar de foto's, checken we nog even onze e-mail (lekker gratis internet op onze hotelkamer), kijken we nog wat televisie en komen we er achter dat er meer mensen met hun computer op het netwerk van het hotel zitten en niet iedereen zijn spullen met een wachtwoord heeft beveiligd, welterusten.