Dag 4: Deel 10 en 9 van de Lantau Trail
Vandaag hebben we geen wekker gezet, maar toch zijn we even voor 8.00 uur wakker. Gabrielle is nog steeds erg verkouden, maar het gaat niet slechter dan gisteren dus gaan we ook vandaag na het ontbijt weer op pad.
Als we bij de 7-Eleven komen om belegde broodjes te kopen hebben we even een tegenslagje, er zijn nog maar twee pakjes met belegde broodjes terwijl we vijf pakjes willen hebben. Nu kopen we ook wat cakejes etc. zodat we ook vandaag weer genoeg te eten hebben.
Vervolgens moeten we nog even wachten voor onze bus vertrekt. Gelukkig gaat alles volgens planning en even voor 10.00 uur lopen we verder waar we gisteren gestopt zijn.

Wij vermoeden dat het urnen zijn
Net als gisteren de laatste drie kwartier lopen we vandaag het eerste uur over een betonnen weg. Wij zijn hier geen fan van, maar je kunt zo wel lekker veel kilometers in een uur wegstappen. Deze weg (bedoeld voor het onderhoud van het water opvang systeem dat er langs loopt) is erg rustig en heeft op meerdere plaatsen picknick- en/of barbecueplaatsen. Bij de laatste waar wij langs komen houden we pauze met uitzicht op zee, heerlijk.
Vervolgens gaat de route via een paadje naar beneden richting Shui Hao. Ons pad komt hierbij langs allerlei inhammen waar allemaal potten op een rijtje staan. Wat dit precies is weten we niet, maar we vermoeden dat het iets van urnen met as van gecremeerde mensen zijn. Als we Shui Hao bereiken zijn we inclusief pauze ruim anderhalf uur onderweg. De twee uur die voor deel 10 in de boeken staat, is dus veel te ruim.

Net als het laatste stuk van gisteren gaat het eerste stuk van vandaag over een betonnenweg langs een kanaaltje dat gebruikt wordt om regenwater op te vangen. Men heetf op veel plaatsen langs dit kanaal de helling boven het kanaal bedekt met beton

We lopen weer verder en komen nu twee loslopende stieren tegen, het moet niet gekker worden. We vermoeden dat er nog meer van deze dieren los moeten lopen want gisteren hebben we regelmatig flinke bergen stront van deze beesten gezien.
Een stukje verderop mogen we eindelijk voor een wat langere periode van de verharde weg af. Deel 9 van de route loopt voor een groot deel over een bergpad redelijk dicht langs de zee. We komen eerst bij Lo Kei Wan waar je zo het strand op kunt lopen. De zon schijnt heerlijk en wat wil je dan nog meer dan een mooi zandstrand helemaal voor jezelf ? Nou een bankje om op te zitten zodat je op je gemak kunt lunchen. Helaas is dat niet aanwezig op het strand, maar gelukkig wel 20 meter verderop op de kampeerplaats. Daar gaan we zitten om uitgebreid van onze lunch te genieten.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Als we weer verder gaan, gaat het pad eerste even flink omhoog waarna het een beetje blijft glooien en soms een stuk vlak is. Op dit deel van de route hebben we regelmatig fantastisch uitzicht op de zee en de bergen aan de andere kant van het pad. Dit deel van de route is misschien wel het mooiste van wat we tot nu toe gelopen hebben.
Ook dit stuk komt uit op een betonnen weg. Gelukkig hoeven we nu niet meer zo ver tot het eindpunt van deze dag. Eerst een kwartiertje over de betonnen weg en daarna nog even een flinke stuwdam oversteken en dan zijn we er. Het is rond 14.15 uur als we bij het eindpunt van vandaag zijn.

We wachten tot er een bus richting Mui Wo langskomt en ruim voor 15.00 uur zitten we daar weer op het terras aan de haven in de zon van het weer en de omgeving te genieten. Vandaag zien we iets wat we nog niet eerder hebben gezien. Het is vandaag duidelijk helderder want we kunnen nu de flats op de zuid west kant van Hong Kong eiland zien. Het lijkt toch niet zo ver.

Het uitzicht vanaf ons favoriete terras in Mui Wo

Tegen 16.00 uur zijn we weer op ons hotelkamer. Gabrielle voelt zich nog niet helemaal 100% en besluit na het douchen weer een dutje te gaan doen. Tegen 18.30 uur gaan we ook vandaag weer eten. Maar deze keer niet in het restaurant van het hotel, maar bij de toko aan de haven waar we al twee keer op het terras hebben gezeten.
Na het eten, dat heel behoorlijk was, lopen we weer terug naar ons hotel waar we nog wat televisie kijken voordat we naar bed gaan.