Dag 2: Deel 1 en 2 van de Lantau Trail
Om 8.00 uur gaat de wekker. We eten ons ontbijt in het hotel. Het is niet zo'n uitgebreid ontbijt als in dure internationale hotels, maar wel een stuk beter dan in het gemiddelde Chinese hotel, dus we blijven dit de komende dagen zonder meer doen.
Vervolgens pakken we onze spullen en lopen we naar het busstation. Rond het busstation zitten wat winkels waar we eten en drinken voor onderweg kopen. Tegen 10.15 uur zetten we onze eerste schreden op de Lantau Trail.

De Lantau Trail is een rondje van 70 kilometer (23,5 uur) dat officieel bestaat uit 12 etappes. Wij hebben een schema gemaakt waarbij we telkens twee etappes per dag lopen waardoor we per dag 3,5 tot 4,5 uur lopen. Op deze manier kunnen we aan het begin en eind van iedere etappe een bus nemen, en dat is voor ons wel handig want zo kunnen we iedere dag terug naar ons hotel komen.

Onze eerste trap (maar nog lang niet de laatste)

De eerste etappe is een soort aanloop route. Hij begint bij de aanlegplaats voor de veerboten en eindigt op het moment dat de route de asfaltweg verlaat. Ondanks dat het een niveau 1 (op een schaal van 3) wandeling is loopt het pad toch redelijk omhoog.
Zoals gehoopt is het heerlijk weer zodat ook Gabrielle bij het begin van etappe 2 de pijpen van haar broek ritst. Dat is geen overbodige luxe want even verderop begint het echte klimmen. We moeten naar de Sunset Peak en vooral het eerste deel van etappe 2 is steil, eigenlijk een grote lange trap. Maar gelukkig is het tweede deel wat minder steil waardoor we uitgebreid kunnen genieten van de omgeving en het heerlijke weer.

We komen vlak langs twee van de hoogste toppen van Lantau, Yi Tung Shan (749 meter) en Sunset Peak (869 meter). We besluiten beide keren om het laatste stukje naar het hoogste punt, dat niet op de route ligt, niet te beklimmen want morgen komen we over de hoogste top van Lantau, 934 meter.
In de buurt van Sunset Peak zien we ook wat rare gebouwtjes staan. We komen er later achter dat dit inderdaad een soort vakantiehuisjes zijn die je kunt huren. Veel informatie hierover kunnen we echter niet vinden.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Vanaf Sunset Peak is het een lange steile afdaling richting de weg die we gisteren al met de bus hadden. Het is een grote lange trap naar beneden. Vlak voor het eind (maar dat wisten we toen nog niet) pauzeren we even omdat we wat slap in de beentjes worden en niet willen vallen.
Rond 14.00 uur zijn we bij het eindpunt van deze dag. We hebben er nog geen vier uur over gedaan. Volgens de gps die we van Magiel geleend hebben, hebben we netto nog geen 2,5 uur gelopen en is de route bijna een kilometer korter dan wat er op het schema op onze kaart staat. Het laagste punt was een paar meter en het hoogste punt ongeveer een 800 meter boven zeeniveau. We eindigen op ruim 300 meter.

Vanwege wegwerkzaamheden is de bushalte iets verschoven, maar dat is geen probleem en binnen enkele minuten verschijnt onze bus. Een half uur later zijn we weer in Mui Wo.
Het is nog steeds lekker weer dus besluiten we eerst een bakkie te doen op een terrasje bij de haven. Ja dat is echt zo goed als het klinkt. Helaas schuift de zon achter een huis op de bergen en komen we in de schaduw te zitten. En dan is het terras toch iets minder bijzonder dus gaan we boodschappen doen en terug naar ons hotel.

De aanleg van de nieuwe weg die het noorden en zuiden van Lantau moet verbinden
De aanleg van de weg die het noorden en zuiden van Lantau moet verbinden

In ons hotel nemen we een lekkere douche. Om 18.00 uur gaan we eten in een lokale pizzeria, maar de kwaliteit van de pizza's valt een beetje tegen. Hierna proberen we in de lounge van het hotel nog een bakkie koffie maar ook dat is niet voor herhaling vatbaar (vooral te koud en verder erg duur).
De rest van de avond schrijven we dit verslag en kijken we nog wat televisie. Het was een mooie dag en met een tevreden gevoel gaan we naar bed.