Dag 7: Terug naar Peking
Vandaag staat er maar één ding op het programma, de terugreis naar Peking. Deze begint wanneer we om iets voor 7.00 uur in een busje van het hotel naar het vliegveld worden gebracht. Hierbij doe ik zoals altijd de geleende gps aan en er is in Dali toch echt iets heel geks met die gps.
Toen we woensdag aankwamen verloor de gps op het moment dat we met de taxi in de buurt van het centrum kwamen het contact met de satellieten. Ik dacht toen dat hij last had van vocht, hij was de laatste dagen aan paar keer wat vochtig geworden. Ik hoopte toen alleen dat hij niet echt stuk was. Later in het hotel kreeg hij nog steeds geen contact. Ook gisteren deed hij het niet. Tot we het centrum uitliepen toen deed hij het ineens weer. Vervolgens heeft hij het gisteren vrijwel de hele dag gedaan, alleen toen we 's avonds richting het hotel liepen deed hij het niet. Ook toen ik 's avonds op het dakterras van het hotel ging staan kreeg de gps totaal geen verbinding met enige satelliet. Heel raar. En nu weer hetzelfde, pas nadat we een stukje Dali uit zijn krijgt de gps verbindingen met satellieten, echt heel raar.
Op dit moment heb ik twee, beide voor mij even onmogelijke, verklaringen voor dit verschijnsel. Het wolkendek boven het westelijk deel van het centrum van Dali was de afgelopen dagen dikker dan dat boven de rest van Dali en daarbij zo dik dat de gps geen verbinding met de satellieten kon krijgen. Of er staat in het westelijk deel van het centrum iets dat de communicatie tussen de gps en de satellieten blokkeert. Op dit moment neig ik naar deze laatste verklaring, maar ik heb geen idee of dit technisch mogelijk is en waarom dit zo zou zijn.

Het vliegtuig waarmee we van Dali naar Kunming vliegen

De reis naar Peking verloopt soepel. We zijn om 7.30 uur op het vliegveld van Dali waar we inchecken en wat ontbijten. De vlucht naar Kunming, met Lucky Air, duurt ruim een half uur. Op het vliegveld van Kunming moeten we bijna twee en een half uur wachten op onze vlucht, met Air China, naar Peking. Daar landen we om 15.15 uur en om 17.00 uur ben ik weer thuis.
Het was een aardige vakantie, maar vooral het weer had een (erg) negatieve invloed. Wie weet hebben we een volgende keer beter weer.