Dag 5: Met de bus naar Dali inclusief sightseeing Dali
Gabrielle moet vandaag om 8.45 uur weg zodat we al voor 8.00 uur aan het ontbijt zitten. Hierna pakken Gerda en ik onze spullen en vertrekken we lopend richting het lange afstand busstation. Vandaag verwacht ik minder problemen dan gisteren. We hebben al kaartjes (119 RMB per stuk), die heeft Gabrielle gisteren met een collega gehaald, en we hebben gisteren al gezien waar we moeten zijn.
Onderweg naar het busstation kopen we nog wat eten en drinken voor onderweg. De tocht naar Dali zou vier uur duren. We zijn ruim op tijd voor onze bus van 9.40 uur en alles verloopt soepeltjes.

We vertrekken rond 9.45 uur in een comfortabele bus. Onderweg stoppen we een keer een half uur zodat de chauffeur kan eten. Gelukkig vertelt men dat we een half uur pauze hebben zodat we weten waar we aan toe zijn. Helaas zijn we zo dom om ons geld in de bus te laten liggen. Hierdoor kunnen we niets kopen en kan Gerda niet naar het toilet, waar je voor moet betalen. Maar als we alle gebouwtjes doorzoeken, vinden we de chauffeur en kunnen we onze spullen uit de bus halen, weer een probleem opgelost.
Onderweg zien we niet zo veel. Het regent en ons raam is aan de buitenkant (of in het raam zelf) beslagen. We hebben wel de indruk dat de omgeving erg mooi is met allemaal groene bergen / heuvels.

Ons hotel in Dali

Het is 14.15 uur als we op het busstation van Xiaguan (Xiàguān / 下关) of "nieuw Dali" aankomen. Samen met een andere toerist nemen we daar een taxi naar Dali of "oud Dali". De meter is kapot dus moeten we onderhandelen, het wordt 35 RMB. Het kost even wat moeite omdat de chauffeur het adres niet kent, maar uiteindelijk komen we toch uit bij Jim's Tibetan Hotel.

Tja, Jim's Tibetan Hotel, ik had er al veel lovende woorden over gehoord. Het ziet er inderdaad fraai uit. Maar het lijkt er ook op dat het pas een paar jaar geleden is gebouwd. Verder is het wat ons betreft een prima hotel dat niet duur (300 RMB voor een kamer per nacht) is. Wij hebben een mazzeltje. Ik heb één kamer gereserveerd, ik durf best met mijn zus op één kamer. Toch hoeven we niet op één kamer te slapen, onze kamer blijkt een extra kamertje te hebben. In principe zou je hier dus ook met zijn drieën kunnen slapen. Een nadeeltje van dit hotel is dat het niet in het toeristische centrum ligt, maar echt erg is dat niet, het is minder dan tien minuten lopen tot aan de stadsmuur.

Het (winkel)centrum van Dali

Nadat we zijn ingecheckt etc. gaan we de binnenstad verkennen. We lopen pal naar het noorden de Bo'ai Lu in. Daar vinden we een restaurantje waar we een bakkie koffie en een pannenkoek nuttigen. Vervolgens gaan we weer op stap. Het miezert nog steeds en dat zal de rest van de dag zo blijven.
We lopen op de gok wat rond en weten inmiddels dat het gebied binnen de Bo'ai Lu, Huguo Lu, Fuxing Lu en Remin Lu het interessantst is. Hier zitten de winkeltjes, reisbureautjes en restaurantjes die alles te bieden hebben wat de gemiddelde toerist zoekt. Als we bij de Zuid Poort zijn, gaan we daar de muur op en lopen we een (klein) stukje over de stadsmuur. Inmiddels weten we dat, in tegenstelling tot wat het kaartje in de Lonely Planet suggereert, minder dan de helft van de stadsmuur nog overeind staat.

Een stukje van de stadsmuur rond het centrum van Dali dat er nog wel staat

Inmiddels is Gerda begonnen met het verzamelen van souvenirs, ze begint vandaag met een soort fleacevest voor 14 euro. Wanneer ze tegen 18.00 uur twee redelijk grote vazen koopt gaan we terug naar ons hotel om deze weg te brengen. Daar rusten we even wat uit om vervolgens weer op pad te gaan.
Deze keer lopen we iets meer naar het oosten en lopen we ook een paar stukjes aan de buitenkant van de muur. We dwalen wat rond en komen uiteindelijk op de zanddijk te lopen die vroeger het zuidelijkste deel van de oostelijke muur is geweest. Bij de Remin Lu kunnen we van deze dijk af en lopen we via de Remin Lu richting het centrum.

Deze dijk is (was) onderdeel van de stadsmuur van Dali

Inmiddels is het donker en hebben we ook wel een beetje honger. Het is 20.30 uur geweest als we eindelijk een keuze uit de restaurantjes hebben kunnen maken..
Net als we aan de koffie toe zijn komen er een aantal luidruchtige Chinezen binnen. We besluiten daarom onze rekening te betalen en bij Jim's Peace Guesthouse onze koffie te drinken. Net als in ons hotel zien we ook hier weinig tekenen die er op wijzen dat je hier ook reizen kunt boeken. Eigenlijk had ik nog wat dingen willen vragen, maar ik besluit dat het ook wel per e-mail kan.

Het is 22.30 uur geweest voordat we terug zijn in ons hotel. Daar schrijft we beiden ons eigen verslag om daarna naar bed te gaan. Nu maar hopen dat het morgen eindelijk eens een dag droog zal zijn.