Dag 1: Aankomst Gerda in Peking, eerste avond in Kunming
Deze keer gaan we op stap met Gerda, de zus van Jacob. Het vliegtuig van Gerda zou om 12.30 uur landen in Peking en wij hebben voor ons drieën een vlucht naar Kunming geboekt die om 15.25 uur vertrekt. Maar als wij even na 13.00 uur in de aankomsthal van het vliegveld komen blijkt Gerda anderhalf uur vertraging te hebben. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar dan moeten de check bij de douane en de bagage afhandeling niet tegen zitten. Maar ja, dat duurt nog anderhalf uur dus kopen we twee koffie bij de Starbucks in de aankomsthal en wachten we rustig af.

Tegen 14.30 uur wordt het allemaal wat spannender. We hebben zicht op de bagageband waar Gerda haar koffer moet aankomen, maar die staat nog stil. Verder moeten we voor het vliegtuig naar Kunming naar de andere terminal, Terminal 1, wat 10 minuten lopen is, en moeten we uiterlijk een half uur van te voren, in ons geval dus uiterlijk om 14.55 uur, inchecken. Dus om ons vliegtuig zeker te halen moet Gerda uiterlijk om 14.40 uur door de deur komen.
Om 14.35 uur gaat Gabrielle vast naar terminal 1 om in te checken. Dan hoeven we als het mis gaat in ieder geval een persoon minder om te boeken. Uiteindelijk is het 14.50 uur als Gerda door de deur komt. Jacob heeft het op dat moment eigenlijk al opgegeven maar gebaart Gerda dat we nog vijf minuten hebben en zet het op een lopen. Zo holt hij, met Gerda achter zich aan, naar Terminal 1.
Daar staat Gabrielle te wuiven en samen met Gerda komt hij hijgend en puffend bij de balie aan. Hij vraagt even of hij eerst mag en schuift alle papieren naar voren en zet de koffers op de band. Dan zegt de mevrouw achter de balie, helaas, jullie zijn te laat. Klopt het scheelt een paar minuutjes maar mogen we toch niet mee? We worden doorverwezen naar de balie van de manager waar we vervolgens naar toe hollen. En waarachtig, we mogen mee. Ze bellen even om te zeggen dat we er aan komen en we moeten onze, niet zo grote koffer en tas, zelf meenemen het vliegtuig in. Goed dat Gabrielle haar grote koffer, met allerlei spullen die ze voor haar werk volgende week in Kunming nodig heeft, al heeft ingecheckt.

Vervolgens gaan we snel naar de bagage check want men is al aan het boarden. Deze keer duurt het scannen wat langer want Jacob en Gerda hebben beiden ineens bagage bij zich waar spullen in zitten die niet mee mogen. Jacob moet een zakmes uit zijn koffer halen en Gerda een nagelschaartje uit haar tas. Dat zijn onverwachte bijkomstigheden van het zelf moeten meenemen van je bagage.
Na dit gedoe gaan we snel, later blijkt te snel, naar ons vliegtuig. Iedereen zit er al in en achter ons gaat de deur dicht. We zijn echt de laatste. Gelukkig zit het niet vol zodat er genoeg ruimte is voor onze extra bagage.
Heel handig zo'n mannetje dat je van het vliegveld haalt
Als we op adem zijn gekomen vertelt Gerda dat er een meneer was die het zakmes en het nagelschaartje in een tasje had willen doen zodat we het toch hadden mogen meenemen. Wij hadden dat zelf niet door en Gerda had zo iets van, die twee hebben zoveel haast, laat dat nagelschaartje maar zitten. Achteraf wel jammer, maar niets meer aan te doen.

Voor de rest verloopt de vlucht prima. We zitten amper en we vertrekken al en drie uur later landen we in Kunming (Kūnmíng / 昆明). Daar staat een mannetje van het Kai Wah Plaza International Hotel (佳华广场酒店) op ons te wachten. Wel handig dat Gabrielle de komende week voor haar werk in dit hotel moet zijn. Overigens heeft Gabrielle voor dit hotel gekozen omdat het naast de NBSO (Netherlands Business Support Office) zit en ze daar komende week regelmatig moet zijn. Nadat Gabrielle haar koffer heeft opgehaald stappen we in het busje en worden we naar het hotel gebracht. Rond 19.30 uur zijn we op onze kamer.

Een kwartiertje later nemen we een taxi naar het Green Lake Park (Cuìhú Gōngyuán / 翠糊公园). Daar zoeken we een restaurant uit waar we eten om na het eten in een andere restaurantje nog een bakkie koffie te doen. Het bestellen roept beide keren vragen op. In het eerste restaurant staan bij alle gerechten vier verschillende prijzen, waarom? Omdat dit restaurant vier verschillende locaties heeft en op iedere locatie andere prijzen hanteert. Natuurlijk zitten wij op de duurste locatie. Achter de koffie staan ook twee prijzen maar dat hadden we goed gegokt, het ene is een kopje en het andere is een pot. Dus gaan wij voor de pot koffie, is zes kopjes filterkoffie voor 36 RMB.

Na de koffie pint Gerda nog even geld, en dat blijkt later niet zonder gevolgen, en gaan we terug naar ons hotel, lekker naar bed.