Dag 4: Wandelen over de Wilson Trail en de terugreis
De wekker gaat om 8.00. We ontbijten in het hotel, dit is vooral makkelijker dan de Starbucks maar de prijs / kwaliteit voor een ontbijt met wat broodjes, sinaasappelsap en koffie is bij de Starbucks wel beter. Verder moet we onze spullen pakken en uitchecken. Gelukkig kunnen we onze koffer met bagage in het hotel achter laten. Om 10.00 uur verlaten we hotel om met de tram naar metrostation Central te gaan.

Bij Central gaan we op zoek naar het busstation. Daar nemen we bus 6X naar Stanley. De bus doet er een half uur over om bij het centrum van Stanley te komen. En daar bij het busstation zit een Pacific Coffeee, dus . . . .
Rond 11.30 uur gaan we op pad. Maar eerst zetten we deze keer wel de GPS die we van Magiel geleend hebben aan zodat we nu precies kunnen zien waar we geweest zijn.
Na een kwartiertje lopen komen we bij het beginpunt van de Wilson Trail. Daar zien we ook dat bus nummer 6, die net als bus 6X ook bij Central komt, hier zelfs een halte met de toepasselijke naam "Wilson Trail" heeft.

Je moet er een beetje voor klimmen, maar dan heb je ook een schitterend uitzicht op Stanley

Aan het begin van de route staat ook een bord, net als gisteren. Stond er gisteren nog "difficult ", vandaag staat er "very strenuous". Het weer is veel beter dan gisteren. Het is iets warmer, Jacob loopt op korte broek en T-shirtje en het is droog. Het zicht is ook veel beter, maar zeker nog lang niet perfect. Verder waait het net als gisteren behoorlijk en op sommige stuk gewoon erg.
Achteraf kunnen we bevestigen dat deel 1 inderdaad zwaarder is dan deel 2. We beginnen met bijna 1.000 traptreden omhoog. Dan een klein stukje ongeveer (zeg 50 meter) vlak en daarna weer naar beneden. We lopen vandaag ongeveer 90% van de tijd op een trap. Waarbij deze het tweede deel iets minder steil is. De treden zijn daar iets minder hoog en er zit zo nu en dan een trede tussen waar je een stap op kunt zetten.

Een klein stukje van de vele trappen die we vandaag tegenkwamen

Net als gisteren zijn de onverharde stukken zeldzaam. Al met al vinden wij in beide gevallen de stukken het dichts bij Hong Kong Parkview het aardigst is. Daar heb je niet alleen de meeste onverharde stukken, maar is het pad ook minder steil.
Vandaag zien we nergens een bankje en onze lunch eten we ook pas als we even na 14.00 uur op het eindpunt van deze dag zijn. Daar is een picknick plek met diverse bankjes waar we op ons gemak gaan zitten.

Na deze welverdiende lunch nemen we vandaag een taxi naar de stad. Zo weten we nu ook dat we gisteren 45 HK$ hebben uitgespaard. We worden afgezet bij Central Plaza. We hopen daar een bakkie te kunnen doen met uitzicht op de haven. We lopen een rondje, maar wat we zoeken is hier echt niet te vinden. Misschien dat het ergens anders in Hong Kong wel kan, maar iets wat op een gezellige boulevard lijkt hebben wij de afgelopen dagen niet gezien.

Hong Kong Parkview ligt midden in de bergen

Voor de rest hebben we geen plannen dus nemen we de tram maar terug naar ons hotel. De metro is wel veel sneller, maar ons kaartje is niet meer geldig en de tram is heel goedkoop, 2 HK$ per persoon per rit. En als we de metro nemen moeten we het laatste stuk alsnog met de tram en voor de rest blijven we wel Hollanders.
Nadat we onze koffer hebben opgehaald, frissen we ons een beetje op en nemen we een taxi naar metrostation Hong Kong. Daar hebben we weer een meevaller. We willen bij de automaat kaartjes voor de trein kopen. Die kosten echter 100 HK$ per stuk en dat hebben we niet meer op zak. We kunnen onze oude pasjes nog inleveren en dan krijgen we 2x 50 HK$ terug en dan hebben we wel genoeg geld.
Bij de infobalie waar we naar toe gaan, kunnen we onze pasjes niet inleveren, maar daar kunnen we wel een kaartje voor twee personen kopen en dat kost dan in het totaal 160 HK$ en dat hebben we nog wel.

>De picknick plaats bij Hong Kong Parkview. Aan het begin (staat niet op deze foto) is ook nog een overdekte picknicktafel.

Even na 17.00 uur zijn we op het vliegveld. Ons vliegtuig gaat pas om 20.35 uur maar ja, we hebben toch niets beters te doen. Jacob vraagt bij het inchecken of we eventueel een vlucht eerder kunnen, en het zit weer mee, dat kan ! Er gaat een vlucht om 18.10 uur en daar passen we nog bij in. Nu hoeven we ook niet meer te wachten.
We hebben nog net genoeg tijd om onze metropasjes in te leveren en wat eten en drinken te kopen. Hierbij komen we een Nederlands stel tegen die voor twee weken op weg zijn naar Nieuw Zeeland.

Na minder dan drie uur begint men om te roepen dat we gaan landen. Huh, dat kan helemaal niet, op de heenweg duurde de reis vier uur. We zullen toch niet ergens een tussenlanding maken? Maar uiteindelijk blijkt dat de vlucht Hong Kong - Peking dus gewoon een uur korter is. Inmiddels hebben we anderen gesproken die dezelfde ervaring hebben gehad. Uiteindelijk vinden we het natuurlijk prima, we zijn nu om even na 22.00 uur thuis terwijl we op ergens na 01.00 uur hadden gerekend.