Dag 1: Een beetje werken, shoppen en een zakendiner
De dubbeldesks tram in Hong Kong. Handig voor korte stukjes en leuk voor touristen. Maar voor langere einden is hij toch wel wat traag en een plafond van 1,90 meter hoog is niet echt comfortabel wanneer je moet staan.
Vandaag moet Gabrielle naar Hong Kong. Morgen moet ze aanwezig zijn bij de opening van een bloemententoonstelling waar de ambassade ook een Nederlandse stand heeft laten inrichten. Jacob gaat deze keer mee, hij wil ook wel eens in Hong Kong gaan kijken. Dus gaan we vandaag samen voor vier dagen naar Hong Kong, waarvan Gabrielle er twee moet werken.

We hebben om 7.30 uur de taxi en om 10.00 uur het vliegtuig van Dragon Air. We landen even na 14.00 uur in Hong Kong. We hebben mazzel, er is bij de douane een apart kanaal voor diplomaten en daar is een heel kort rijtje. Meestal heeft zo'n apart kanaal geen nut omdat je vervolgens langer op je bagage moet wachten, maar die is deze keer snel waardoor we lekker snel op weg kunnen naar de metro / trein.

Van Martijn, die twee weken geleden naar Hong Kong is geweest, heeft Jacob gehoord dat je combikaartjes kunt kopen waarmee je ook drie dagen "gratis" gebruik kunt maken van de metro. Wij kopen twee van deze kaartjes.
Op het eindstation van deze trein / metro, dat heel toepasselijk "Hong Kong" heet, nemen we de taxi naar ons hotel. Even na 15.00 uur komen we daar aan.

We checken in bij het Novotel Century Harbourview. Daar krijgen we een kamer op de 19e verdieping met inderdaad uitzicht op de haven. We betalen 2650 HK voor drie nachten (excl. ontbijt). Het is best een aardig hotel. Je krijgt er per persoon een bon voor een gratis drankje. Je krijgt wat gratis fruit op je kamer. De kamer is niet groot, maat ook niet erg klein, prima dus. Het hotel heeft drie nadelen, de badkamer is erg klein vooral als de deur open gaat kan je bijna nergens meer staan, er is geen gratis internet en, en dat is misschien wel het belangrijkste, het ligt niet op loopafstand van een metrostation. Wanneer je naar de stad wilt is er wel ieder uur een shuttlebus, maar dat moet maar net uitkomen. Wij gebruiken hem één keer en die ene keer bevalt hij wel goed. Wij lopen meestal naar de dubbeldeks tram. Deze tram is erg leuk als je tijd zat hebt, maar na vijf keer heb je dit wel gezien. Onze conclusie, de volgende keer gaan we opzoek naar een ander hotel, maar of we voor deze prijs beter kunnen zitten weten we niet.

Nadat we onze spullen op onze kamer hebben gebracht gaat Gabrielle met de taxi naar het consulaat. Ze heeft daar een afspraak. Jacob rommelt nog wat op de hotelkamer en vertrekt daarna ook richting het centrum. Hij neemt echter niet de taxi maar de tram.
Hij wil een kastje voor om een harddisk kopen en gaat dus op zoek naar een computer winkel. In de Lonely Planet (die van Hong Kong & Macau) heeft hij gelezen dat hij dan onder andere in de buurt "Causeway Bay" zou moeten zijn. Daar loopt hij een aantal blokken rond, maar ziet niet één computer zaak. Vervolgens neemt hij de metro naar "Kowloon". In er rond Nathan Road zouden ook computerzaken moeten zitten. Ook hier loopt hij een paar blokken en ook hier vindt hij niets. Tegen 18.00 heeft hij het wel gezien.

Typisch zo'n wat oudere flat zonder centrale airconditioning

Om 19.00 hebben we afgesproken in "Café des Artistes" waar we zullen eten met een zakenrelatie van Gabrielle. Onderweg er naar toe besluit Jacob dat hij morgen maar opzoek moet naar één van de computerwinkels die individueel in de Lonely Planet genoemd worden. Dan ziet hij dat op zijn kaart ook enkele computerwinkels staan, lekker opgelet jongen! Oké, maar dit biedt in ieder geval mogelijkheden voor morgen.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Tijdens het eten, wat Frans is en prima smaakt, komt een en ander ook nog aan de orde. Aangezien onze tafelgenoten al tien jaar in Hong Kong wonen kunnen zij Jacob wel helpen. Hij moet naar het Park Lane Hotel. Maar niet op de begane grond maar op de tweede of derde verdieping.

Even na 22.00 uur hebben we het eten op en gaan we met de tram naar ons hotel. We kopen bij de winkel om de hoek nog even wat drinken, drinken hiervan nog wat op onze hotel kamer en gaan naar bed.
Dat valt trouwens nog wel even tegen. De bedden zijn behoorlijk hard. Daar hadden we niet op gerekend, onze campingmatjes die we in China altijd bij ons hebben liggen nog thuis. Maar de komende nachten blijkt dit niet erg, we slapen over het algemeen prima.