Conclusies / tips
Begin oktober 2008 zijn we twee weken op vakantie geweest naar Guangxi en hebben daar onder andere Guilin, Yangshuo, Ping'an en Sanjiang bezocht. Voor een uitgebreider overzicht van wat we deze vakantie zoal gedaan hebben kijk je op de introductiepagina van dit reisverslag. Hieronder vind je een korte samenvatting van onze ervaringen tijdens deze vakantie inclusief enkele tips.

Het reizen

Buiten de vluchten van en naar Peking hebben we ons vooral per bus verplaatst. Net als tijdens onze vorige vakanties in China ging dat ook deze keer weer prima, al werd het deze keer wel duidelijk dat je in de bus wel afhankelijk bent van de drukte en de kwaliteit van de weg. Door de drukte kwamen we een dag later dan gepland aan in Ping'an maar doordat de wegwerkzaamheden richting Sanjiang klaar waren, kwamen we daar enkele uren eerder aan dan verwacht. In het algemeen vinden wij de bus een prima manier om je in China te verplaatsen.

Hotels en eten

Er komen relatief veel westerse toeristen in de plaatsen waar we deze vakantie geweest en dat is te merken aan het aanbod aan hotels en eten. Er zijn veel hotels en restaurants die zich op dit soort toeristen richten en het eten is daar helemaal op afgestemd.
De hotels die wij gezien hebben zijn over het algemeen heel eenvoudig, maar ook heel erg goedkoop. Wel waren de bedden weer keihard, maar dankzij onze campingmatjes was dit geen enkel probleem.

De attracties

Guilin, en dan met name Yangshuo, is bekend om zijn karstgebergte en dat is terecht. Er zijn twee belangrijke manieren om hier van te genieten, vanaf een boot of op de fiets. Voor mensen met weinig tijd is er de optie om 's morgens de (grote) boot van Guilin naar Yangshuo te nemen en vervolgens 's avonds met de bus weer terug te gaan. Het is echter leuker om minimaal één nacht in Yangshou te blijven. Dan kan je daar nog wat lokale attracties bezoeken en eventueel een tochtje maken op een bamboevlot op de Yulong rivier.
In Yangshou is alles er trouwens op ingericht om een stukje te fietsen. Dat is goed te doen en je kan de tocht net zo lang en zwaar, of kort en eenvoudig, maken als je zelf wilt. Verder zijn er in Yangshuo allerlei dingen waar je heen kunt. Het is geen probleem om hier meerdere dagen door te brengen al vragen wij ons wel af of het allemaal even interessant is.
Mocht je iets willen doen waarbij je niet tig andere toeristen tegen komt, dan is een stukje kanoën over de Li rivier zonder meer aan te raden. Dankzij de stroming hoef je als je niet wilt niet veel te peddelen en onderweg zie je bijna niemand.
In Guilin zelf zijn ook enkele attracties, maar deze zijn zeker niet de leukste die wij deze vakantie gezien hebben. Echter ze zijn wel interessant genoeg om een eventuele dag in Guilin te vullen.

In Ping'an, dat bekend is om zijn rijstterrassen, is, behalve wandelen en naar rijstterrassen kijken, eigenlijk niets te doen. Mensen met weinig tijd komen hier een paar uur om naar de rijstvelden te kijken. Mensen met wat meer tijd blijven meestal niet meer dan één nacht. Mensen zoals wij, die meerdere nachten blijven, zie je niet veel en zijn vooral reizigers die Ping'an gebruiken om uit te rusten.

Sanjiang, onze minst bekende bestemming was de leukste. Vooral de dorpjes bij de Chengyang Wind & Rain Bridge die nog echt het traditionele leven en heel veel rust uitstralen zijn erg leuk om te bezoeken. Hier hebben we een bijzonder leuke fietstocht gemaakt..
Sanjiang zelf is alleen interessant voor mensen die op zoek zijn naar een wat armere stad in China. Overigens vinden wij dat een bezoek aan zo'n stad een goed beeld geeft van die andere kant van China, de grote groepen mensen die het niet zo breed hebben.

Het wandelen

Toen we op vakantie gingen, gingen we er vanuit dat we redelijk wat zouden wandelen. Achteraf viel dit niet mee. Vooral in en rond Yangshuo kan je wel wat wandelen, maar dat zijn vooral korte wandelingetjes. De enige wat langere wandeling die wij gevonden hebben loopt langs de Li rivier, die toen wij er waren vol lag met boten. Op andere momenten van het jaar zal het er rustiger zijn waardoor de wandeling een stuk leuker wordt.

Wandelen gaat in de omgeving van Ping'an een stuk beter. Echter wees er wel op voorbereid dat je hier flink op en neer gaat waardoor wandelen hier wat meer een inspanning is dan in Nederland. Behalve enkele kortere wandelingen in de directe omgeving van Ping'an hebben we hier ook een langere wandeling naar Dazhai gemaakt. Dit was zonder meer de leukste wandeling van deze vakantie.

Grafiek met de hoogteverschillen van onze wandelingen in Ping'an en omgeving

Ook bij de Chengyang Wind & Rain Bridge hebben we een wandeling gemaakt. Maar dat was een heel ander soort wandeling waarbij we vooral van dorpje naar dorpje liepen. Dit was overigens wel een prima manier om deze erg leuke dorpjes op ons gemak te bekijken.

Het weer

Veel mensen gaan in de lente / zomer naar Guilin. Dan is het daar regentijd, valt er heel veel regen en zijn er regelmatig overstromingen. Wij zijn in oktober geweest en hebben geen regen van betekenis gezien. De temperatuur was iedere dag heerlijk, korte broek en T-shirt, en soms nog iets warmer. Prima vakantieweer dus.

Algemene indruk

Wij hebben een heerlijke relaxte vakantie gehad. Dit komt vooral omdat we de tijd hebben genomen, maar het is als je het allemaal wat strakker plant ook goed mogelijk om deze reis in één week te maken.
Voor de rest is het een gebied waar je alleen heen moet gaan wanneer je het leuk vindt om landschappen / natuur te bekijken. Buiten het bekijken van karstbergen, rijstvelden en kleine dorpjes is er niet veel te zien / doen.
Als we meer tijd hadden gehad waren we vanuit Sanjiang zeker niet naar Liuzhou maar richting Guiyang (in de provincie Guizhou) gegaan. Vooral het gebied rond Kaili schijnt erg interessant te zijn.