Dag 10: Wandelen van Ping'an naar Dazhai
Dit was onze rustigste nacht tot nu toe in Ping'an (Píng'ān / 平安). Het is goed te merken dat de oktobervakantie over en het weekend voorbij is. Het is nu bijna zover dat de buitenlandse toeristen in de meerderheid zijn.
Enkele van dit soort borden wijzen ons de weg van Ping'an via Zhongliu naar Dazhai
Toen we gisterenavond naar bed gingen voelden we dat het water toen wel warm was en toen we vanochtend opstonden was er ook warm water. Dat betekent wat ons betreft dat we vanavond willen / kunnen douchen met warm water. Dat is erg lekker want vandaag willen we een wat langere wandeling maken. Na het ontbijt gaan we rond 10.00 uur op stap.

We willen naar Dazhai (Dàzhài / 大寨) lopen. Dazhai is het laatste dorpje in dezelfde kloof als Ping'an ligt en met de auto te bereiken is. Misschien is het zelfs wel gewoon het laatste dorpje in deze kloof, maar dat weten we niet. Het schijnt dat er een bus in Dazhai komt en die willen we nemen om terug te komen. Zeker weten doen we dit niet, dus er bestaat een kansje dat we vanuit Dazhai terug naar Ping'an moeten lopen. We hebben geen echte route beschrijving en in onze Lonely Planet van zuidwest China staat alleen een heel klein kaartje, later vinden we op internet een betere kaart van Ping'an en omgeving.

Het is een erg mooie en erg afwisselende wandeling. We lopen eerst, via een lange trap, naar uitkijkpunt 1, "Nine Dragons en Five Tigers". Daar volgen we het (eerste en laatste) bordje naar Zhongliu (Zhōngliù / 中六). Hier komen we aan de andere kant van een berg en daar zien we vooral een bosachtige omgeving met relatief weinig rijstterrassen. We volgen het pad en komen zo min of meer vanzelf in Zhongliu.
Zhongliu is het dorpje dat bijna halverwege onze wandeling van vandaag ligt en er zijn diverse restaurantjes en winkeltjes. In Zhongliu is het wel even lastig om het goede pad het dorpje uit te vinden. We vragen het een paar keer en uiteindelijk vinden we het goede pad. Het begin van dit pad is meteen de grootste klim van deze wandeling.
Als we boven zijn komen we weer in een nieuwe vallei met heel veel rijstterrassen. Dit is misschien dit wel de mooiste vallei van dit gebied, mooier dan de valleien rond Ping'an en Dazhai.
Vanaf hier tot aan het eind lopen we veel tussen de rijstterrassen en zien we in de verte mooie bergen met bomen. Ook komen we nu regelmatig langs allerlei hokjes met bankjes. Op een enkele plek kan je zelfs water en wat te eten kopen. We hebben genoeg eten en drinken bij ons, maar dat had dus niet gehoeven.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Onderweg komen we ook diverse wandelaars tegen, de meeste met een gids en regelmatig ook met één of meer vrouwen om de bagage te sjouwen. Maar de meeste mensen die we tegenkomen zijn locals. De meesten zijn op weg van of naar de rijstvelden want de rijstoogst is in volle gang. Overal ligt rijst te drogen en te wachten om gedorst te worden. Op veel plaatsen zien we mannen en vrouwen met de hand rijst maaien en/of mannen met de hand rijst dorsen in een grote houten bak.

Tegen de tijd dat Tiantouzhai (Tiántouzhài / 田头寨) in zicht komt verschijnen er weer bordjes. Dit is wel handig want hier heb je weer enkele afslagen naar de verschillende uitkijkpunten in dit gebied.
Vanaf Tiantouzhai, waar wij denken dat we er al bijna zijn, blijkt het nog een hele tippel over een lange trap naar beneden te zijn voordat we in Dazhai zijn. De omgeving rond Dazhai vinden we niet perse mooier en/of leuker dan de omgeving rond Ping'an. Wel is duidelijk dat Dazhai veel minder toeristen trekt, er zijn minder hotels, restaurants en winkels en het is er een stuk rustiger.

Tiantouzhai, een soort kleine versie van Ping'an

Als we om even na 14.30 uur richting de parkeerplaats van Dazhai lopen is het even spannend. Het is inmiddels wel duidelijk dat we geen zin (puf) hebben om het hele eind terug te lopen, dus nu maar hopen dat hier iets van een bus rijdt. En ja hoor, die staat er. Dit is de bus naar Longsheng, die rijdt door de kloof richting Ping'an maar rijdt niet naar Ping'an zelf. Als we deze nemen moeten we het laatste stuk naar de parkeerplaats van Ping'an waarschijnlijk lopen.
Er staat echter ook een ander busje en die meneer wil ons voor 50 RMB wel naar de parkeerplaats van Ping'an brengen. Wij vinden 50 RMB te veel en voor 30 RMB wil hij het niet doen, dus nemen we de gewone bus. Maar toen wisten we nog niet wat we nu wel weten.

Vijf minuten later vertrekken we met de gewone bus voor 6,5 RMB per persoon en die zet ons af bij de afslag richting Ping'an. Als we uitstappen zijn we allebei een beetje gaar. Maar gelukkig niet zo erg als het meisje voor ons, zij heeft een plastic zakje nodig om de bus netjes te houden. De weg is wel goed, ze waren hem zelfs nog een nieuwe deklaag aan het aanbrengen, maar hij slingert heel erg. En daar kan je kennelijk best een beetje misselijk van worden.

Uitzicht op Dazhai

Dus nadat we zijn uitgestapt gaan we eerst even rustig zitten voordat we het laatste stuk(je) van vandaag gaan lopen. Vervolgens komt er een klein busje aan rijden. Hij wil ons wel naar de parkeerplaats brengen. Wij vermoeden dat hij getipt is door de chauffeur van de bus waar wij uitgestapt zijn, best handig. Echter hij wil 20 RMB hebben en wij willen niet meer dan 15 RMB geven, zo ver kan het toch niet zijn, toch ? ! Dus gaan we lopen.

Hemelsbreed is het maar een heel klein stukje, maar over de asfaltweg met al zijn haarspeldbochten blijkt het achteraf toch bijna 6 kilometer te zijn. Gelukkig lopen we het grootste deel van de weg in de schaduw waardoor we genietend van de omgeving in een dik uur naar de parkeerplaats lopen. Daar hebben we wel een ijsje verdiend en dat kopen we dus ook voordat we het gevecht met de kaartjescontrole aangaan, zal het lukken om zonder een nieuw kaartje (50 RMB per stuk) het gebied weer in te komen ?

De weg tussen Dazhai en Ping'an wordt opgeknapt

Eerst proberen we het met gewoon doorlopen. Het is al 17.00 uur geweest en er is vrijwel niemand te zien bij de ingang. Toch lukt dit niet en we moeten onze kaartjes laten zien. Als we dat doen, worden ze met een vragende blik bekeken. Maar als we vervolgens, in het Engels, zeggen dat we hier al drie dagen zijn, is er niets aan de hand en mogen we gewoon doorlopen. Kijk, dat valt dan weer mee. Hierna rest ons alleen nog de laatste klim naar het hotel.

Wanneer we rond 17.30 uur bij ons hotel aankomen is de deur wel open, maar lijkt er verder niemand te zijn. Als we vervolgens het warme water op onze kamer proberen blijkt dat er ook niet te zijn. Dat vinden we een stuk minder.
Jacob besluit eens wat rond te gaan neuzen en ontdekt al snel dat iedere kamer, net als bij ons guesthouse in Yangshuo (Yángshuò / 阳朔), een eigen geiser heeft. Als hij de onze heeft gevonden ziet hij ook al snel waarom we waarschijnlijk geen warm water hebben. Er staat een gasfles bij de geiser, die zou wel eens leeg kunnen zijn. Maar een andere optie is natuurlijk dat de kraan van de gasfles dicht zit. Nadat Jacob daar wat aan gedraaid heeft, hebben wij warm water en kunnen we voor het eerst in drie dagen lekker douchen.

Ping'an, deze keer van dichtbij. Je kunt goed zien dat er alleen paadjes en geen wegen zijn.

Tegen de tijd dat we klaar zijn om te gaan eten, het is dan even na 18.30 uur, is het al behoorlijk donker. In de schemering lopen we naar ons vaste restaurant, voor de terugweg hebben we een zaklamp bij ons. Tegen de tijd dat we willen afrekenen blijken we echter een probleempje te hebben, we hebben ons geld op onze hotelkamer laten liggen. Nu blijkt het ook voordelen te hebben als je ergens vaste klant bent. We mogen namelijk ook morgen bij het ontbijt betalen zodat we nu niet heen en weer hoeven te lopen om geld te halen, perfect.

Terug op onze hotelkamer kijken we nog even tv waarna we met een tevreden gevoel naar bed gaan. Dit was zonder meer de mooiste dag in Ping'an en misschien wel de mooiste dag van deze vakantie tot nu toe.