Dag 6: Met de bus van Yangshuo, via Guilin en Longsheng naar Ping'an
Als we om even na 7.30 uur opstaan hebben we voor vandaag een relatief eenvoudig programma. Eerst ontbijten bij de Yangshuo Outside Inn, vervolgens met de taxi naar Yangshuo (Yángshuò / 阳朔), dan met de bus naar Guilin (Guìlín / 桂林), daar stappen we over op een bus naar Longsheng (Lóngshèng / 龙胜) en daar willen we een bus naar Ping'an (Píng'ān / 平安) nemen. Alles bij elkaar gaat dit waarschijnlijk iets van 6 tot 7 uur duren. We willen om 9.00 uur vertrekken zodat we mooi op tijd in Ping'an zijn. We moeten daar namelijk een kamer te zoeken en dat is waarschijnlijk het lastigste deel van de reis omdat het vanwege de oktobervakantie ook daar wel enorm druk zal zijn. Het plan is eenvoudig nu de uitvoering nog.

Dit bord spreekt voor zich
De eerste meevaller hebben we tijdens het ontbijt. Zonder moeite krijgen we de 140 RMB die we gisteren te veel betaald hebben terug. Dat is dus een lekker gratis ontbijt en wij Hollanders houden daar wel van. Vervolgens lopen we onze eerste vertraging op. Onze taxi verschijnt niet om 9.00 uur maar om 9.20 uur. Wij vermoeden dat hij twee ritjes combineert. Verder rijdt hij in Yangshuo een ommetje, maar omdat we een vaste prijs betalen denken we dat dit wellicht te maken heeft met een wegafsluiting of zo iets.

Op het busstation is het gezellig druk maar zonder al te veel moeite kopen we een kaartje voor de bus naar Guilin. Helaas is het zo druk dat we niet met de eerst volgende bus en ook niet met de daarna volgende bus mee kunnen. Nee, onze bus gaat pas om 11.05 uur. We moeten dus bijna anderhalf uur wachten voordat onze bus vertrekt.
Er zit dus weinig anders op dan even het centrum in te lopen en daar een bakkie koffie te doen. Ondertussen zwengelen we onze laptop aan en googlen we wat naar info over Ping'an en de mogelijkheden om daar te wandelen / slapen. Maar, ja omdat we nu al anderhalf uur vertraging hebben zijn we er niet zeker van dat we vandaag Ping'an nog halen. Dus we reserveren nog maar even niets.
Terug op het busstation heeft men daar duidelijk last van de drukte. Voor het eerst maken we mee dat een bus op een grote lijn flink vertraging heeft. Uiteindelijk vertrekken we om 11.30 uur uit Yangshuo, een kleine twee uur later dan we verwacht / gehoopt hadden.

Ook vandaag is het gezellig druk in Yangshuo

Maar het wordt nog erger, veel erger. Na 20 minuten rijden komt de bus tot stilstand en staan we drie rijen dik op een weg waar we eigenlijk maar één rijstrook hebben. Er komt nog wel verkeer van de andere kant, maar doordat hun rijbaan voor de helft in beslag genomen wordt door onze file schieten zij ook niet op. Na 20 minuten stilstaan mogen we zowaar een paar meter vooruit en na nog eens 20 minuten wachten begint het met horten en stoten een klein beetje te rijden.
Inmiddels hebben we besloten dat we Ping'an niet gaan halen en dat we de bus naar Longsheng alleen nemen wanneer we die uiterlijk om 14.30 uur kunnen hebben. Longsheng is volgens onze boeken vanaf Guilin twee uur rijden. Dus als we om uiterlijk 14.30 uur een bus uit Guilin hebben dan zouden we er op een dag als vandaag toch om 17.00 uur moeten kunnen zijn. We hopen dat dit dan vroeg genoeg is om nog een kamer te vinden.

Uiteindelijk blijkt dat er een ongeluk is gebeurd en komen wij om 1 minuut voor 14.30 uur aan op het busstation van Guilin. Die bus naar Longsheng dat gaan we vandaag dus niet meer doen. Om morgen wel op tijd weg te kunnen kopen we nu vast kaartjes voor de bus van morgen van 9.25 uur naar Longsheng. Kijk we hebben vandaag wel iets geleerd.
Vervolgens bellen we naar het Guilin Backstreet Youth Hostel waar we afgelopen zaterdag ook hebben geslapen, zij zitten vol. Hierna besluiten we richting het centrum te lopen en eerst het City Garden Hotel te checken. Mocht dat ook vol zitten dan willen we vervolgens min of meer alle hotels die we zien binnen lopen.

Zomaar een straatje in de binnenstad van Guilin

Deze keer zit het (erg) mee, het City Garden Hotel heeft nog een standaard kamer voor ons. En niet eens voor de prijs, 558 RMB, die op het bord staat, nee, voor 450 RMB. Dus zelfs op de allerdrukste dagen van het jaar hoef je de prijs die op het bord staat niet te betalen.
We gaan naar onze kamer waar Jacob tot de ontdekking komt dat hij zijn hoedje kwijt is. Jammer, maar nu hebben we de rest van de middag wel iets te doen, een nieuw hoedje kopen. Ook besluiten we dat we vanavond wel met de rondvaartboot willen en hebben we de rest van de dag toch een redelijk gevuld programma.

Eerst gaan we naar de Moon en Sun Pagode waar we zondag volgens ons een hokje hebben gezien waar ze kaartjes voor de rondvaartboot verkopen. Dat doen ze er wel, maar niet zo van je loopt naar het loket, zegt wat je hebben wilt, je betaalt en je krijgt je kaartje. Nee, het gaat ongeveer zo.
Je loopt naar het loket en zegt wat je hebben wilt, dan kijken er twee meisjes moeilijk en gaat een jongen iets checken op een computer, een meisje zegt dat je even moet wachten, jongen nummer twee komt naar buiten, je vertelt hem ook wat je wilt hebben, hij zegt dat we even moeten wachten, stapt op zijn scooter en vertrekt, je gaat ondertussen ergens zitten, koopt een ijsje en stopt dat na drie happen in een prullenbak, het meisje krijgt een belletje van de jongen, zij komt nog een keer vragen wat je hebben wilt je vertelt haar wat we hebben wilt, zij wil nu geld, je geeft haar 149 RMB per kaartje, zij geeft je een bonnetje en zegt dat je moet wacht, de jongen op de scooter komt terug, hij geeft je de kaartjes en jij hem het bonnetje, hij vertelt je waar je vanavond om 20.20 uur moet opstappen en klaar ben je.
Je kunt zeggen wat je wilt, maar het werkt wel. Alleen duurt het kopen van een kaartje zo geen 2 maar dik 20 minuten.

Hierna gaan we op zoek naar een nieuw hoedje voor Jacob en ook dat lukt. Om dit te vieren drinken we ergens een biertje waarna we tegen 18.30 uur gaan eten. Het restaurant dat we hebben uitgezocht zit vol, maar dat geeft niet. Men zet er gewoon een tafel bij, op straat. Gelukkig is het hier voetgangersgebied.

De Arc de Triomphe van Guilin

De tocht met de rondvaartboot is aan de ene kant wat je er van mag verwachten, een Chinese gids die bij ieder hotel, brug, boom, gebouw vertelt hoe oud, groot en mooi het wel niet is, vele bomen en gebouwen langs de route die in, gekleurd, licht staan, Chinezen die samen met ons op de foto willen etc.
Aan de andere kant heeft de tocht ook een paar verrassingen, het is geen rondje, we moeten ergens anders uitstappen dan waar we begonnen zijn, we komen niet alleen op riviertjes en meertjes in de stad maar ook op de Li rivier (Líjiāng / 漓江), we gaan door twee, verschillende soorten, sluizen en Guilin blijkt toch leuke parkjes te hebben waar allerlei mensen zingen, dansen etc. Al met al vinden wij deze tocht met de rondvaartboot een aardige invulling van onze avond.

Voordat we naar het hotel gaan, pinnen we nog even 5.000 RMB. Gisteren hebben we ook al 4.000 RMB gepind, maar we willen na al het gedoe van vandaag de komende dagen echt niet, zoals in Wutaishan (Wǔtái Shān / 五台山), zonder geld komen te zitten.