Dag 5: Kajakken op de Li rivier
Gisteren zijn we van kamer gewisseld en vannacht is er voor ons helemaal geen plaats in de herberg. Gelukkig wilde men ons wel helpen met het zoeken van een andere overnachting mogelijkheid en dus mogen we vanavond bij Chinese mensen slapen. Deze mensen wonen vlakbij en verhuren kamers op de bovenste twee verdiepingen van hun huis. Dus voordat we om 9.00 uur in de taxi naar Yangshuo (Yángshuò / 阳朔) stappen, pakken we onze rugzakken in en geven we die af bij de receptie.

In Yangshuo kopen we eerst nog wat drinken waarna we richting het reisbureautje, waar we gisteren onze kajaktocht hebben geboekt, lopen. Eerst krijgen we de indruk dat de gids ons in een openbare bus mee wil nemen, maar dat blijkt niet het geval. We krijgen gewoon een privé busje dat vanaf het busstation vertrekt, tja, je moet ergens parkeren.
Na een klein half uurtje rijden verlaten we de verharde weg en komen we op een gravelweggetje terecht dat ons bij een paar huisjes bij de Li rivier (Líjiāng / 漓江) brengt. Hier begint onze kajaktocht.

Zo ziet dat er ongeveer uit, kajakken op de Li rivier

De kajak die we meekrijgen is niet zo geweldig. De ruimte waar je je benen in zou moeten steken is zo laag dat er echt geen voeten in passen dus moeten we met opgetrokken benen zitten. Voor de rest heeft de kajak de kwaliteit die je mag verwachten van een Chinese kajakverhuur.
We vertrekken ongeveer gelijk met een ander stel met twee kinderen. Voor ons zessen gaat er een mannetje met een bamboeboot van pvc-buizen met een buitenboordmotor mee. Dat is erg handig want hij neemt onze rugzakken mee zodat wij ze niet in onze kajak hoeven te proppen en nu blijven ze ongeacht wat wij doen nog droog ook. Voor de rest zien we op het water alleen nog één ander stel, ongelooflijk wat een rust. En dat terwijl het in Yangshuo vandaag, op 1 oktober, zo'n beetje de drukste dag van het jaar is.

Wat hij precies aan het doen is weten we niet, maar het lijkt op het oogsten van wier

Het kajakken gaat goed, we drijven lekker met de stroming mee en na een dik half uur stoppen we bij Liugong. Liugong ligt volgens onze informatie ongeveer halverwege. Het is een oud Ming dorpje en dat is te zien. Wat ook te zien is, is dat het weer tot leven begint te komen. We zien diverse leegstaande gebouwen en hebben de indruk dat het toerisme net op tijd op gang is gekomen om het dorpje van de totale ondergang te redden. We zien ook enkele toeristen die met een gids en een auto zijn gekomen en we zien meerdere restaurantjes en mannetjes en vrouwtjes die ons iets proberen te verkopen. Helaas voor hen genieten we erg van een korte wandeling door het dorpje, maar kopen we niets.

Liugong, gezien vanaf de Li rivier

Met frisse moed stappen we weer in onze kajak voor de tweede helft van onze tocht. Echter, deden we over de eerste helft ruim een half uur, over de tweede helft doen we ongeveer anderhalf uur, of zou Liugong toch niet helemaal halverwege liggen? Als we later onze gps uitlezen kunnen we goed zien dat Liugong niet echt halverwege ligt.

Het wassen van kleren in een rivier is in grote delen van China nog heel gewoon

Als we in Puyi, het eindpunt van onze tocht, aankomen hebben we best een beetje honger en eten we in een leuk prieeltje de spekpannenkoeken op die we vanochtend bij het ontbijt hebben laten inpakken. Vervolgens lopen we op ons gemak het dorpje in. Ook Puyi is een leuk oud dorpje waar van alles en nog wat te zien is.
Als we ergens op een binnenplaatsje een paar mensen zien die daar aan het werk zijn, roepen zij iets naar ons en lopen we een stukje de binnenplaats op om te kijken wat er gebeurt. Nu is het toch handig dat Jacob een beetje Chinees spreekt. Het blijkt dat ze hier rijstwijn (báijiǔ / 白酒) maken. We maken een paar foto's en lopen weer verder.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Aan het eind van de straat is men bezig om iets wat op de hoofdstraat lijkt op te knappen. Daar staat ook een bus. Misschien is dat de onze wel. En waarachtig, dat is zo. We stappen in en binnen enkele minuten vertrekt hij.
Onderweg betalen we 4 RMB per persoon en hebben we een geinig ritje. Het grootste deel van de rit gaat over een weg waar aan gewerkt wordt. De bus, die geen airco heeft, wordt van buiten en van binnen behoorlijk stoffig. Maar ook hier is een oplossing voor. Net voor we op het asfalt komen staat iemand water op de weg te spuiten en die spuit ook even de voorruit van onze bus schoon. Hierbij komt door een openstaand raampje een flinke straal de bus in, maar die raakt niemand. Na ruim een half uur rijden zijn we weer in Yangshuo.

De bus van Puyi terug naar Yangshuo

Omdat we zowel in Liugong als in Puyi niet echt gegeten hebben, hebben we inmiddels wel een beetje honger, het is inmiddels dik 14.00 uur geweest. We besluiten richting de Li rivier te lopen en te kijken of we daar ergens een leuk terrasje kunnen vinden. We lopen door hetzelfde voetgangersgebied als eergisteren, maar vandaag is het echt ontzettend druk. Verder zien we deze keer toch wat meer leuke souvenirwinkeltjes.
Als we via "West Street" bij de Li rivier komen gaan we linksaf en zien daar een restaurant. Niet dat het een leuk terras heeft, maar de achterkant heeft wel uitzicht op de Li rivier. Als we eenmaal zitten denken we echt dat onze tafel zo'n beetje het mooiste uitzicht op de Li rivier heeft van heel Yangshuo. We bestellen wat te eten en te drinken en het is maar goed dat het uitzicht zo geweldig is, want het eten en drinken valt een beetje tegen.

Als we uitgekeken zijn gaan we terug naar ons hotel. Deze keer betalen we geen 25 RMB maar 30 RMB voor het ritje naar ons hotel. Doordat het op 1 oktober zo druk is, is alles duurder, ook de taxi's.
Terug in het hotel drinken we nog even wat op het terras waarna we rond 17.45 uur maar eens gaan kijken bij onze nieuwe kamer. Eerst rekenen we nog even af, in het totaal 1.700 RMB voor drie nachten inclusief drie diners, drie ontbijten, twee fietsen voor een dag en een bezoek aan de lichtshow. Oftewel ruim 400 RMB voor een kamer inclusief diner en ontbijt per dag.
Terwijl we dit ('s avonds) typen vinden we het minder goedkoop dan we dachten en als we nog eens goed kijken blijkt er een fout van 140 RMB in de rekening te zitten. Dat wordt morgen dus gratis ontbijten.

Het uitzicht vanuit onze nieuwe kamer

Onze nieuwe kamer is op de 4e verdieping van een nieuw huis van het model dat we wel meer gezien hebben in dit gebied. De kamer zelf is erg klein, naast het bed is er nog ongeveer vier vierkante meter ruimte over en er is een douche. En die douche is perfect.
En wat nog beter is, is het uitzicht. We kijken heel mooi over de rijstvelden op de karstbergen in de omgeving. We zien hoe boeren bezig zijn om met grote gieters hun gewassen te bevloeien en hoe een aantal waterbuffels heerlijk aan het badderen is. En dat allemaal voor 150 RMB per nacht.

Dit nodigt uit voor een avondwandelingetje. Wij lopen door de velden richt de Yulong rivier (Yùlóng Hé / 遇龙河) . Bij de rivier zien we nog enkele mensen die we eerder ook in het hotel hebben gezien. Zij lijken hier gezwommen te hebben. Als we een stukje terug lopen en via een ander paadje weer bij de rivier komen, je kunt hier eigenlijk niet langs de rivier lopen, zien we een Chinese jongen die een bad neemt in de rivier. Tja, wij maar klagen over onze douche van gisterenavond, maar hij heeft er kennelijk helemaal geen.

Typisch Yangshuo, karstbergen met daar tussen rijstvelden
Inmiddels begint het behoorlijk te schemeren en lopen wij terug naar onze kamer. Dat gaat met een hoop herrie gepaard. In de schemering komen er zoveel muggen uit de rijstvelden omhoog dat je ze beter hoort dan ziet. Dus vooral doorlopen want dan heb je de minste last de muggen.
Terug op onze hotelkamer is het tijd voor een lekkere douche waarna we weer naar de Yangshuo Outside Inn lopen om er te eten. Wij vinden het terras en het eten er perfect, de kamers zijn er helaas iets minder. Even na 21.00 uur zijn we helemaal uitgegeten en gaan we terug naar onze kamer waar we om even na 22.00 uur gaan slapen.