Dag 3: Yangshuo en een fietstocht in de omgeving van Yangshuo
Ook vanochtend slapen we lekker uit. De gehorigheid valt mee, of is het dat de andere gasten ook uitslapen? Hoe dan ook wij staan pas rond 8.30 uur op waarna we op ons gemak in de tuin van het hotel ontbijten.

De weg van ons hotel naar Yangshuo

Na het ontbijt pakken we onze spullen en huren we de laatste mountainbikes van het hotel, 20 RMB per stuk. Om even na 10.00 uur fietsen we op ons gemak richting Yangshuo (Yángshuò / 阳朔). Hier gaan we op zoek naar een parkeerplek voor onze fietsen. Het meisje van het hotel vertelde ons dat we alleen in bepaalde gele vakken onze fietsen mogen parkeren en dat de politie zo nu en dan de fout geparkeerde fietsen meeneemt. Dit betekent dat je vrijwel nergens je fiets kunt parkeren. We rijden diverse rondjes door het centrum en vinden uiteindelijk toch een plekje.
Het idee is dat we nu het centrum van Yangshuo te voet gaan verkennen. Maar we hebben het idee dat we het meeste al vanaf de fiets hebben gezien. Toch lopen we nog een rondje waarbij we ook even bij de Li rivier (Líjiāng / 漓江) gaan kijken. Het is en blijft een mooi gezicht de Li met die rare karstbergen op de achtergrond.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Even na 12.00 uur hebben we het allemaal wel gezien. We vinden het niet zo bijzonder. Lijiang (Lìjiāng / 丽江) en Pingyao (Píngyáo / 平遥) blijven onze meest favoriete Chinese steden om door heen te lopen. Yangshuo heeft veel te veel niet Chinese dingen zoals heel veel op westerse toeristen gerichte restaurant en relatief weinig leuke souvenirwinkeltjes. Verder doet het centrum wel heel modern aan en is men het duidelijk nog aan het uitbreiden. Zo zien we enkele gebouwen die net klaar zijn en nu nog leeg staan.
We besluiten om eerst te gaan lunchen en vervolgens een fietstocht te gaan maken. We zoeken ergens een terrasje uit, maar echt rustig zitten we niet. We zitten er ongeveer een uur en in die tijd komen er twaalf verko(o)p(st)ers langs die wat van ons willen. Helaas voor hen, wij willen niets van hen.

In zo'n omgeving mogen wij graag een stukje fietsen

Rond 13.30 uur zitten we weer op de fiets. We hebben een vaag kaartje van Yangshuo en omgeving met daarop een stippellijntje dat volgens ons een fietsroute moet zijn. De ervaring leert dat dit soort kaartjes niet op schaal en behoorlijk onbetrouwbaar zijn. Gelukkig hebben we de tijd en redelijk goede fietsen, dachten we.
De fiets van Gabrielle schakelt slecht en als we daar eens goed naar kijken blijkt de kabel naar haar achterderailleur gebroken te zijn. Hierdoor kan zij niet heel klein schakelen en dus ruilen we van fiets. Maar daar wordt het niet beter van. Jacob heeft namelijk wel wat gerommeld en als hij vervolgens door een flink gat rijdt schiet de ketting achter op een ander tandwiel. Dat tandwiel blijkt versleten want wanneer Jacob flink kracht zet, slaat de ketting over. Dus moet de ketting weer terug, dat lukt. Een eind verderop loopt de ketting vast tussen het kleinste tandwiel en het frame. Los trekken lukt niet, dus probeert Jacob het met een flinke trap op de trappers. Helaas kan de ketting daar niet tegen, de ketting zegt krak. Dus mag Jacob Gabrielle de rest van de middag duwen.

De steenfabriek waar we langskomen

De fietstocht zelf is overigens erg geinig. We vinden vooral het eerste stuk leuk en daar hebben we ons niet helemaal (of juist helemaal niet) aan de bedoelde route gehouden. Het stuk vanaf de Li rivier tot aan de weg naar Moon Hill (Yuéliang Shān / 月亮山) rijden we over onverharde wegen en paden. We rijden hierbij zo dicht mogelijk langs de Yulong rivier (Yùlóng Hé / 遇龙河). Een enkele keer rijden we "verkeerd" waardoor we ineens bij een grote stenenbakkerij staan, ook geinig. Verder moeten we een keer over iets van een brug klimmen en moeten we aan het eind een paar honderd meter over een stenen muurtje van ongeveer 40 cm breed lopen (fietsen lijkt ons namelijk niet zo'n goed plan). Maar als je dit, net als wij, niet erg vindt dan is het een erg leuke route. We hebben ook een klein stukje over een wat grotere onverharde weg gereden en prompt werden we bijna omver gereden door allerlei busjes met toeristen.

Hier is het nog lekker rustig

Na de weg richting Moon Hill fietsen we hoofdzakelijk over een betonweg die we delen met allerlei toeristenbusjes en vrachtwagens die bamboeboten stroomopwaarts brengen. De Yulong rivier blijkt namelijk de rivier te zijn om met een bamboeboot een tochtje te maken. Dit ziet er allemaal erg geinig, maar ook erg druk, uit. Vooral bij de kruising met de weg naar Moon Hill, waar een grote opstapplaats is, is het erg druk. Verder is het bijzonder om te zien dat er op diverse plaatsen in de rivier een soort vlotten liggen waar je met de bamboeboot even kunt aanmeren om wat te eten of te drinken.
Wat we redelijk veel zien zijn mensen die hun fietsen meenemen op de boot. Dat is best handig. Je maakt dan eerst een fietstochtje vanuit Yangshuo naar een van de vele punten waar je op de boot kan stappen. Vervolgens laat je je lekker de rivier afzakken. En wanneer je een eind stroomafwaarts weer van de bamboeboot afmoet kan je gewoon op je fiets weer terug rijden naar Yangshuo.

Dat we het stuk na de weg richting Moon Hill niet zo mooi vinden als het stuk daarvoor komt misschien ook omdat aan het begin van dit tweede stuk onze ketting brak. Onderweg zien we trouwens nog twee hotels, de Giggling Tree en het Yangshuo Mountain Retreat, waar we eventueel hadden willen logeren. Rond 16.45 uur zijn we weer terug in ons hotel.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Terug in ons hotel wil Gabrielle nog een wandelingetje maken, maar Jacob wil eerst even zitten, al dat duwen was best vermoeiend. Rond 18.00 uur gaan we toch nog even op stap. We volgen een paadje dat bij het terras van het hotel rechtsaf gaat. Dat blijkt een erg leuk paadje te zijn en we blijven het stug volgen waarbij we bij iedere kruising rechtsaf gaan. Na ongeveer drie kwartier zijn we weer terug. Het was een erg leuk wandelingetje.

De rest van de avond besteden we aan eten en het regelen van wat dingetjes. Zo moeten we morgen van kamer wisselen en blijkt het niet mogelijk te zijn om een nacht langer te blijven. Maar dat willen we wel !
Gelukkig weet het meisje dat ons helpt op vijf minuten lopen nog wel een kamer. Gabrielle gaat samen met haar even en reserveert vervolgens de kamer voor één nacht. Verder regelen we dat we morgen om 8.45 uur naar Yangshuo worden gebracht. Daar willen we de bus naar Yangdi (Yángdī / 杨堤) nemen om vanaf Yangdi te gaan wandelen. Tot slot reserveren we, via het meisje van het hotel, voor morgenavond twee kaartjes voor de "beroemde" lichtshow waarbij het hotel ook voor vervoer zal zorgen.