Dag 2: Een dagje Guilin en met de bus naar Yangshuo
Na een wat onrustige nacht, het is hier echt heel gehorig, staan we om even na 8.30 uur op. We lopen we naar een restaurant langs de Li rivier (Líjiāng / 漓江) dat we gisteravond hebben gezien. Daar ontbijten we op ons gemak en uitgebreid, het smaak perfect.
Op de terugweg naar ons hotel lopen we langs het Sheraton Hotel. Daar komen net een paar mensen met een kaart van Guilin (Guìlín / 桂林) naar buiten. Dat brengt ons op een idee. Wij lopen het hotel in en doen net of wij er logeren. Bij de receptie vragen we om een kaart, dat is geen probleem, dankjewel en tot een volgende keer. Terug in ons eigen, veel goedkopere, hotel checken we uit en doen we onze bagage in de opslag.

Tegen 11.00 uur staan we weer buiten en beginnen we aan een rondje Guilin. We lopen eerst naar het Prince City & Solitary Beauty Peak Park. Dit park, entree 50 RMB per persoon, bestaat uit twee delen, een stuk (het oude "huis" van prins Jingjiang) met wat gebouwen en een netjes aangelegde tuin. Dit stuk doet ons nog het meest denken aan een Amerikaanse universiteit campus. Het tweede deel is een berg (Solitary Beauty Peak / dúxiù fēng / 独秀峰) met onderin enkele grotten.
In één van de gebouwen waar we langskomen is van alles gaande en wij kijken even naar binnen. Er is een grote zaal die vol zit met een paar honderd lagere schoolleerlingen. Zij doen van alles en nog wat behalve kijken naar wat er op het podium gebeurt. Op het podium komen om de buurt groepjes kinderen naar voren die daar wat zeggen (roepen / schreeuwen) en eventueel een kunstje doen. We kijken het even aan. Op het moment dat de herrie ons echt te veel wordt gaan we weer verder.

Veel belangstelling voor de diverse optredens is er niet

Vervolgens lopen we door een grot waar je niet zomaar in kan. De deur zit op slot. Maar voordat we dat doorhebben wordt hij geopend en achter ons weer op slot gedaan. Oké, nu maar hopen dat er ergens anders een uitgang is. De grot is op zich wel grappig, het is een soort boeddhistisch klooster, maar dan anders. De uitgang is inderdaad ergens anders, namelijk in de onvermijdelijk souvenirwinkel.

Als we weer buiten zijn nemen we de trap omhoog. Het is een flinke trap, maar uiteindelijk komen we boven op de Solitary Beauty Peak. Het uitzicht is hier best geinig. We zien dat er in de omgeving nog een paar van dit soort bergen zijn waar je op kunt klimmen en je ziet ook heel mooi dat Guilin om een aantal bergen heen gebouwd is. We snappen nu ook waarom je hier vrijwel geen gebouwen ziet van meer dan 10 verdiepingen hoog, dat zou de hele skyline van Guilin verpesten omdat je dan de bergen niet meer zou kunnen zien.

Guilin gezien vanaf de Solitary Beauty Peak

Als we weer beneden zijn besluiten we om niet nog een berg te beklimmen maar om nog een stukje stroomopwaarts te kijken of we daar de Li rivier kunnen oversteken. Hierbij komen we langs een soort touwbrug die ons, zoals we even later merken, naar een eilandje brengt. Dit is zelfs een erg geinig eilandje met een paar terrasjes waar nu nog niets te doen is, maar waar je 's avonds volgens ons heel leuk kunt eten.

We lopen het eiland af en weer verder. Helaas blijkt er geen brug of iets dergelijks naar de overkant te zijn. Wat nu, we zien ook geen pontje of zo. Op goed geluk zwaait Jacob naar een mannetje op een bamboebootje zonder passagiers. Dat werkt. Na een stevige onderhandeling, waar ook enkele Chinezen zich mee bemoeien, wil hij ons voor 10 RMB naar de overkant brengen. Dat is prima.

De plek waar wij onze bamboeboot verlaten

Vanaf deze kant van de rivier ziet Guilin er trouwens veel mooier, groener, uit. We lopen terug richting het centrum waarbij we langs het Guilin Nationalities Park komen waar 's morgens en 's avonds iets van open lucht voorstellingen lijken te zijn.
Uiteindelijk zijn we om even na 13.30 uur bij ons laatste doel van deze dag, de Moon en Sun Pagode. Omdat ze niet genoemd staan in onze Rough Guide uit 2003, en toch behoorlijk beeld bepalend zijn, vermoeden wij dat ze behoorlijk nieuw zijn. Het informatiebord is echter niet minder enthousiast, met name over de Sun Pagode dat de grootste koperen pagode ter wereld zou zijn.
Wij vinden ze echter niet zo bijzonder al krijg je voor 30 RMB entree wel een paar bijzondere dingen te zien. Zo kan je alleen bij de Sun Pagode komen door in de kelder van de Moon Pagode door een tunnel te lopen. Verder is de Sun Pagode voor ons de eerste pagode met een lift.

De Sun en Moon Pagodes in Guilin

Helaas zijn we niet alleen in onze nieuwe hotelkamer
Hierna lopen we naar Rosemary Café, waar we gisteren hadden willen dineren, om daar te lunchen. Deze keer vinden we het wel en het eten is er prima. Even na 15.00 uur zijn we weer terug in ons hotel waar we onze spullen ophalen en een taxi (10 RMB) naar het busstation nemen.
Daar kopen we twee kaartjes voor de bus naar Yangshuo (Yángshuò / 阳朔), 17 RMB per stuk. Er vertrek ieder kwartier een bus en wij hebben de bus van 15.45 uur. Het is een nette, comfortabele bus met ruim voldoende beenruimte.

Even na 17.00 uur stappen we uit op het busstation van Yangshuo. We pakken onze spullen en lopen het terrein af waar we een taxi nemen. Die brengt ons voor 25 RMB naar de Yangshuo Outside Inn. Ergens even na 17.30 uur komen we daar aan.
De rest van de dag doen we niets bijzonders meer. Je kunt hier heerlijk buiten zitten en prima eten en van beiden genieten we totdat we rond 22.30 uur lekker gaan slapen.