Dag 5: Mati Si en een volledige zonsverduistering
Aangezien we gisteren tijdens de prijsonderhandelingen over de hotelkamer ons ontbijt hebben moeten inleveren, ontbijten we vanochtend op onze hotelkamer. Vervolgens stappen we om 9.00 uur in de taxi richting Mati Si (Mǎtí Sì / 马蹄寺), waar we even na 10.00 uur aankomen.
Het valt ons op dat de weg waarlangs we Zhangye (Zhāngyè / 张掖) nu verlaten er lang niet zo troosteloos uitziet als de weg waarlangs we gisteren binnen kwamen. Verder vinden we onze chauffeur een beetje een slome. Hij rijdt net iets te langzaam en zodra hij iets ziet bewegen begint hij te toeteren om vervolgens allerlei motortjes etc op 10 cm afstand te passeren. Maar ja, alles went en een kleine 60 kilometer later, dus niet de 75 die ze gisteren zeiden, staan we een kaartje (35 RMB per stuk) te kopen om het "park" in te mogen.

Twee Yugur meisjes
Eigenlijk weten we niet zo goed wat we van Mati Si kunnen verwachten. Achteraf lezen we op ons kaartje dat hier een minderheid, de Yugur, leeft en dat die om 11.00 uur en om 15.30 uur een voortstelling geven, die we dus missen want dat heb je nu eenmaal met dingen die je achteraf leest. Verder is er een Thousand Buddha Cave en een dierentuin met zeldzame dieren. Wat ons uit onze boeken vooral is bijgebleven is dat je hier leuk kunt wandelen, en dat klopt.

Onze chauffeur stopt eerst bij de Thousand Buddha Cave en we zijn behoorlijk onder de indruk. Datong mag dan bekend zijn om zijn hangende tempel, hier doet men er niet veel voor onder. Toch is de constructie anders. In Datong zit het bouwwerk tegen de rotsen geplakt en rust het vooral op enkele palen. Hier zijn er inhammen in de rotsen gehakt en daar is vervolgens iets ingebouwd dat een stukje buiten de rotswant steekt.
Dit ziet er allemaal extra spectaculair uit omdat alle trappen volledig in de rotsen zitten waardoor je aan de buitenkant alleen de vertrekken ziet. Van binnen is het allemaal wat minder spectaculair tenzij je van smalle trappen en kleine doorgangetjes houdt, dan is dit zeker wat. Maar als tempel / klooster stelt het allemaal niet zo heel veel voor.

Na een half uurtje rijden we verder het park in en rond 10.45 uur parkeert onze chauffeur zijn auto op de centrale parkeerplaats. Hij wijst dat we eerst naar links moeten dus pakken wij onze spullen en lopen we die kant uit.
Het is ons niet helemaal duidelijk wat hier te doen is. Er staan behoorlijk wat behoorlijk lelijke witte "tenten" die gemaakt lijken om groepen te ontvangen en te entertainen. Dat trekt ons niet dus lopen we verder. Ook komen we langs een bordje dat wijst naar een dierentuin maar ook die slaan we over en de grote dans en muziekhal, die je op grote afstand al kunt horen slaan we ook over. Tja en wanneer je alles overslaat sta je zomaar ineens aan het eind van de weg.

Enkele tempeltjes van de Thousand Buddha Caves van Mati Si

De watervallen waar we naar toe lopen / klimmen
We besluiten om richting de waterval te lopen die we in de verte zien. Uiteraard kan je hier ook paarden huren die je brengen, maar die laten we lekker staan. Het pad is een echt bergpad en buiten het geruis van het water waar we langs lopen is het lekker rustig. Het pad gaat langzaam omhoog en we hebben geen idee hoe ver het is. We komen langs een stuwdammetje en wanneer we vervolgens op het punt komen waar de paarden stoppen krijgen we de indruk dat we vast niet zo veel verder meer kunnen, al lijkt de waterval nog een heel eind te zijn.
We lopen verder en als we het riviertje weer moeten oversteken besluit alleen Jacob om nog verder te gaan. Gabrielle heeft gisteren bij het uitstappen van de trein haar knie hard gestoten en vind het net als haar ouders wel mooi hier, en dat is het ook.

Een paar honderd meter nadat Jacob de rivier is overgestoken begint er een aangelegd pad. Kijk zo kennen we onze Chinezen weer. Vol goede moed loopt hij verder. Een eindje verderop wordt het allemaal toch wat spannender. Hij moet weer het water over en aan de overkant gaat het pad over in een aangelegde trap. Echter die trap is steil en de laatste paar jaren niet onderhouden.
Maar het is te doen al begint Jacob de hoogte nu toch ook wel een beetje te voelen. Zhangye ligt op iets van 1.470 meter, de parkeerplaats van het park op 2.600 meter en wanneer Jacob na wat klimmen en klauteren onderaan de waterval staat, staat hij op 3.130 meter, is hij toch mooi dik 500 meter omhoog gelopen. Overigens dit is "maar" 170 meer dan de rest omhoog gelopen is.
Bij de waterval maakt hij wat foto's en eet en drinkt hij wat. Op de terugweg maakt hij nog meer foto's van de omgeving want die is hier behoorlijk spectaculair.

Tegen 13.45 uur is hij weer terug bij de rest. Tegen de tijd dat we weer bij de paarden komen, neemt Jacob weer afscheid om via een pad over enkele heuvels terug te lopen naar de parkeerplaats. De rest loopt op zijn / haar gemak via de weg naar de parkeerplaats. Wanneer ze daar aankomen vinden de ouders van Gabrielle het allemaal wel prima en zoeken ze een bankje waar ze lekker kunnen uitrusten.

Het uitzicht vanaf de waterval

Gabrielle loopt nog wat verder naar enkele pagodes die ze ziet en tegen de tijd dat ze daar is uitgekeken komt ze Jacob weer tegen. Samen lopen we terug naar de parkeerplaats.
Bij de pagodes hebben we nog een klooster gezien vergelijkbaar met wat we vanochtend zagen. We vragen onze chauffeur om ons daar heen te rijden en ondanks dat hij over een gravelweg moet is dat geen probleem. Als we daar aankomen is er toch een kleine tegenvaller, we moeten entree (37 RMB per persoon) betalen. De ouders van Gabrielle hebben echter wel genoeg geklommen voor vandaag en laten aan ons de eer.

Vooral op de begane grond is dit klooster heel anders dan het klooster van vanochtend. Hier heb je namelijk echt enkele grotten zoals we die ook in Dunhuang hebben gezien. Met als enige en toch wel belangrijk verschil, dat hier alle beelden verdwenen zijn en ook een groot deel van de tekeningen vertrokken is. Maar hier kunnen (mogen ?) we wel foto's maken !
Voor de rest zijn de tunneltjes en de trappetjes hier nog kleiner en smaller dan vanochtend en zijn met name de in het midden gelegen tempeltjes erg nepperig. Helemaal boven, ziet Jacob, Gabrielle houdt het halverwege voor gezien, twee kleine tempeltjes die wel authentiek aandoen al stikt hij er bijna van de rook van de twee wierookstokjes die er branden. Een beetje meer ventilatie zou geen kwaad kunnen.

De bergwand met het klooster (boeddha grotten) die we als laatste bezoeken

Even voor 16.30 uur zijn we helemaal uitgekeken en beginnen we aan de reis terug naar Zhangye. Vooral de eerste helft genieten we van het uitzicht. Overal zien we mensen die op de velden druk bezig zijn met de graanoogst. Verder zien we heel veel irrigatiekanaaltjes en iets wat best wel eens een oud fort zou kunnen zijn maar nu nog niet als zodanig erkend is.
Geleidelijk laten we het groen achter ons en komen we weer in een meer woestijnachtige omgeving terug en rond 17.30 uur zijn we weer bij ons hotel.

De totale zonsverduistering van 1 augustus 2008
foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Nu hebben we een uurtje vrij want tegen 18.30 uur willen we naar het grote centrale plein lopen om daar de zonsverduistering te bekijken. Tja toen we deze vakantie planden hadden we hier helemaal niet aangedacht, maar in het gebied waar we zijn is er vandaag even na 19.00 uur een volledige zonsverduistering. Overigens wel grappig want we zijn nu al redelijk wat mensen tegen gekomen die speciaal hiervoor deze kant op gekomen zijn en wij krijgen het er gewoon bij. En we hebben eigelijk best mazzel, de afgelopen dagen was het behoorlijk bewolkt, wat wel lekker was omdat het daardoor niet zo heet was en juist vandaag is het helder, en dus ook een stuk heter.

Terwijl wij staan / zitten te kijken valt het ons op dat veel van de Chinezen om ons heen ons bijna net zo interessant vinden als de zonsverduistering. Het viel ons gisteren ook al op toen we heen en weer naar het restaurant liepen dat relatief veel Chinezen naar ons keken. Dit is kennelijk een stad waar niet zo veel buitenlanders komen.

Even voor 19.30 uur is de voorstelling wat ons betreft afgelopen en gaan we eten. We lopen weer naar de straat waar we gisteren ook geweest zijn en zoeken daar een restaurant uit waar we voor nog geen 80 RMB met zijn vieren eten.
Na het eten lopen we via een supermarkt terug naar ons hotel waar we nog een bakkie koffie maken, onze mail checken, de gps uitlezen etc. Tegen 23.00 uur ligt iedereen heerlijk in bed.