Dag 4: Twee stukjes Chinese Muur en met de trein naar Zhangye
De ochtend begint vandaag een beetje ongeregeld. Als we om 8.00 uur in de ontbijtzaal komen is daar net een enorme groep Chinezen (of volgens Gabrielle Koreanen) bezig om het buffet volledig te plunderen, het enige wat er nog staat zijn lege borden en schalen. Aangezien het er verder ook wel heel erg Chinees uit ziet, zijn wij er snel uit, we gaan wel ergens anders ontbijten. Omdat het een beetje fris is en we een stukje moeten lopen gaan we eerst terug naar de hotelkamer om een fleece te halen en onze schoenen aan te trekken.
Als we weer beneden zijn blijken de ouders van Gabrielle nog een sneetje wit brood en wat koekjes gevonden te hebben. Omdat zij dit eerst willen opeten, spreken we af dat we elkaar zullen zien bij de bakker die zij gisterenavond met Gabrielle hebben gezien. Wij vertrekken alvast.

Die bakker blijkt toch niet zo veel soeps in de aanbieding te hebben dus lopen we iets verder naar een andere bakker. Die heeft wat meer en samen met wat yoghurt en een broodje van de eerste bakker scharrelen we zo toch een redelijk ontbijt bij elkaar. Maar de ouders van Gabrielle zien we nog steeds niet, dus lopen we terug richting het hotel. We kunnen met de boodschappen die we gekocht hebben ook prima op onze hotelkamer ontbijten.
Tot onze verbazing zitten de ouders van Gabrielle nog steeds te eten in de ontbijtzaal. Tja het buffet was weer aangevuld en er is nu ook jam en thee dus zij vonden dat ze hier wel konden eten. Daar sta je dan met je boodschappen.
Wij gaan toch maar naar onze hotelkamer om daar te ontbijten. Even later komen de ouders van Gabrielle ook naar boven en nadat we klaar zijn met eten pakken we de laatste spullen in en checken we uit. Vervolgens laten we onze bagage achter in het hotel en gaan we op zoek naar een taxi.

Ondanks dat Jacob het echt wel probeert wil onze taxi ons echt niet voor minder dan 50 RMB heen en weer brengen naar de Chinese Muur. Dan moet het dus maar voor 50 RMB. Even voor 10.00 uur zijn we bij de Chinese Muur.
Het is hier allemaal wel een beetje raar. Zoals onze boeken al zeiden heb je hier twee stukken gerestaureerde muur. Onze taxichauffeur zet ons af bij het eerste, en wellicht het leukste. Tja en wat doe je dan, dan ga je er maar een stukje over lopen. In een dik half uur lopen we heen en weer naar het uiterste punt. Het is redelijk bewolkt dus het uitzicht is niet erg geweldig maar toch wel heel anders dan wat we van de Chinese Muur rond Peking gewend zijn. Verder is de Chinese Muur hier ook echt van ander materiaal met een toplaag van een mengsel van onder andere zand en stro. We merken dat dit spul als het nat is zacht wordt. Hierdoor gaat deze toplaag regelmatig stuk en is er ook een mannetje bezig om een aantal gaten te repareren.

De twee torens van de Chinese Muur waar we vandaag eerst heen lopen

En ja hoor, we komen ook weer eens een Nederlander tegen. En wat blijkt, hij is net als enkele andere toeristen die we een paar dagen geleden in Dunhuang tegen kwamen hier voor de zonsverduistering van morgen. Tja dat is iets waar wij helemaal geen rekening mee gehouden hadden en er dus zo maar bij krijgen. Trouwens wel handig dit soort medereizigers, want nu weten wij tenminste hoe, wat en waar en kunnen wij er in onze plannen ook rekening mee houden. Nu we er toch zijn willen we dit liever niet missen.

Nadat we het eerste stuk gezien hebben gaan we, met onze taxi, naar het tweede, veel toeristischer ingerichte stuk. Ook hier moeten we entree betalen al is het met 21 RMB per persoon wel 4 RMB goedkoper dan het eerste stuk. Ook hier lopen wij naar het eindpunt van de muur maar deze keer is er aan het eind van de muur een ander pad naar beneden waardoor we vlak langs een oud tempeltje met een pagode van beton komen. De ouders van Gabrielle gaan deze keer niet mee, die hebben het klimmen op en over de muur voor vandaag wel gezien en gaan op hun gemak even bij het tempeltje kijken.

Het tweede deel van de Chinese Muur waar we vandaag heen gaan

Achteraf weten we trouwens nog steeds niet hoe het nu precies zit met deze twee stukken van de Chinese Muur. Volgens onze boeken heet het ene deel Overhanging Great Wall (Xuánbì Chángchéng / 悬臂长城) en het andere Shiguanxia Overhanging Great Wall (Shíguānxiá Xuánbì Chángchéng / 石关峡悬臂长城). Welke van deze twee de eerste is weten we niet en dat is volgens ons ook niet zo belangrijk, wij vinden ze allebei ongeveer even aardig en alleen de moeite waard wanneer je tijd over hebt.

Als we alles gezien hebben nemen we de taxi terug naar het hotel. En ja hoor, we hadden een prijs van 50 RMB afgesproken waarbij hij ons naar één ding zou brengen en nu begint hij te zeuren dat hij ons naar twee dingen heeft gebracht en dus extra geld wil hebben. Gelukkig hebben we onze spullen al als we willen betalen en we bieden hem 5 RMB aan om van het gezeur af te zijn. Maar dat vindt hij te weinig. Tja en dan heeft hij aan ons een slechte, het is 5 RMB of niets en dus lopen wij weg. Aangezien hij niet achter ons aankomt vindt hij kennelijk toch ook wel dat de paar honderd meter die hij extra heeft gereden niet echt de moeite waard is.

Wij lopen verder naar de Dico's waar Jacob wat te eten en de rest een bak koffie bestelt. Die kipburger die Jacob besteld dacht te hebben heeft geen brood maar twee dikke plakken rijst onder en boven het vlees. Het is echt even wat anders, maar zeker niet minder.
Hierna halen we onze spullen op bij het hotel en nemen we de taxi naar het station. Hier zijn we echt extreem vroeg, iets na 13.00 uur. Maar ja, we hebben toch niet anders te doen dus kunnen we net zo goed hier wachten als ergens anders.

Even na 14.15 uur vertrekt onze trein netjes op tijd. Ons rijtuig zit minder dan half vol wat tot gevolg heeft dat de mensen niet meer op hun eigen plek gaan / blijven zitten, maar zich verspreiden over het rijtuig. Wij doen daar aan mee en zitten heerlijk ruim.

De wachtruimte van het treinstation van Jiayuguan

Onderweg naar Zhangye (Zhāngyè / 张掖) maken we ons plan voor de rest van de vakantie. We bellen eerst naar een guesthouse in Xiahe (Xiàhé / 夏河) in het zuid westen van Gansu waaruit blijkt dat Xiahe nog steeds dicht is voor buitenlanders, het schijnt dat hier in maart flinke rellen zijn geweest. Daar kunnen we dus niet heen waardoor we ook niet naar Linxia (Línxià / 临夏) zullen gaan. Nu zien wij twee opties voor de komende vier dagen, met de bus naar Xining (Xīníng / 西宁) of met de trein naar Lanzhou (Lánzhōu / 兰州). Het wordt uiteindelijk de laatste waarbij we een tussenstop willen maken in Wuwei (Wǔwēi / 武威). Deze tussenstop in Wuwei is trouwens meer om de treinreis naar Lanzhou in twee stukken te hakken dan omdat we daar veel verwachten te zien.

Voor de rest van de tijd kijken we een beetje uit het raam waarbij we ongeveer hetzelfde zien als tijdens onze treinreis gisteren. Overigens hebben we wel dezelfde trein en rijtuignummer als gisteren, maar zeker niet hetzelfde rijtuig, vandaag zitten de hard seats net iets minder prettig, maar dat wordt meer dan voldoende gecompenseerd door de extra ruimte.

Om even voor 17.00 uur komen we aan in Zhangye. Daar merken we ook waarom men vandaag niet net als gisteren in de trein om onze paspoorten heeft gevraagd, als we het station uit willen moeten we onze paspoorten laten zien. We worden netjes op een lijst gezet zodat men later precies kan zien waar we geweest zijn. Wij hebben het vermoeden dat dit soort schrijverij na de Olympische Spelen wel weer over zal gaan.

Net als gisteren zien we vanuit de trein vooral dor droog landschap met zo nu en dan een stukje groen

Als we dan eindelijk buiten staan gaan we meteen weer kaartjes kopen voor overmorgen naar Wuwei. Helaas zijn er geen kaartjes meer voor de trein van ergens rond 14.00 uur en dus worden het weer kaartjes in de K592, deze keer kosten ze 41 RMB per stuk.
Hierna nemen we de taxi naar het hotel. Tjonge jonge het stuk tussen het station en de echte stad is toch echt wel arm om te zien. We hebben toch al wel heel wat van China gezien maar dit maakt toch wel weer indruk. Het centrum van Zhangye ziet er gelukkig al een stuk beter uit al kan je wel zien dat het geen welvarende stad is.

Tegen 17.30 uur checken we in in het hotel. Vandaag duurt dit alles bij elkaar bijna een half uur. Het begint met het feit dat men twee verschillende standaard kamers (158 of 228 RMB) heeft en ja dan willen wij de kamer wel eerst even zien voor we beslissen. Uiteindelijk doen we die van 228 maar dan voor 200 RMB maar dan wel zonder ontbijt. Vervolgens moeten de nieuwe formulieren voor het registreren van buitenlanders ingevuld worden. En net als in de vorige hotels waar we deze vakantie kwamen duurt dat even. Vervolgens is er onze internet aansluiting die er wel is maar in twee varianten, eentje van 20 RMB per dag een eentje van 1 mao per minuut, voor de rekenaars onder ons, het breakeven punt ligt dus op 200 minuten per dag.
Tot slot gaat Jacob nog even helemaal los tijdens de onderhandelingen over de taxi die het hotel voor morgen voor ons wil regelen om ons naar Mati Si (Mǎtí Sì / 马蹄寺) te brengen. Eerst is het 280 RMB dan 1 RMB per kilometer en 10 RMB per uur wat via een wonderbaarlijke berekening tot 250 RMB leidt en tot slot is het gewoon 230 RMB en mogen we anderhalf uur langer blijven dan voor de eerste 280 RMB. Het duurt even maar dan heb je ook wat.

Zhangye in de avond

Nadat we op onze kamer ingericht zijn moet Jacob weer aan de slag voor de overdracht van ons huis. De tijd begint nu zo te dringen dat er deze keer zelfs geskyped moet worden. Als hij, eindelijk, klaar is gaan we om even voor 19.00 uur op stap richting een restaurant dat Gabrielle in onze Rough Guide heeft gevonden. Het is trouwens erg handig dat we naast de Lonely Planet ook de Rough Guide bij ons hebben want over Zhangye en Wuwei staat veel meer in de Rough Guide dan in de Lonely Planet.

Het restaurant dat Gabrielle uitgezocht heeft bestaat niet meer, maar dat geeft niet. Ondertussen hebben we namelijk wel een mooi plein, een bakker en een erg leuk straatje met winkeltjes en restaurantjes gezien. We lopen nog iets verder en komen op een pleintje voor iets wat een tempeltje lijkt, maar een park is, en daar zien we ook een hotpot restaurant. Dat lijkt ons wel wat.
Jacob loopt met een serveerster en de kaart door het hele restaurant om aan te wijzen wat we zoal willen hebben. Vervolgens wordt dat ook gebracht en genieten we van een prima hotpot. Helaas niet onder het genot van een biertje want dat verkopen ze hier niet. We dachten het wel te zien maar nadat we een fles van dit "bier" hebben laten open maken blijkt het een soort gegiste gingerale te zijn, ook goed te drinken.

Op de terugweg naar ons hotel zien we enkele erg stoere vliegers

Tegen 20.30 uur hebben we het eten op en lopen we op ons gemak terug naar het hotel. Onderweg doen we nog wat boodschappen. Tijdens de onderhandelingen voor onze kamer is het (Chinese) ontbijt namelijk gesneuveld, dus moeten we nu zelf wat dingetjes kopen. Verder zien we op het grote centrale plein enorme vliegers die bestaan uit een touw met aan dit touw om de halve meter een kleine vlieger, dit ziet er erg geinig uit. Rond 21.15 uur zijn we weer terug op onze hotelkamer waar we met z'n allen nog een bakkie zelf gemaakte koffie drinken.
Als deze koffie op en het verslag over vandaag getypt is en de laatste mailtjes verzonden zijn gaat iedereen ook vandaag weer slapen. De ene helft slaapt op zo'n knetterhard Chinees bed en de andere helft, wij dus, dankzij onze campingmatjes op een lekker zacht bed.