Dag 3: De trein naar Jiayuguan en het fort van Jiayuguan (Jiayuguan Pass / First Beacon Tower)
Deze ochtend ontbijten we weer bij John's en deze keer zitten Gabrielle haar ouders er al te eten als wij er om 7.15 uur aankomen. Na het ontbijt verdelen we de taken. Jacob probeert nog een mailtje naar de notaris te sturen en Gabrielle zorgt voor het uitchecken en voor eten en drinken voor onderweg. Gabrielle moet dus het meeste doen maar is als eerste klaar.
Jacob kan namelijk pas even voor 8.30 uur terecht bij de enige computer die hij de afgelopen twee dagen gevonden heeft waarmee hij bij onze mail kan. Maar uiteindelijk lukt het en als ook hij klaar is, brengt de chauffeur van de afgelopen twee dagen ons naar het station.

Even voor 9.00 uur zijn we daar. Hier verloopt alles zoals je zo'n beetje mag verwachten en even na 9.30 uur vertrekt onze trein naar Jiayuguan (Jiāyùguān / 嘉峪关). We hebben een reis van ruim vier uur voor de boeg.
Ondanks dat we hard seats hebben zitten we op iets betere stoelen / banken dan de vorige keer dat we op hard seats zaten. Verder hebben we een beetje mazzel want we kunnen met zijn vieren in één zitje met twee bankjes voor twee personen bij elkaar zitten. Dit terwijl we maar twee kaartjes voor deze plaatsen hebben. Maar met wat ruilen en een open plek kom je een heel eind.

Yumen Pass, met op de achtergrond de parkeerplaats
Het uitzicht vanuit de trein van Dunhuang naar Jiayuguan. Dat groene hek staat trouwens over het gehele traject aan beide kanten van het spoor.

Onderweg is er niet veel meer te doen dan uit het raam kijken. Hierbij zien we vooral woestijn. En die hebben we de afgelopen dagen nog niet gezien. Het interessants wordt het als we op de lijn, Ürümqi (Wūlǔmùqí / 乌鲁木齐) - Xi'an (Xī'ān / 西安) komen want dan komen we wat meer langs plaatsen met begroeiing / landbouw / water en langs meerdere dorpjes / steden. Als we de kaart bestuderen zien we dat het grote groene stuk dat we zien wordt veroorzaakt door de Shule rivier waarvan we gisteren de laatste stukjes hebben gezien. Dit maakt in één keer heel zichtbaar dat wanneer je het water uit een rivier gebruikt om stroomopwaarts landbouw te bedrijven je dit water stroomafwaarts niet kunt gebruiken.

Even na 14.00 uur stappen we uit in Jiayuguan. We lopen meteen naar het loket om daar treinkaartjes voor morgen naar Zhangye (Zhāngyè / 张掖) te kopen. We krijgen de indruk dat redelijk wat mensen die tegelijk met ons uitstappen ook in de rij staan voor een kaartje. Voor ons staat een stel dat bij ons uit de coupe komt en een kaartje voor de trein van 20.30 uur van vanavond koopt. Zij maken dus wel een heel korte stop in Jiayuguan.
Verder krijgen we de indruk dat diverse mensen niet de kaartjes kunnen krijgen die ze hebben willen. Gelukkig hebben wij daar geen last van. Zonder enig probleem krijgen wij vier kaartjes voor de trein die we uitgezocht hebben, de K592 die we vandaag ook hadden, voor morgen. En voor de prijs, 38 RMB per stuk, hoeven we het ook al niet te laten.

In de trein van Dunhuang naar Jiayuguan

Als we klaar zijn lopen we naar een taxi waar we met zijn allen instappen. We zijn inmiddels wel door een hele berg mensen besprongen die ons treinkaartjes en taxi's willen verkopen maar wij trekken liever ons eigen plan.
Even na 15.15 uur zijn we bij het hotel dat we uitgezocht hebben, het Jiayuguan Hotel (Jiāyùguān Bīnguǎn / 嘉峪关宾馆). We onderhandelen even over de prijs. Op het bord staat een standaard kamer voor 680 RMB per nacht, maar wij krijgen er twee voor 300 RMB per stuk per nacht (exclusief 8 RMB service charge) en net als bij ons vorige hotel is dit inclusief ontbijt.
Onze kamers zijn een stuk kleiner als die van gisteren, gewone hotelkamers, maar daarmee niet perse minder, de badkamer is ruimer en zeker niet slechter. En, en dat is voor ons heel belangrijk, voor 20 RMB per dag hebben we internet op onze kamer dat gewoon werkt als je de stekker in je laptop steekt.

Na enig overleg besluiten we om nu naar het fort te gaan. We kunnen er rond 16.00 uur zijn en het schijnt tot 19.30 uur open te zijn. Het originele plan was om dit morgen ochtend te doen, maar als we het nu doen hoeven we ons zeker niet te haasten, we hebben nog tijd genoeg.
Als we buiten komen blijkt de taxichauffeur die ons naar het hotel bracht er nog te staan. Hij wil ons wel brengen. En ook nog wel naar een andere plek. Wanneer Jacob vraagt hoeveel tijd we ongeveer nodig zullen hebben bij het fort lijkt hij dit echter niet te begrijpen (of te weten). Dus hebben we het met hem over een ritje naar het fort en een stuk van de Chinese Muur dat er vlak bij zou liggen. Hij wil dat wel doen voor 80 RMB. Jacob vindt 40 RMB meer dan genoeg. Dat wil hij niet dus mag hij ons op de meter naar het fort brengen. Daar betalen we hem 8 RMB waarna we afscheid van hem nemen.

Bij het loket kopen we vier kaartjes van 100 RMB per stuk, maar geen kaartjes van 10 RMB per stuk voor het busje. En dat is maar goed ook want het stukje van de ingang van het park tot aan het fort is amper vijf minuten lopen.
Het fort van Jiayuguan (Jiayuguan Pass / First Beacon Tower) (Jiāyùguān Dìyìdūn / 嘉峪关第一墩) is het meest westelijk gelegen fort dat onderdeel uit maakt van het in de Ming Dinasty (AD 1368 - 1644) gebouwde deel van de Chinese Muur. Het is dus ongeveer 1.500 jaar minder oud dan het stuk van de muur dat we gisteren hebben gezien.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Als het er op aankomt is er eigenlijk niet zo veel te zien. Ja de muren zijn hoog, de omgeving als je richting de bergen kijkt prachtig en als je richting de stad kijkt erg lelijk en het is groot. Maar muren alleen zijn wel een beetje kaal. Gelukkig kan je voor 10 RMB vanaf de muur met pijl en boog op een paar poppen schieten en kan je bij de achteringang van het fort tegen betaling op een paard of een kameel gaan zitten voor een foto.
Wat het geheel echter wel aankleed zijn de in klederdracht gestoken ridders / soldaten die bij diverse poorten staan en de tafereeltjes die uitgebeeld worden in de gebouwen die op de binnenplaats staan. Chinezen zijn erg goed in het maken wat dit soort tafereeltjes die door het gebruik van goede poppen een aardige indruk geven van het leven van de hoogste officier van het fort.

Dit erg informatieve bord staat bij de ingang van het museum over de Chinese Muur
Na anderhalf uur hebben we het helemaal gezien en lopen we naar het op hetzelfde terrein gelegen museum over de Chinese Muur dat kennelijk sinds enkele jaren verplaatst is, volgens onze Rough Guide uit 2003 zou dit museum ergens in de stad moeten zitten. Het is een erg informatief museum met enkele Engelse teksten. Aan de ene kant is het jammer dat lang niet alles in het Engels is, maar aan de andere kant is dat maar goed ook. Nu staan we binnen een uur weer buiten en anders had dat wel eens twee uur kunnen zijn.

Rond 18.30 uur lopen we richting de noord uitgang van het park waar net een taxi aan komt rijden die ons terug naar ons hotel brengt. Na een kort bezoekje aan onze kamers gaan we beneden in het restaurant van het hotel eten. We eten prima, het is wel iets duurder dan het eten van de afgelopen dagen, maar nog steeds geen 200 RMB voor vier personen.
Na het eten gaat Gabrielle nog even shoppen / boodschappen doen met haar ouders en gaat Jacob onze internet verbinding maar eens benutten. Dat boodschappen doen gaat wat lastiger dan gedacht. De shoppingmall die Gabrielle gezien dacht te hebben blijkt er niet te zijn, maar ze vinden wel een aantal leuke winkeltjes waardoor het allemaal toch nog goed komt.

Nadat iedereen weer terug is in het hotel maken we zelf nog een bakkie koffie, checkt iedereen nog even zijn / haar e-mail en gaan de meeste ruim voor 23.00 uur naar bed. Behalve de schrijver van dit verslag die in de trein te veel heeft zitten kletsen en te weinig heeft getypt. Die moet eerst nog een poosje typen.