Dag 2: De hangende tempel en heilige berg
Na het ontbijt vertrekken we de stad in op zoek naar een geldautomaat. We moeten het hotel contant betalen en we hebben niet genoeg geld bij ons om het hotel te betalen, benzine te kopen en ook nog entree voor toeristische attracties te betalen. We lopen wat rond en zien wel automaten maar geen enkele wil ons geld geven. Om ons bereik te vergroten pakken we vervolgens de auto om naar een geldautomaat te gaan waar we gisteren ook waren. Die zag er toen hoopvol uit maar gaf geen geld. Omdat we gezien hebben dat de banken op zondag ook open zijn hopen we dat het vandaag wel lukt. Eerst lukt het weer niet, maar vervolgens vraagt Gabrielle er een Chinees bij en dan lukt het wel. Je moet gewoon niet voor "Engels", maar voor "Chinees" kiezen. Het kiezen van het juiste knopje is dan natuurlijk wel wat lastiger, maar het levert wel geld op.

Nadat we een extra nacht in het hotel hebben geboekt vertrekken we even na 11.00 uur richting onze eerste toeristische attractie, de Hangende Tempel. Dit is een oud klooster dat men tegen de rotsen heeft gebouwd. De weg er na toe is ook erg leuk. We kijken onze ogen uit naar het landschap en we komen langs een paar dorpjes met aarden huisjes. Gisteren hadden we die al een paar keer langs de snelweg gezien maar nu kunnen we stoppen en er doorheen lopen, erg indrukwekkend.

Het dorpje met de aarde huizen

We moeten ook een stuk door de bergen, de bergen hier zijn tussen de 1.500 en 2.000 meter hoog. In een bocht zien we een vrachtwagen op zijn kant liggen, kennelijk iets te hard de bocht in gereden. De aanblik van de omgeving is droog, maar toch ook wel een beetje groen. We zien veel nieuwe aanplant van bomen. Dit is waarschijnlijk onderdeel van het project tegen de woestijnvorming in dit deel van China. In het kader van dat project worden er vele tienduizenden hectare nieuwe bomen gepland.
Onderweg stoppen we om ergens in een veldje onze lunch, lekker meegebracht brood, te eten. Dit smaakt erg goed na een echt Chinees ontbijt.

Het hangende tempel (Xuankong Temple) is een typisch Chinees klooster. De ligging, gebouwd tegen de rotsen is bijzonder. Hierdoor is het er ook erg klein en is er in het klooster eenrichtingsverkeer ingesteld. Als gezonde Hollandse man moet je hier en daar wel wat kruipen en bukken om overal door te kunnen.
Na ons bezoek aan de tempel gaan we ook even bij het vlak bij gelegen stuwmeer kijken. Maar niet voordat we eerst de aparte entree betaald hebben. Er is niet veel te zien, al is het uizicht over het stuwmeer en de bijbehorende oevers wel erg mooi. Ook de rondvaartboot vinden we opvallend al denken we dat deze geen catering heeft. Achteraf zeggen we waren we maar niet gegaan, dan hadden we meer tijd voor onze volgende attractie gehad.

De hangende tempel

Rond 15.30 uur vertrekken we naar een dichtbij gelegen heilige Taoïstische berg (Northern Mountain Hengshan). Daar willen we niet alleen wat tempels bekijken, maar vooral ook de top beklimmen om zo van het uitzicht te kunnen genieten. Wat we hier erg bijzonder vinden is de manier van entree heffen. Beneden is een slagboom. In het hutje er naast koop je een kaartje. Dan staat er buiten een mannetje dat een stuk van je kaartje scheurt en vervolgens doet een volgende mannetje de slagboom open. Als je vervolgens een paar kilometer verder op de parkeerplaats komt moet je daar parkeer geld betalen. Ook voor de kabelbaan moet je extra betalen. Dat gaat echter wel efficiënter dan de slagboom. Er is namelijk één meisje dat je eerst het kaartje verkoopt, en vervolgens met behulp van een stoel uit het raam klimt om het poortje te bedienen. Als je bovenkomt ben je toe aan je vierde kaartje, de entree voor het park. Wij vinden dit wel wat veel kaartjes.

Op de berg staan behoorlijk wat tempels. Wij hebben ze niet allemaal gezien want de kabelbaan stopt er om 17.30 uur mee en dan willen wij wel beneden zijn. We genieten vooral van het uitzicht en de rust. Het lukt niet om een pad naar de top te vinden en daar komen we dus ook niet. Als we later nog eens kijken komen we tot de conclusie dat als we wel een pad hadden gevonden we waarschijnlijk ook niet op de top waren gekomen omdat het te ver lopen zou zijn.
De tempel die ons het meest is bijgebleven is een vrij grote met een enorm steile trap. Daar lukt het Jacob ook weer heel goed om zijn nieuwe hobby, figuurtjes op daken van tempels fotograferen, uit te oefenen.

Het uitzicht vanaf de berg, het meer is het stuwmeer dat we ook bij de hangende tempel zagen

Let vooral op de schoenen die ze aan heeft
Als we terug zijn op de parkeerplaats eten we eerst nog wat. Het duurt waarschijnlijk nog wel even voordat we eten hebben. Jacob en Hans voetballen nog wat met een Chinese "veertjes voetbal", maar door de wind, en dat zijn de mannen niet gewend, lukt het niet zo.
Op de terugweg zien we dat de vrachtwagen die we op de heenweg hadden zien liggen inmiddels weer overeind staat, maar hij is nog niet weg. Ergens tegen 19.00 uur zijn we weer bij ons hotel.
Nadat we onze spullen op de kamer hebben gebracht gaan we de stad in om te eten. We gaan vanavond hotpotten. Gabrielle heeft dat al eens gedaan en gisteren gezien dat je dat hier ook kunt doen. Hotpotten is een soort steengrillen maar dan anders. Iedereen krijgt een pan kokende bouillon voor zich waarin hij de bestelde groente en vlees kan koken. Of het komt omdat we geen Chinezen zijn of door wat anders weten we niet, maar wij hoeven (mogen) echter niet zelf te koken, dit wordt ook deze keer voor ons gedaan.
Voor het bestellen van wat we willen hebben wordt ergens iemand die Engels spreekt opgetrommeld en verder loopt Hans een paar rondjes door de zaak om wat dingen die anderen eten aan te wijzen. Nadat we een keer extra hebben bijbesteld hebben we prima gegeten en gedronken.

Wat ons opvalt is dat we in dit restaurant vooraf moeten betalen. Maar ja, als je uiteindelijk met z'n vieren voor iets meer dan 100 RMB (10 euro) heerlijk eet en drinkt vind je dat geen enkel probleem. Ter afsluiting van de maaltijd gaan we ergens anders koffie drinken. We hadden die zaak al gezien en het ziet er erg verantwoord uit. De bediening is erg correct en spreekt, voor Datong, verbazingwekkend goed Engels. We bestellen wat koffie, ze hebben zelfs Irish-koffie en die smaakt volgens Jacob ook prima, en thee. We zitten perfect en het drinken is prima. De verrassing zit deze keer weer in de rekening. We verstaan het niet helemaal goed, maar we krijgen niets terug van de 200 RMB (20 euro) die we geven. Als we het navragen blijken de kosten inderdaad 200 RMB te zijn, oftewel 2x zo veel als het eten heeft gekost ! !. Volgens ons ligt dit aan de super speciale thee van Edine die 100 RMB gekost zou hebben, ongelooflijk. Maar ja, voor 30 euro voor 4 personen prima eten en lekkere koffie toe is het blijft natuurlijk een prikkie.