Dag 2: Mountain Resort en Putuo Zongcheng Temple
Bij de prijs die we voor onze kamer betalen (de eerste nacht 280 RMB en de tweede nacht 530 RMB per kamer, de tweede nacht valt in de meivakantie) zit geen ontbijt in. Daarom besluiten we zelf maar wat bij elkaar te gaan zoeken. We hebben om 8.30 uur in de lobby van het hotel afgesproken. Maar dat gaat niet vanzelf.
Rond 8.00 uur valt de stroom uit. En zoals later blijkt, ligt dit niet aan het hotel, ook de verkeerslichten doen het niet. Naast dit ongemak zijn er allerlei mensen die van alles en nog wat vergeten waardoor ze weer terug moeten naar hun kamer voordat we eindelijk op stap kunnen. Uiteindelijk is het bijna 9.00 uur voordat we op pad zijn.

Het valt niet mee om een ontbijt te kopen. Er zijn wel veel winkeltjes en stalletjes, maar we vinden geen wat grotere supermarkt waar je bijvoorbeeld ook bekertjes yoghurt en vleeswaren kunt kopen. Uiteindelijk worden het wat cakejes en koekjes, een broodje met wat meegebakken worst en maïs en wat flesjes drinken, in drie verschillende winkeltjes gekocht.
We eten dit in een park waar de eerste festiviteiten rond 1 mei zijn begonnen. Na ons ontbijt lopen we terug en gaan we naar het Mountain Resort (Bìshǔ Shānzhuāng / 避暑山庄) (entree 90 RMB per persoon). Om even voor 10.00 uur zijn we daar binnen. We lopen eerst wat rond in een aantal gebouwen van het paleis. Daar lezen we weer wat over de geschiedenis van China in de periode van 1750 tot 1900 en komen we Cixi weer tegen, die kennen we nog van het Zomerpaleis in Peking en de Eastern Qing Tombes.

Reizen in China in de eerste week van mei heeft als nadeel dat het erg druk is. Het voordeel is dat er veel optredens zijn die er anders niet zijn.

Na een klein half uur en zonder dat we het echt goed door hebben, stappen we deze gebouwen uit en het park in. Vonden we de drukte in de gebouwen wel meevallen, in het park is het duidelijk meivakantie, wat een mensen. We lopen via wat paadjes richting de pagoda. Niet dat dit de bedoeling is, maar daar komen we gewoon uit. Net als we daar aankomen begint daar een optocht met een aansluitend "toneelstuk". Wij vinden dit erg leuk, zo heeft het ook voordelen om op 1 mei ergens heen te gaan. De hele voorstelling duurt bijna een half uur.
Vervolgens hebben we (net als eigenlijk voor de gehele dag) niet echt een plan van waar we heen willen. We lopen wat rond en besluiten dat we wel op de muur rond het park willen klimmen. Het lijkt dat dit kan en dat je vanaf het hoogste punt een mooi uitzicht hebt. Na wat zoeken vinden we het pad omhoog en het uitzicht boven is echt geweldig.

Het is even klimmen, maar dan heb je ook wat
Het is even klimmen, maar dan heb je ook wat, klik hier voor een grotere versie

Terug beneden willen we wel wat eten. We hebben een aantal gers zien staan en gokken erop dat we in de grote ger kunnen eten. En dat kan. We eten hier een heel behoorlijke lunch. Het blijkt dat je hier ook een ger kan huren om in te slapen.

Na de lunch nemen we een taxi naar de Putuo Zongcheng Temple (Pǔtuó Zōngchéng Zhīmiào / 普陀宗乘之庙) (entree 45 RMB per persoon). Deze tempel is rond 1770 gebouw in de stijl van een tempel in Lasha (Tibet). En inderdaad zo'n soort tempel hebben wij in China nog niet eerder gezien. Het is erg aardig om te zien dat er ook nog andere varianten zijn dan die we meestal zien. Overigens is het wel opvallend dat je hier op wel heel erg veel plaatsen allerlei standjes met souvenirs etc. hebt.
Het is wel een flinke klim voor je bij het eigenlijke gebouw bent en vervolgens kan je ook nog vier verdiepingen omhoog. In de tempel zijn enkele tentoonstellingen die best aardig zijn. De meeste hebben Engelse vertalingen van de toelichting behalve degene die over een verhuizing van 170.000 Mongolen in de tweede helft van de 19e eeuw gaat. Wat er dus precies aan de hand was, dat weten wij ook niet.
Op het dak staan nog enkele gebouwtjes waarvan er één een fototentoonstelling heeft van de renovatie van deze tempel. Afgaande op de foto's is er een tijd geweest dat het pand meer op een ruïne dan op een tempel leek.
Als we uitgekeken zijn begint er beneden net een optreden van dansers, danseressen, zangeressen en zangers. We vinden dit niet alleen aardig om naar te kijken maar dit geeft ons ook de gelegenheid om onze vermoeide benen en voeten wat te laten rusten.

Het hoofdgebouw van de Putuo Zongcheng Temple
Het hoofdgebouw van de Putuo Zongcheng Temple (Pǔtuó Zōngchéng Zhīmiào / 普陀宗乘之庙) ziet er vanaf de weg erg indrukwekkend uit.

Al met al duurt het ongeveer twee uur voor we het klooster weer uit zijn. We nemen een taxi terug naar het hotel. Dit geeft nog wel wat gedoe want de taxichauffeurs lijken niet gewend om met de meter te rijden. Maar naar wat gepraat worden we voor 10 RMB naar ons hotel gebracht.

Hier beginnen we aan onze stadswandeling. Op de gok lopen we zomaar door wat straatjes. Hierbij zien we veel taferelen die we elders in China ook al eens gezien hebben. Het valt ons echter wel op dat er naast de gebruikelijke straathandel en hele kleine winkeltjes erg weinig wat grotere winkels zijn. Een beetje een fatsoenlijke supermarkt zien we in zijn geheel niet.
Verder hebben we gisteren en vandaag wel een paar plekken gezien waar men een aantal (woon ??) flats aan het bouwen is. Maar iets wat op de Chinese stadvernieuwing (slopen van wijken en daar (kantoor)flats voor terug bouwen) lijkt, zien wij in Chengde niet. We hebben de indruk dat Chengde zo'n stad is waar de Chinese ontwikkeling langzamer gaat dan gemiddeld.

De spoorlijn die dwars door het centrum van Chengde loopt. En ja, die streepjes rechtsboven zijn de daken van enkele flats die daar staan.

Tegen 18.30 uur is iedereen behoorlijk moe en gaan we eten. We zijn vlak bij het restaurant waar we gisteren ook gegeten hebben en besluiten daar weer heen te gaan. We krijgen precies dezelfde kamer en worden geholpen door dezelfde meisjes. Ook bestellen we op dezelfde manier, zij mogen uitzoeken wat we te eten krijgen. We krijgen vandaag allemaal andere gerechten dan gisteren, maar het smaakt weer prima en het is zelfs iets goedkoper, wat ons betreft een echte aanrader dus.

Als we deze keer buiten komen is het droog, een stuk beter dan gisteren. We zijn allemaal ook weer redelijk fit en besluiten dus om nog een klein ommetje te maken. Hierbij zien we dat er aan de oostkant van ons hotel ook nog een aantal grote Chinese restaurants zitten waar we misschien ook lekker hadden kunnen eten. Verder zien we nog enkele optredens met zang en dans en vinden we eindelijk een geldautomaat die Ben wel geld wil geven. Degenen die we vanmiddag probeerden wilden dat niet.

Tegen 21.00 uur zijn we weer in ons hotel. We drinken in de bar nog een bakkie slappe koffie en bekijken onze foto's waarna iedereen naar zijn / haar kamer gaat. Morgen om 8.00 uur zien we elkaar weer aan het ontbijt.