Mei 2005, onze eerste maand in Peking
Dit is de eerste keer dat het nieuws over ons daadwerkelijke verblijf in China gaat. De komende maanden / jaren zal dat wel zo blijven. De onderstaande tekst is hoofdzakelijk een bewerking van dat wat we in mei per e-mail aan onze familie / vrienden hebben verteld.

De eerste dagen / Ons dagelijks leven

Op zaterdag 7 mei kwamen we om 11.00 uur aan op het vliegveld van Peking. Een collega van Gabrielle bracht ons vervolgens naar ons hotel. Onderweg viel ons het grote aantal bouwkranen op. Die bleken voor het nieuwe vliegveld te zijn, er schijnen er daar ruim 60 bij elkaar te staan. 's Middags hebben we vooral binnen gezeten. Buiten waaide namelijk de laatste zandstorm van het seizoen en dan wil je eigenlijk niet buiten zijn. 's Avonds zijn we met twee collega's van Gabrielle uit eten geweest.
Op zondag zijn we een flink blok rond gaan lopen. Op die manier hebben we de omgeving verkend en de eerste winkels bekeken. Het zag er allemaal prima uit.

Op maandag begon voor Gabrielle haar nieuwe baan aan de ambassade. De eerste keer is Jacob ook mee geweest in verband met enkele formaliteiten en kon hij meteen zien waar Gabrielle de komende jaren zou werken. Ondanks dat we er zaterdagavond langs gereden waren en zondag vlak langs gelopen waren, konden we de ambassade bijna niet vinden. De kortste weg is 15 minuten lopen en wij waren ruim 45 minuten onderweg.
Voor de rest van deze maand zag het er door de week allemaal redelijk standaard uit. Gabrielle staat 's morgens als eerste op en komt 's avonds tegen 19.00 uur weer thuis. Tenzij ze voor het werk op pad moet dan kan het zijn dat ze een keer een nachtje overslaat.
Jacob staat op zodra Gabrielle uit de douche is en gaat vervolgens achter de computer zitten. Hierbij is hij ongeveer de helft van de tijd aan het werk voor LNV, op dit moment nog steeds zijn werkgever. Voor de rest van de tijd zit hij te internetten (we hebben internet op onze kamer), o.a. NOS-journaal kijken en van alles te hobbyen. In de middag gaat hij regelmatig even naar buiten om te shoppen, boodschappen doen voor het eten of wat DVD's kopen.

In het weekend proberen we de stad te verkennen. Dat zijn dan ook de dagen dat we er met zijn tweeën op uit trekken. De eerste maand beperkte dat zich vooral tot het zoeken van winkels, bijvoorbeeld met plattegronden van Peking, en het gewoon wat door de stad fietsen. We hebben in de stad nog geen toeristische attractie bezocht.

Een selectie van de foto's die we tijdens onze wandel- en fietstochten door Peking namen
foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Ons hotel

Onze hotelkamer lijkt eigenlijk meer op een appartement dan op een hotelkamer. Er was in eerste instantie een kamer van 85m² geboekt, maar dat is een week voor we aankwamen nog gewijzigd in 125 m². En het moet gezegd worden, daar kun je prima leven, zie ook de foto's.
Het enige nadeel dat we tot nu toe hebben kunnen ontdekken zijn de bedden, die zijn wel erg hard. Ze doen ons erg aan het slapen op een dun matje in een tent denken. De eerste dagen waren we hier behoorlijk stijf van. Maar sinds men een dekbed of iets dergelijks over de matras heeft gelegd is het wel te doen. Het schijnt trouwens dat de bedden in China altijd zo hard zijn.

Verder maken we met veel plezier gebruik van alles wat ons aangeboden wordt. Zo koken we zeker vijf keer per week. Dat gaat prima al hebben we wel gevraagd of we wat extra servies konden krijgen, twee borden, twee glazen etc. was soms wel wat onhandig. Volgens de collega's van Gabrielle zijn we gek dat we zelf koken, je kunt immers voor zes euro per persoon prima uiteten. Volgens hen houden we dit geen maanden vol.
Jacob is een aantal keren gaan zwemmen in het zwembad, Gabrielle gaat liever zweten in de sportschool. Buiten sporten vinden we vanwege de luchtkwaliteit niet zo'n goed plan. Verder zit er een restaurant en een kapper in het hotel. In het restaurant zijn we nog niet geweest. De kapper knipt je voor zes euro behoorlijk kaal.

Enkele foto's van ons hotel
foto, alleen zichtbaar met javascript aan

De zoektocht naar een huis

Tja, het zoeken van een huis is een verhaal apart. We hebben ergens tussen de 25 en 30 huizen en appartementen gezien. We zijn de tel kwijt geraakt. Het grootste appartement dat we gezien hebben had slaapkamers van 25 m², badkamers groter dan vele slaapkamers in Nederland etc. Het hoogst gelegen appartement lag op een 38e verdieping, maar dan hadden we ook een perfect penthouse met in de woonkamer een plafond van vijf meter hoog. Het was alleen wat ver fietsen van de ambassade. Ja en dan moet je kiezen. Oh ja, de keuken was wat klein.
Toch is het gelukt om iets te vinden dat ons (of eigenlijk Gabrielle) aanstaat. We hebben gekozen voor een appartement op de 20e en 21e verdieping in een flat van 35 hoog. Dat het twee verdiepingen zijn komt omdat de eigenaar twee boven elkaar liggende appartementen heeft samengevoegd.
Onze huisje heeft vier (niet zo grote) slaapkamers, drie badkamers en nog ergens verstopt een extra toilet, twee of drie (het is maar net hoe je het bekijkt) woonkamers (per stuk niet zo groot) en slechts één keuken (maar wel drie keukenblokken).
Voordat we er in gaan moeten er trouwens nog wel een aantal zaken aangepast worden. In de keuken moet nog een oven, een vaatwasser en een koelkast komen. Verder moet de kookplaat vervangen worden en moet er een aansluiting voor een vaatwasser gemaakt worden. Tot slot moeten hier en daar nog wat spullen (kasten en tafels) die men tegen de muur gemaakt heeft, verwijderd worden.

De fietsen

Dan de fietsen. Ja, die zie je veel in Peking. Maar wat ook opvalt is dat ze, net als de auto's overigens, niet zo hard gaan. Hierbij heeft zo'n driewieler met een bakkie wel een voordeel, je valt niet om als je heel traag gaat. Na een week hebben we twee fietsen gekocht. Dat leek ons beter dan al het lopen dat we tot dan toe deden. De maat was wel een beetje een probleem, maar de grootste fietsen waren net groot genoeg. Die van Jacob moest nog in elkaar gezet worden, maar na een half uurtje was dat gepiept en zaten er de accessoires, een slot, een mandje en een fietsbel, er ook op. Wij blij, twee fietsen rijker en dat voor nog geen 110 euro.
Er was echter wel een probleempje met de sloten. Je moet er de sleutel uithalen want anders kan het dicht vallen. Tja en dat zijn we niet gewend. Dus toen Jacob ergens de stoep af reed, het twee meter brede fietspad zat helemaal vol en het moest natuurlijk sneller kunnen, blokkeerde zijn achterwiel volledig. Joho. Tja dat was duidelijk, twee spaken stuk en een slag zo groot dat hadden we nog nooit gezien. Toen de fiets maar even op de stoep gezet en even kijken of er nog iets te buigen was, want fietsen ging niet echt goed. De spaken vastzetten ging wel, maar de slag was een ander verhaal. De velg was wel iets de verbuigen, maar dan sloeg het meteen door naar de andere kant en vervolgens weer terug.
Niets aan te doen. Zo'n Chinees moet dat maar maken. Dus vervolgens toch maar verder gefietst, wel eerst de sleutel uit het fietsslot gehaald. Het was zaterdag en dan kan je om 18.30 uur nog prima terecht bij de fietsenmaker dus is Jacob maar terug gegaan en de fiets daar achtergelaten. De volgende dag was het allemaal weer gemaakt, en binnen de garantie. Prima fietsje toch.
Helaas moest Jacob binnen enkele dagen weer naar de fietsenmaker. Onze fietsen staan op de 2e verdieping van de parkeergarage (2x naar beneden) en als je hard trapt kan je zo'n helling op fietsen. Dus dat doet Jacob ook. Echter als je te hard trapt kan je ketting breken. Prima kwaliteit zo'n Chinese Giant. Maar ook deze keer is de fiets gratis gemaakt en kon hij er zelfs op wachten. Dus je hebt misschien een beetje een zwak fietsje, maar de service is echt perfect.

En het mogen dan wel zwakke fietsjes zijn, ze schijnen toch behoorlijk in trek te zijn. Want toen we de fietsen exact twee weken hadden zijn ze allebei gestolen, en we hadden ze nog wel op slot gezet. Dat was even balen na een uurtje shoppen. Gelukkig hadden we niet veel gekocht, dus konden we alles wel dragen.
Tja wat doe je dan, naar de fietsenmaker lopen. Daar hebben we dezelfde fietsen weer gekocht. Alleen de fiets van Gabrielle heeft nu een andere kleur. Het geheel was nu wel ruim 33% duurder omdat we iets betere sloten hebben gekocht. En nu maar afwachten hoe lang deze meegaan.